• Geger

    Livspusslet

    Vi väntar vårt tredje barn och min fru är nu hemma sedan två veckor med havandeskapspenning. Allt fungerar ok men erfarenheten med de två tidigare mammaledigheterna gör att jag blir orolig över att det kommer upprepa sig igen. Saken är den att det inte har fungerat med sysslorna hemma som det borde. Jag vet att jag på nytt kommer behöva både jobba och sedan komma hem till ett stökigt kaos. Jag borde ha tagit upp detta tidigare och känner att det blir konstigt att göra det nu, samtidigt som det kommer skapa onödiga konflikter. Både jag och mina två söner har också tröttnat på hämtmat. Hur ska jag få henne mer intresserad av hemmasysslor och matlagning utan att framstå som en mansgris?

  • Svar på tråden Livspusslet
  • Tow2Mater

    När du var fl-ledig tidigare visade du väl hur det fungerar?

    När ska du vara fl-ledig den här gången?

  • Geger

    Jag hade 10 dagar och då tyckte jag att det fungerade ganska bra att sköta både barnet och hemmet. Jag har erbjudit mig att vara hemma under sommarmånaderna så att hon kan gå tillbaks till jobbet men det vill hon inte...

  • Tow2Mater
    Geger skrev 2020-10-03 21:18:20 följande:

    Jag hade 10 dagar och då tyckte jag att det fungerade ganska bra att sköta både barnet och hemmet. Jag har erbjudit mig att vara hemma under sommarmånaderna så att hon kan gå tillbaks till jobbet men det vill hon inte...


    Vadå "vill inte"? Se till att ni delar lika! Du har lika mycket att saga till om. Får du inte hälften av dagarna??
  • Tow2Mater
    Geger skrev 2020-10-03 21:35:33 följande:

    Jag håller med men det är såklart också en ekonomisk fråga


    Ja man ska ju inte skaffa ett tredje barn om man inte har råd?
  • Tow2Mater
    Geger skrev 2020-10-03 21:42:45 följande:

    Vi har råd om jag jobbar men inte annars


    Då låter det ju som ni inte har råd.
  • Geger

    Jag är tacksam för alla lösningar men egentligen är frågan hur jag ska ta upp ?grundproblemet? med min fru utan att förstöra mellan oss. Jag vill bara att nuvarande situation ska fungera.

  • Aniiee
    Geger skrev 2020-10-03 21:59:47 följande:

    Jag är tacksam för alla lösningar men egentligen är frågan hur jag ska ta upp ?grundproblemet? med min fru utan att förstöra mellan oss. Jag vill bara att nuvarande situation ska fungera.


    Klart du vill. Du slipper ju ansvaret då.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Earlgrey

    Det verkar som att ni har flera problem. Du har inte vågat ta upp saken. Alltså du vet inte hur du ska samtal kring problem. Och hon kanske lätt blir arg o försvarar sig o upplever sig kritiserad. Sen undrar jag om det var planerat med ett till barn att det var bådas önskan eller din frus/sambos önskan. Jag undrar också vem som lagar maten när ni båda jobbar? Vem som städar? Handlar? Tvättar? etc...
    Hon borde väl säkert kunna hinna med att laga enklare mat i alla fall när hon är hemma med en bebis. Något man kan göra är att laga storkok o göra matlådor på helgen. Sen varför inte låta sönerna hjälpa till o laga mat. I början är dom nog mer till besvär men sen kan dom ju lära sig....Förr i tiden fick ju barn ta mycket ansvar och nu ställer man väldigt lite krav. Jag tror jag är bra för självkänslan att det får se att de kan saker..
    Så ni behöver ju fundera kring hur ni vill ha det i hemmet, hämtmat, lagad, hur städat de ska vara etc...

  • sextiotalist

    Vilken typ av kaos?

    Jag var lyckligt lottad. Hade ett lätt spädbarn, så jag hann få undan det värsta.

    Men vi fixade att ha det rörigt.

    Med tre barn kan det bli svårt att hålla undan.

    Men vissa saker kan underlätta

    Diskmaskin

    Köpa in städning varannan vecka

    En tar hand om allt innan maten, den andra är med barnen. Efteråt byter man plats

    Backar där man lätt kan lägga undan leksaker

    Detta som flera skriver att barn gjorde mycket hemma är inget jag känner igen.

    Jag och en till i klassen var de enda som gjorde något hemma och vi var de enda som hade föräldrar som båda yrkesarbetade, resten av klassen hade mammor som var hemma.

    Jo, några hade skilda föräldrar. Men de behövde inte heller göra något hemma.

    Men något hem med perfekt ordning får du vänta med många år.

    Barn drar fram och är inte lika villiga att plocka undan och tjat sänker stämningen

Svar på tråden Livspusslet