• Jencie

    Passar Mio både flickor & pojkar

    Förstår att Mio är ansett som ett unisex / könsneutralt namn men vad är era personliga åsikter?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Passar Mio både flickor & pojkar
  • Nimzay

    Jag personligen ser det i första hand som ett pojknamn, men har dock träffat en tjej som heter det.

  • fluu

    Visst är det unisex, men eftersom att det är mycket vanligare på pojkar och vi dessutom har en så stark association till Astrid Lindgrens Mio så tror jag att det lätt blir att anta att det handlar om en pojke. Själv tycker jag väl att det är ett namn som passar yngre barn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Jennie)

    Möbelvaruhus! Tänker jag som shoppar där en del, annars tänker nog dom flesta att föräldrarna gillar Astrid och att ditt barn är en pojke. Mia My el Maj om det är en tjej är ju finare isf tycker jag. Men det absolut viktigaste är att föräldrarna ger sitt barn det finaste namn dom vet o det spelar eg ingen roll vad jag o andra tycker om det.

  • Xenia

    Pojknamn förstås!

    I Mio, min Mio är det ju en pojke. För flickor finns redan Mia.

    Jag tror inte att det finns könsneutrala namn. Antingen så är det namn som är olika på olika språk. Eller så är det pojknamn som föräldrar vill använda till flickor.  Eller så är det efternamn som föräldrar vill använda som förnamn i USA.

  • Anonym (pppp)

    Jag tänker att i tex spanska så är -o maskulin ändelse och -a feminin

    tex ordet för barn: bambino- banbina 

    Du har Mario - Maria 
    Mio- Mia (även om de kanske inte direkt kommer från samma ursprung Mia kommer ju från Maria) 

    Om jag mötte en flicka som hette Mio så skulle jag iaf tänka på detta, även om jag säkerligen snabbt skulle acceptera och vänja mig vid hennes namn. 

Svar på tråden Passar Mio både flickor & pojkar