• SweetJune

    Om man är föräldraledig på deltid med yngsta barnet, får det andra barnet vara där på "vanlig" tid?

    Hej!

    Minstingen ska snart skolas in och jag undrar om barnet är där tre dagar i veckan och man är föräldraledig de andra två (jobbar 60%) får storasyster då stanna längre än vad tiden säger vid föräldraledighet (14.00)? Nu hämtas hon 13.30 då äldsta barnet går i skolan men det är alltid mitt i sömnen o då blir han väckt o barnen vill ännu inte hem så tänkte de skulle få stanna till mellis men det kanske de inte får?

  • Svar på tråden Om man är föräldraledig på deltid med yngsta barnet, får det andra barnet vara där på "vanlig" tid?
  • Anonym (K)

    Jag fattar inte riktigt när du hämtar nu. I vems sömn hämtar du? Storasysters eller minstingens? Vad är det för tider som gäller för syskon på skolan och förskolan nu när du är fl 100%?

    Jag har ett barn som går i 1:an och två barn på förskolan. Yngsta går på förskolan mån-ons och så är jag fl med honom tors-fre och då går mellanbarnet på förskolan. När jag var fl 100% fick syskon gå 30 h på förskolan, i vårt fall 9-15 mån-fre. Han är på förskolan samma tider nu de dagarna jag är hemma med yngsta. Skolbarnet går på fritids och har ingen begränsning på hur länge han får vara där när jag är fl. Han hämtas dock precis innan eller precis efter jag hämtar på förskolan.

    Jag har bara räknat med att samma tider gäller när jag är fl oavsett hur många % fl jag är.

  • SweetJune
    Anonym (K) skrev 2020-10-03 23:44:36 följande:

    Jag fattar inte riktigt när du hämtar nu. I vems sömn hämtar du? Storasysters eller minstingens? Vad är det för tider som gäller för syskon på skolan och förskolan nu när du är fl 100%?

    Jag har ett barn som går i 1:an och två barn på förskolan. Yngsta går på förskolan mån-ons och så är jag fl med honom tors-fre och då går mellanbarnet på förskolan. När jag var fl 100% fick syskon gå 30 h på förskolan, i vårt fall 9-15 mån-fre. Han är på förskolan samma tider nu de dagarna jag är hemma med yngsta. Skolbarnet går på fritids och har ingen begränsning på hur länge han får vara där när jag är fl. Han hämtas dock precis innan eller precis efter jag hämtar på förskolan.

    Jag har bara räknat med att samma tider gäller när jag är fl oavsett hur många % fl jag är.


  • SweetJune

    Min äldsta går i förskoleklass till 13.30 och mellanbarn förskola. Minstingen är hemma men ska snart skolas in. När man hämtar nu o går hemifrån 13.15 väcks han alltid när han egentligen skulle ha sovit en timme till.. mellanbarnet går på förskola i samma byggnad som äldsta så hon hämtas också runt 13.30 men vill gärna stanna längre. Men då förstår jag..även om man endast kommer vara föräldraledig en dag i veckan så gäller tiderna som 100% föräldraledig. Tack för era svar

Svar på tråden Om man är föräldraledig på deltid med yngsta barnet, får det andra barnet vara där på "vanlig" tid?