• Sun 4 Oct 2020 19:45
    512 visningar
    9 svar
    9
    512

    Dela rum 4 och 11?

    Hej, vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, barnen är 4 och 11.

    Vi bor i en 3a på 76 kvadrat och står i kö för större lägenhet men det är långa väntetider!

    Minst 3-4 år till beroende på vilket område vi kan hamna i.

    Barnen delar rum som det är nu, har delat av det största sovrummet med bokhyllor och vi vuxna har det lilla sovrummet.

    I vardagsrummet har vi bokhyllor, soffan och sambons gamingdator...

    Jag har sagt att det är dags att den stora pojken med adhd och drag av autism behöver ett eget rum som han kan stänga om sig.

    Så vi skulle kunna ha vår säng i vardagsrummet och dela av med gardiner.

    Och så skulle 11 åringen få ha vårt lilla rum som sovrum.

    Bokhyllorna och datorn får hamna i stora sovrummet som en kontor/Gaming/dotterns sovrum för hon leker mest i vardagsrummet och vill oftast nattas i vår säng ändå.

    Men det kommer ju bli besvärligt också att inte få ha ett eget sovrum som vuxna, tänker på möjlighet att turas om med sovmorgon/vila efter jobbet osv/och vuxentiden tillsammans...

    men jag tycker att det är dags nu, men sambon tycker att sonen får klara sig ett år till eller två.

    Kan dom dela rum ett tag till? När ska barn egentligen ha sina egna rum? Hjälp en mamma!

    Långt och snurrigt säkert, ställ gärna frågor!

  • Svar på tråden Dela rum 4 och 11?
  • Sun 4 Oct 2020 20:08
    #1

    Jag personligen tycker att man som förälder får sova i vardagsrummet om det fattas rum. En 11 åring har ingen glädje att ha sitt syskon där inne om exempelvis kompisar kommer dit. Sovmorgon får man ta då när barnen sover länge. Att ha det som en anledning till att inte ge barnen varsitt rum känns inte som rätt anledning

  • Sun 4 Oct 2020 20:33
    #2

    Ja det tycker jag med! Han har nästan inga kompisar, men jag tycker att han ska få ha ett eget rum för att ha ett eget rum att stänga dörren om sig!

    Och med hans diagnos tycker jag att det ännu viktigare att få chansen till det!

  • Sun 4 Oct 2020 20:52
    #3

    Eget rum är ingen rättighet. Bra och trevligt om det går att lösa, men inte ett måste. Jag skulle ha kvar vuxensovrum, alternativt om det går att 4-åringen delar med föräldrarna. Tycker absolut att ett vardagsrum ska kunna vara vardagsrum och hela familjens rum, även om en vuxen vill sova eller är sjuk.

    Att man älskar barnen mest av allt i hela världen betyder inte att de ska ha mer plats och större bekvämlighet än föräldrarna i alla lägen. Barn kan behöva lära sig att inte få allt direkt, och de mår gott av att öva på att vänta och på att dela. Man kan förklara för dem att när du blir vuxen är det din tur att få eget sovrum.
    Tänker jag.

  • Sun 4 Oct 2020 21:02
    #4

    Kan ni inte göra ett rum till 4-åringen i vardagsrummet? Dela av med gardiner som ni drar för vid sovdags.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mon 5 Oct 2020 20:01
    #5
    Sisisisi skrev 2020-10-04 21:02:29 följande:

    Kan ni inte göra ett rum till 4-åringen i vardagsrummet? Dela av med gardiner som ni drar för vid sovdags.


    Ja det hade ju varit ett alternativ också!
  • Mon 5 Oct 2020 20:04
    #6
    hammarhajen skrev 2020-10-04 20:52:10 följande:

    Eget rum är ingen rättighet. Bra och trevligt om det går att lösa, men inte ett måste. Jag skulle ha kvar vuxensovrum, alternativt om det går att 4-åringen delar med föräldrarna. Tycker absolut att ett vardagsrum ska kunna vara vardagsrum och hela familjens rum, även om en vuxen vill sova eller är sjuk.

    Att man älskar barnen mest av allt i hela världen betyder inte att de ska ha mer plats och större bekvämlighet än föräldrarna i alla lägen. Barn kan behöva lära sig att inte få allt direkt, och de mår gott av att öva på att vänta och på att dela. Man kan förklara för dem att när du blir vuxen är det din tur att få eget sovrum.

    Tänker jag.


    Ja det funkar ju att dom delar men storebror är väldigt ljudkänslig vissa kvällar och tycker syrran andas för högt.. ????

    Tror han mått bra av ett eget rum!
Svar på tråden Dela rum 4 och 11?