• Fridha74

    Råd till dottern

    Hejsan, min dotter på snart 10 år går i skolan och allt fungera fint, tror jag. Men ibland (mer ofta senaste tiden) så kommer hon hem och säger att någon kompis har sagt att kompisen är för trött att vara med på hennes TikTok film sedan varit med på en annan kompis film, inte svarar på sms om att leka men sedan ser att hon leker med en annan, eller går framför henne och väntar inteoch viskar bland annat. Det är små saker lite från och till och gäller olika vänner so jag ändå tycker fungerar bra när jag ser som ihop. Min dotter är enda barnet så kanske inte lätt sig att ge svar på tal och ta för sig som med andra barn med syskon. Hur skulle ni ger ni råd? Hur ökar ni era barns självkänsla och självförtroende?

  • Svar på tråden Råd till dottern
  • Mortiscia80

    Prio är väl att sluta sukta efter personer som inte vill ha med henne att göra och skaffa andra vänner istället, eller hellre vara ensam än att nästan behöva tigga till sig umgänge. Och om det är någon särskild situation kan du berätta för henne hur hon på ett konstruktivt sätt hade kunnat hantera den, det är så man lär sig och med säkerhet kring sitt eget värde och hur han kan agera kommer även självförtroendet.

  • Litorina

    Hu. Det låter som mellanstadiet. Ingen kul tid. Minns det som en tid full med intriger. Jag tror inte det har med brist på syskon att göra. Stötta och ge råd om hur man är en bra kompis. Minns att vissa barn i den här åldern blev så jäkla elaka. De sociala reglerna och gränserna testas. Ut ur den kommer ungdomar som förhoppningsvis lärt sig hur man gör för att få och behålla vänner. Vilka barnet umgås med kan komma att ändras.

    Ge henne möjlighet att ha vänner någon annanstans också - ett annat sammanhang skilt från skolan - stall, fotbollslag, teater, scouter, orkester, vad som helst.

  • Anonvm
    Fridha74 skrev 2020-10-04 12:49:40 följande:

     Hur ökar ni era barns självkänsla och självförtroende?


    För det första så ska inte en 10åring hållas med tik-tok, men nog med moralkaka.

    Självkänsla och självförtroende skapas normalt av att man lyfter sig själv genom att utmana sig själv och därmed genom erfarenhet få förtoende för sin egen förmåga.
    Detta motverkas mycket effektivt av att aldrig utmanas, eller ständigt få hjälp med allting så fort något upplevs "jobbigt och svårt".

    Nu har jag ingen aning om hur du är i ditt föräldraskap, men om du som många andra "curlar" ditt barn av välvilja, du vill skydda det ifrån allt som kan upplevas jobbig, svårt eller tråkigt.... Då bör du enligt mig tänka om.
  • Bleha

    Jag skulle oroa mig om jag var du. Det är möjligt att det bara är jargongen i hennes kompisgrupp (väldigt tråkigt i sådana fall) men det skulle även kunna vara en början till mobbning. Mobbning består ofta av flera sådana små saker som du beskriver. 

  • Poppy 2012

    Hej Fridha!


    Jag har en släkting som var med om ungefär samma sak och som sedan utvecklades till mobbning. Nu i efterhand, så här 10 år senare, kan jag säga att det som blev räddningen var att det fanns andra intressen utanför skolan som gav nya vänner.


    Så om möjligt, få henne att skapa nya intressen där hon träffar andra och kan få nya vänner. Idrott, aktivitet, teater, scouter etc. Testa dig fram.


    Sedan tror jag att det kan vara bra om du lär henne hur hon ska hantera situationerna på ett sätt så att hon framstår som en tuff tjej (du vet vad jag menar) som har andra roliga saker på gång. Det fungerade också för oss.


    Allt gott 

Svar på tråden Råd till dottern