• Anonym (Ensam)

Hur lämnar man en destruktiv relation?

Jag lever ihop med en man som inte gör mig lycklig. Jag känner nog egentligen ingenting för honom längre. Jag har så många gånger tänkt på att lämna honom men jag vågar inte ta steget. Vi har ett barn ihop som jag inte kan leva utan varannan vecka. Bara tanken gör mig gråtfärdig.

Vårt liv är alltför ofta destruktivt. Han blir arg för minsta lilla, skriker och behandlar mig respektlöst. En gång har han även puttat mig. Han lovar titt som tätt att han ska ta tag i sina problem men ingenting händer. Han har dessutom varit otrogen mot mig.

Hade någon berättat för mig för 5 år sedan att detta skulle hända mig så skulle jag ha sagt att jag hade lämnat honom direkt men jag inser nu att det inte är så lätt.

Så hur lämnar med en destruktiv relation med barn i bilden? Jag har familj, men tyvärr har jag inte den bästa relationen till min mamma så jag räknar inte med något stöd. Mina syskon och jag står varandra närmare men tyvärr bor dom inte i samma stad. Då jag är en person som håller uppe en lycklig fasad är det ingen av mina vänner som vet vad jag går igenom. Jag tjänar bra och skulle klara mig ekonomiskt utan honom men mitt jobb kräver en del så det skulle inte bli helt enkelt.

Ikväll packade min sambo sin väska och stack efter att jag inte ville ha sex. Tidigt imorgon ska jag upp och jobba och inser att jag kommer vara tvungen att ta med mig vårt barn till jobbet. Jag förstår ju att ingen normal person gör så och att det här förhållandet förmodligen bara kommer att bli värre om jag stannar kvar.

• Svar på tråden Hur lämnar man en destruktiv relation?
  • Tow2Mater

Hur gammalt är barnet? Låter ju som långsiktig barnomsorg är det första du måste fokusera på att lösa.

• Anonym (Ensam)

Barnet är 2,5 år

• Anonym (Narcoffer)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-10-03 22:24:21 följande:
    Så hur lämnar med en destruktiv relation med barn i bilden?
    Jag tänkte som du, att hur ska det bli att ha barnen v/v efter en skilsmässa? Därför stannade jag kvar. Det jag inte förstod var att barnen tog stor skada dels av att se hur han behandlade mig och dels av hur han behandlade dem. Han var ju inte snällare mot dem.

Nu visade det sig att min man bara gick, precis som din. Jag ställde inga krav på att han skulle ta hand om barnen och han kom inte på den idén själv heller. Allt jobb och ansvar hamnade på mig, men barnen slapp utsättas för sin pappa mer än nödvändigt. Min man ville ju slippa allt som var jobbigt, så han var ganska nöjd med att jag tog hand om barnen på heltid.

En del män av den här typen, kan kräva v/v av ren elakhet - inte av någon enorm kärlek till barnen. Om det blir så, så gäller det för dig att inte visa hur jobbigt det är för dig. Låtsas som att du njuter av fritiden i stället, så kanske han ändrar sig och bara vill ha kortare umgänge med barnet.
  • Anonym (Ensam)

Barnet är ganska fäst vid mig så jag oroar mig att han kommer ta skada av att bo hos sin pappa varannan vecka. Jag är rädd att pappan kommer förstöra barnet.

Jag får en så sjuk ångest på tanken att jag har valt fel pappa till mitt barn. Att jag bara inte har förstört många år av mitt liv men också mitt barns liv.

• Anonym (Narcoffer)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-10-03 22:58:05 följande:
    Barnet är ganska fäst vid mig så jag oroar mig att han kommer ta skada av att bo hos sin pappa varannan vecka. Jag är rädd att pappan kommer förstöra barnet.

Jag får en så sjuk ångest på tanken att jag har valt fel pappa till mitt barn. Att jag bara inte har förstört många år av mitt liv men också mitt barns liv.
    Jag känner igen mig i vartenda ord du skriver. Det jag kan lova är att pappan förstör barnet precis lika mycket nu. Skillnaden vid en skilsmässa är att barnet får det bra varannan vecka i stället för dåligt hela tiden. Blir det för dåligt hos pappan kan du alltid kräva att socialen kontrollerar hur det egentligen går till där.
    Och nämn inte varannan vecka för pappan. Ge honom inte den idén!
  • Anonym (Ensam)

Hur gjorde du för att lämna honom?

• Anonym (Narcoffer)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-10-03 23:15:21 följande:
    Hur gjorde du för att lämna honom?
    Det var ganska enkelt. Jag väntade så länge att våra barn hann bli riktigt stora. När de fick reda på att han var otrogen och hade ljugit för mig och dem under lång tid, då krävde de att han skulle flytta. Vi blev flera mot en och han ville inte bo kvar längre.

När man är gift med en sådan människa, då behöver man någon på sin sida. Om du inte har någon annan, så kontakta Kvinnojouren. De ägnar sig åt psykisk misshandel lika väl som fysisk (och knuffar räknas förresten som fysisk misshandel!). Du kan be att någon från Kvinnojouren är med när du talar om för din man att du vill skiljas. Då har du både moraliskt stöd och ett vittne på samma gång.
  • Mackan1978

Det låter illa det där. Jag tycker att du ska ta steget och lämna honom.

• Anonym (Maskrosen)

Hur går det med enskild vårdnad? Tycker inte han verkar lämplig med den personlighet du beskriver.

• Anonym (Ensam)

När jag har läst om enskild vårdnad så verkar det tyvärr ganska svårt att få. Min sambo kan stundvis vara en bra pappa men alldeles för ofta har han inget tålamod med vårt barn och tappar humöret direkt.

• Anonym (Lämna)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-10-03 22:58:05 följande:

Fast det där är ingen orsak att fortsätta leva med en skitstövel.
Svar på tråden Hur lämnar man en destruktiv relation?