• Sat 3 Oct 2020 21:58
    5505 visningar
    12 svar
    12
    5505

    LETROZOL - hur sent efter kan mensen komma?

    Hej! Som rubriken lyder....

    Jag har ätit en enkel kur med letrozol då jag har pcos...

    jag tog 5 tabletter, 1 per dag cykeldag 3-7.

    Idag är jag på cykeldag 34, min mens har inte kommit och jag har inte plussat...

    Undrar om någon har erfarenheter av liknade? Hur sen har eran mens varit? Hur länge har det dröjt innan ni plussat?

  • Svar på tråden LETROZOL - hur sent efter kan mensen komma?
  • Sun 4 Oct 2020 09:06
    #1

    Vet du om du fick ägglossning? Gjorde du vul? Det är inte alla som får ägglossning av Letrozole och då kommer ju ingen mens. När jag åt det fick jag sen ägglossning en gång (cd21-22) och då kom mensen senare. Min lutealfas är för det mesta 15 dagar.

  • Sun 4 Oct 2020 09:53
    #2

    Jag vet inte om det blivit ägglossning har inte varit på ultraljud eller tagit ägglossningstest...

    Trodde det automatiskt blev mens efter att man tagit tabletterna, men det är ju klart som du säger att dom kanske inte funkat nu...

    Jag blev gravid på första kuren jag tog med Letrozol i februari 2019 och fick en son i November... bästa som hänt!!

    Nu efter förlossningen har mensen kommit och vi tänkte prova försöka med ett syskon..

    Förra gången jag åt tabletterna hade jag ingen aning om hur min egna cykel är då den är jätte oregelbunden... så när jag var hos barnmorskan utgick hon från mensens första dag och sa att jag var beräknad 7 November, när jag sedan var på tidigt ultraljud flyttade dom det till 21 November... 2 hela veckor! Så måste ju fått ägglossning 2 veckor senare än man borde då...

  • Sun 4 Oct 2020 10:56
    #3
    Akire01 skrev 2020-10-04 09:53:38 följande:

    Jag vet inte om det blivit ägglossning har inte varit på ultraljud eller tagit ägglossningstest...

    Trodde det automatiskt blev mens efter att man tagit tabletterna, men det är ju klart som du säger att dom kanske inte funkat nu...

    Jag blev gravid på första kuren jag tog med Letrozol i februari 2019 och fick en son i November... bästa som hänt!!

    Nu efter förlossningen har mensen kommit och vi tänkte prova försöka med ett syskon..

    Förra gången jag åt tabletterna hade jag ingen aning om hur min egna cykel är då den är jätte oregelbunden... så när jag var hos barnmorskan utgick hon från mensens första dag och sa att jag var beräknad 7 November, när jag sedan var på tidigt ultraljud flyttade dom det till 21 November... 2 hela veckor! Så måste ju fått ägglossning 2 veckor senare än man borde då...


    Då är det ju inte lätt att veta men ägglossningen kan också ha kommit senare och att du testat för tidigt eller att mensen inte kommit ännu. Att ägglossning skett är en förutsättning för att få mens. Annars äter man Provera (som efter avslutad kur ger en blödning). Kul att du blev gravid vid första försöket sist, håller tummarna för att det funkar nu med! :)
  • Sun 4 Oct 2020 11:26
    #4

    Nä, inte helt lätt att veta... ja hoppas såklart på samma tur igen... dock är det inte så lätt alla gånger vet jag... och är så tacksam för den sonen vi har!

    Funderar bara på hur länge jag ska vänta tills jag vet att det inte tog sig eller ens blev någon ägglossning...

    Vill ju då kunna starta en ny kur o äta provera...

  • Sun 4 Oct 2020 11:50
    #5
    Akire01 skrev 2020-10-04 11:26:00 följande:

    Nä, inte helt lätt att veta... ja hoppas såklart på samma tur igen... dock är det inte så lätt alla gånger vet jag... och är så tacksam för den sonen vi har!

    Funderar bara på hur länge jag ska vänta tills jag vet att det inte tog sig eller ens blev någon ägglossning...

    Vill ju då kunna starta en ny kur o äta provera...


    Ja det är svårt att veta. Jag skulle vänta några dagar till och sen börja med Provera (efter negativt test). Jag äter Provera nu trots att jag tror jag fick ägglossning (ska göra ivf) och enligt en barnmorska jag pratade med är det ingen jättefara att äta Provera även om man skulle vara gravid, även om det inte är att rekommendera.

    Du har inga känningar i samband med ägglossning? I så fall skulle jag rekommendera ägglossningstest och/eller tempning nästa cykel så att du har koll på när den sker. :)
  • Sun 4 Oct 2020 18:14
    #6

    Okej, tack för svar och råd! Har aldrig haft känningar kring ägglossning så inte lätt att veta ungefär när det kommer heller...

    Hoppas det går bra och tar sig mig ivf för dig!! All lycka ????????

  • Sun 4 Oct 2020 21:54
    #7
    Akire01 skrev 2020-10-04 18:14:46 följande:

    Okej, tack för svar och råd! Har aldrig haft känningar kring ägglossning så inte lätt att veta ungefär när det kommer heller...

    Hoppas det går bra och tar sig mig ivf för dig!! All lycka ????????


    Då är det bra att hålla lite koll med temp eller test. Får du inte ökade flytningar heller? Jag får äggviteflytningar ett par dagar innan ägglossning och kan hålla koll på det så men testar ändå med test. Billiga test funkar dessvärre inte för mig men clearblues digitala gör det.

    Vad snällt, det hoppas jag med. All lycka till dig också! <3
  • Mon 26 Oct 2020 09:38
    #11

    Hej,

    jag och min partner kämpar med graviditet och har ätit Letrozole i några omgångar nu i väntan på ivf. 

    Första gången fick jag ingen ägglossning, utan fick till slut ta primolout för att starta igång ny cykel. De andra gångerna har jag haft ägglossning mellan cd 17-19 vilket är det "normala" enligt min fertilitetsklinik. 

    Mitt tips är att boka in vul till cykeldag 12 och 17 för att kolla hur ägget växer. För mig blir cd 12 en bekräftelse på att ägg växer och cd 17 för om jag kommer ägglossa (att ägget vuxit till sig). Det är i alla fall så de resonerar på min fertilitetsklinik.
    Lycka till! 

  • Wed 28 Oct 2020 18:56
    #12

    Hur gick det för dig? fick du ägglossning?

    Jag sitter i lite samma sits. Har tagit första kuren letrozol, CD 5-9. har vanligtvis ÄL mellan dag 17-19. Är nu på CD 26 och tror inte jag haft ÄL alls då temp inte visar det och LH-test inte har blivit positivt. Har väldigt mycket känningar i brösten och äggstock, men ÄL-test är nästan positiva (varit hela månaden..) och grav-test är negativa.. Så frustrerande att cykeln är LÄNGRE nu än min vanliga omedicinerade cykel.. Förväntade mig kortare cykel av letrozol vilket gyn sa till mig också. :(

Svar på tråden LETROZOL - hur sent efter kan mensen komma?