• Anonym (Jag)

    Hur vanligt med två missfall efter varandra?

    Jag fick ett ma i juli, mitt första missfall efter flera barn. Nu är jag gravid igen. Hur vanligt är det att få 2 missfall efter varandra?

  • Svar på tråden Hur vanligt med två missfall efter varandra?
  • Aamon

    Risken för missfall är beroende av olika faktorer. Generellt kan man säga att risken ligger på ca 15 procent vid varje känd graviditet. Risken är sedan även åldersberoende, ungefär dubbelt så hög hos en 40 åring jämfört med en 20 åring.

    Just risken att få 2 på rad är svår att uttala sig om. Upprepade missfall definieras som 3 eller fler missfall på raken, och drabbar ca 1%.

  • Anonym (Jag)
    Aamon skrev 2020-10-04 09:25:27 följande:

    Risken för missfall är beroende av olika faktorer. Generellt kan man säga att risken ligger på ca 15 procent vid varje känd graviditet. Risken är sedan även åldersberoende, ungefär dubbelt så hög hos en 40 åring jämfört med en 20 åring.

    Just risken att få 2 på rad är svår att uttala sig om. Upprepade missfall definieras som 3 eller fler missfall på raken, och drabbar ca 1%.


    Jag är 34år så jag är ju inte 20år men heller inte 40år. Har lyckats googa mig till att att få 3 eller fler på rad är väldigt ovanligt men jag har ju bara haft ett missfall så det sa ju inte så mycket tyvärr
  • Aamon
    Anonym (Jag) skrev 2020-10-04 13:43:34 följande:

    Jag är 34år så jag är ju inte 20år men heller inte 40år. Har lyckats googa mig till att att få 3 eller fler på rad är väldigt ovanligt men jag har ju bara haft ett missfall så det sa ju inte så mycket tyvärr


    Lägg in dina värden på den här sidan så får du din individuella risk datayze.com/miscarriage-chart
  • Anonym (två)

    Jag fick två barn. Sen två missfall inom loppet av ett halvår och sen blev jag aldrig gravid igen. 

  • Anonym (Jag)
    Aamon skrev 2020-10-04 16:51:22 följande:

    Lägg in dina värden på den här sidan så får du din individuella risk datayze.com/miscarriage-chart


    Om jag fattade den sidan rätt så har jag ca 21.9% risk för missfall känns ändå som hyfsat dåliga odds
  • Rebecca1987
    Anonym (Jag) skrev 2020-10-04 17:48:49 följande:

    Om jag fattade den sidan rätt så har jag ca 21.9% risk för missfall känns ändå som hyfsat dåliga odds


    Men chansen är också 78,1 % att allt går bra

    Du får se det på den sidan. Negativa tankar är oftast bara jobbigt att bära. Lycka till
Svar på tråden Hur vanligt med två missfall efter varandra?