• toenail

    Gula febern vaccin - inte försöka bli gravid?

    Jag vaccinerades mot gula febern för 1,5 vecka sen. Där fick jag information om att man inte bör försöka bli gravid inom en månad efter att vaccinet tagits. Vet någon VARFÖR man bör vänta? Jag har fått biverkningar som ryggont och huvudvärk men mår nu bra igen. Jag har ägglossning om två dagar. Vågar man försöka denna månad? Någon som vet?

  • Svar på tråden Gula febern vaccin - inte försöka bli gravid?
  • FtS70

    Avstå. Du har förmodligen fått ett levande virus-vaccin, då rekommenderas man att vänta så man ser att allt går bra. Sedan är det inte så klokt att åka till områden dör sjukdomen förekommer som gravid heller.

  • toenail
    FtS70 skrev 2020-10-03 20:32:03 följande:

    Avstå. Du har förmodligen fått ett levande virus-vaccin, då rekommenderas man att vänta så man ser att allt går bra. Sedan är det inte så klokt att åka till områden dör sjukdomen förekommer som gravid heller.


    Vad innebär ett levande vaccin? Finns det ökad risk för missfall eller kanske missbildning? Det blir ingen resa till något område med gula febern. Tänkte passa på att vaccinera mig bara då jag inte har gula febern sedan tidigare. Typiskt att jag vaccinerade mig nu då när det inte ens var nödvändigt..
  • FtS70

    Levande vaccin innehåller bakterier eller virus som fortfarande kan föröka sig, dessa stimulerar immunförsvaret och följden blir att kroppen reagerar som att man fått själva sjukdomen extremt lindrigt. Hittade inget särskilt i mina databaser om just vaccinet i fråga och tidiga graviditeter, men vore du min dotter hade jag absolut tyckt att du skulle vänta.

  • toenail
    FtS70 skrev 2020-10-03 21:00:47 följande:

    Levande vaccin innehåller bakterier eller virus som fortfarande kan föröka sig, dessa stimulerar immunförsvaret och följden blir att kroppen reagerar som att man fått själva sjukdomen extremt lindrigt. Hittade inget särskilt i mina databaser om just vaccinet i fråga och tidiga graviditeter, men vore du min dotter hade jag absolut tyckt att du skulle vänta.


    Tack för förklaringen. Nu känns det självklart att avvakta!
Svar på tråden Gula febern vaccin - inte försöka bli gravid?