• Sun 4 Oct 2020 00:54
    272 visningar
    4 svar
    4
    272

    Voc mätning, inget vidare.

    Flyttade till ny adress i slutet av Februari i år och tänkte att det blir trevligt med ett nytt boende. Tyckte att det luktade illa i bostaden men tänkte att det nog går över efter ett tag, kan vara de förra hyresgästerns lukt. Efter bara ett fåtal veckor får jag bihåleinflammation och febern stiger sakta. Pratar då med en på kry som misstänker covid19. Får senare en tid till jourcentralen I min stad där de kollar syresättning och andra saker för att utesluta det värsta tänkbara. Då min region även tog provtagning på de med minsta symtom så gjorde de även det på mig. Får hem provet som är negativt.

    Under hela våren och sommaren har samma symtom kommit och gått. Det skumma var hela tiden att när jag inte var hemma så var jag "frisk" eller så gott som. Du börjar jag tänka på denna stank igen och kontaktar hyresvärden (vilket jag redan hade gjort i början av mars, det enda man gjorde då var att känna så att luft kom in till lägenheten, inget mer.) som i sin tur kontakter en firma här i staden som gör en mögel kontroll. Inget hittas och hyresvärden påstår att jag hittar på.

    Nu till det roliga (eller ja, roligt vet jag inte men känns som en win) köpte en airthings mini som ger utslag för både fukt, grader, mögel och voc (flyktiga ämnen). Min mätning nu under helgen visar på siffror på uppemot 1000 ppb. Enligt folkhälsomyndigheten ska det intervallet ligga runt 100-200. Då jag inte riktigt vet innebörden av att vistas i en sådan miljö vill jag gärna veta hälsorisker och dylikt. Kan även nämna att jag har varit hos en öron näsa hals läkare där slemklumpar, stora, hittades långt in i bihålan. Om någon vänlig, insatt skäl skulle vilja hjälpa mig reda ut dessa fynd skulle jag vara oerhört tacksam!

  • Svar på tråden Voc mätning, inget vidare.
  • Sun 4 Oct 2020 01:04
    #1

    Kan även nämna att de som bodde här innan mig gjorde ett lägenhetsbyte med mig. Tänkte inte på det så mycket heller just då men det här paret hade bott här i cirka två månader. De hade tapetserat i köket, som är stort, de hade köpt ny tvättmaskin som jag tog över och de hade även köpt persienner till vardagsrummet. Min tanke är att de visste om detta men kände sig hjälplösa mot hyresvärden. Då jag även har frågat hyresvärden om de som bodde innan mig har gjort en felanmälan för samma problem. Hyresvärden vill inte svara på detta och får inte någon återkoppling kring just den frågan.

    Tycker bara det känns väldigt märkligt att lägga ner massa pengar på en lägenhet man inte ska bo i, vi pratar flera tusen kronor. Ville bara lägga till detta då det känns lustigt på något vis.

Svar på tråden Voc mätning, inget vidare.