• emelieeeeee

    Referat

    Är detta ett bra referat eller är jag helt ute och cyklar. Jag ska skriva referat om några sidor i min samhälles bok och det jag skriver om nu handlar om krig och fred.

    Skribenten hävdar att det finns 3 olika typer av konflikter och dem är krig, inbördeskrig och kallt krig. Alla dem innebär någon sorts våld eller hot.


    Skribenten förklarar att folkrätten består av sedvanerätten och trakater vilket leder förhållandet mellan olika länder. Sedan finns det även fredens folkrätt och krigets folkrätt vilket är krigets lagar. De består bland annat om att skydda de civila från konsekvenserna av krig och hur länder ska hålla kontakt. Med hjälp av sanktioner kan man försvåra till exempel exporten av en stat som har begått ett brott mot folkrätten.


     

  • Svar på tråden Referat
  • Mortiscia80

    Skriv ut siffran tre i bokstäver och se över skillnaden mellan de och dem. Sedan menar du säkert traktater. Näst sista meningen börjar väldigt konstigt och är inkorrekt skriven där. Sista meningen har ett syftningsfel (förhoppningsvis), jag har svårt att se att man exporterar hela stater och tror att du snarare menar exporten från dem.

    Innehållet är bra och intressant, sakligt och informativt, men jag antar att du kommer att göra referatet mycket längre när du läst klart sidorna. Om ni inte fått några instruktioner om lämplig längd kan jag direkt säga att det här annars är för kort, sikta på upp till en A4.

  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 20:36:42 följande:

    Skriv ut siffran tre i bokstäver och se över skillnaden mellan de och dem. Sedan menar du säkert traktater. Näst sista meningen börjar väldigt konstigt och är inkorrekt skriven där. Sista meningen har ett syftningsfel (förhoppningsvis), jag har svårt att se att man exporterar hela stater och tror att du snarare menar exporten från dem.

    Innehållet är bra och intressant, sakligt och informativt, men jag antar att du kommer att göra referatet mycket längre när du läst klart sidorna. Om ni inte fått några instruktioner om lämplig längd kan jag direkt säga att det här annars är för kort, sikta på upp till en A4.


    Vill bara säga att jag håller med i allt du säger!

    Jag skulle exempelvis i första meningen istället för "dem är" (vilket är felaktigt användande av de och dem) skriva "vilka är"
  • emelieeeeee

    Tack så mycket. Jag ska ändra alla felen och jag är såklart inte färdigt. Det här var bara vad jag har skrivit än så länge!

Svar på tråden Referat