• MFadeToBlack

    Problem med min Ford Focus 2.0

    Vet ej om jag skriver i rätt kategori nu men men..

    Har en Ford Focus 2.0 årsmodell 2005 senaste 3 månaderna har motorlampan börjat lysa gult vid random tillfällen, Det börjar när jag startar bilen.

    I början hände det någon gång ibland bara och bilen lät bra när jag körde men kollade med en bekant som har felsökt datorn i bilen men kom inte fram till något speciellt, han nollställde felkoderna och bilen visade ingen lysande lampa på en månad han sa också att om det återkom behövdes eventuellt en del rengöras (minns ej vilken del han sa)

    Nu har problemet kommit smygandes igen .

    Till det hela så är jag ej beroende av bilen , kör bara någon gång i veckan för att storhandla då jag har gångavstånd till jobbet samt bor centralt .

    också kan jag säga att jag frågade en bekant motor intresserad innan jag köpte bilen om jag skulle se upp med något och han sa att denna årsmodell kunde han skumma elfel små men skumma , personer jag har berättat om motorlampan för har sagt att datorn i bilen behöver startas om och att jag skall koppla ur batteriet i bilen ett tag och på så sätt starta om datorn.

    Men omfattningen av problemet senaste veckan gör mig skrajj och jag tvivlar starkt på att det är datorn som spökar

    senaste månaden har jag haft problem o starta bilen då inget hänt när jag försöker tända förutom att motorlampan lyst och displayen visat alla möjliga fel. varje gång det har hänt har jag väntat 2 min och tänt igen och bilen startat problemfritt ibland med motorlampan gul och ibland ingen motorlampa alls tänd . ibland har jag fått lägga i lite gas för att kunna starta .

    åter till senare veckan här om dagen hände inget åter igen . väntade 2 min denna gång försöker motorn starta . den försöker verkligen men ingenting , dagen efter startar den utan problem ingen motorlampa tänd.

    känns nu oansvarigt att inte besöka en verkstad så skall ringa på i morgon eller tis , samt för att inte motorn skall bli förstörd pgr av något bestående fel.

    Motorlampan har aldrig varit röd! bara gul ! skulle den varrt röd skulle bilen åka in på verkstaden på en gång

    Kommer kontakta en verkstad o få bilen ordentligt felsökt dom sagt, men vill veta i förväg vad ni tror felet kan vara

    sorry skriver snabbt nu och stavar ibland som en kratta när jag skriver i all hast och texten med informationen är väldigt utspridd sorry..

    några eventuella frågor så är de bara att fråga

  • Svar på tråden Problem med min Ford Focus 2.0
  • Rabarbapuppa

    Gul motorlampa indikerar alltid ett fel som är emissionsrelaterat. 
    Med det sagt så rör det ett uppkommet fel som berör luft, bränsle, förbränning och avgas. D.v.s hela kedjan och allt däremellan. 

    Bilens dator och felminne innehåller 110% säkert en felkod inom detta område. Felkoden pekar inte på VAD eller VILKEN komponent som felar, men den indikerar vilket område som är lämpligt att börja felsöka på. 

    Verkstaden ska således läsa av koder korrekt och göra en bedömning vad de skulle fortsätta sin felsökning och vilka komponenter som de skulle hålla högst misstanke om. 

    Exempel på emissionsrelaterade fel som ger gränsöverskridande värden som sätter felkoder och tänder gul motorlampa: 

    - Katalysator 
    - Syresensor
    - Avgasläckage
    - Luftmassemätare
    - Spruckna slangar/tjuvluft

    Fel kan vara permanenta eller intermittenta. Om du upplevt att motorlampan tänts men sen slocknat, så beror det på ett fel som bilens dator inte upplevt återkommit, då släcker den lampan själv. Men dessa är också de värsta (att felsöka), då de uppkommer igen.
    Att radera felkoder är ingen idé, de kommer upp igen så länge ett missförhållande mellan luft/bränsle/avgas existerar. Bedömer datorn att något värde överstiger de programmerade gränsvärdena, ja då tänds lampan igen. 

    Ta den till en verkstad som inte gissar.

    /Puppa 
      

  • MFadeToBlack

    Uppdatering

    1 vecka att få tid till verkstaden 6 veckor att få ut bilen därifrån.

    Dem hade gått igenom alla felkoder och det visade sig att inget av de som stod som felkoder faktiskt krånglade så fick svaret att det med stor säkerhet var Styrenheten som var knäpp.

    så körde hem bilen utan problem från Mekonomen och ringde Bilbolaget så fick jag en tid till dem denna tors så dem kan kolla styrenheten.

    Eftersom bilen behöver akut tankas vilket jag int vågade innan jag var på Mekonomen i rädsla av att int få igång den igen på bensinstationen så tänkte jag åka tidigt i lördags och då uppstod ett problem jag aldrig haft med den förut, startmotorn vägrade ens försöka starta utan allt som hände då jag vred om tändningen var att instrumenten och alla ljus i bilen samt lycktorma flashar samtidigt som ett tickande ljud hörs från passagerar sätet?!?! provade i söndags också men samma sak . provade idag men samma sak.

    Slog mig imorrse att undrar om det är någon säkring som gått då jag la märke till en annan konstig sak när jag försökte i lör ,då samtidigt som jag försökte starta bilen så försökte vindrutetorkaren hacka sig fram då den int ens var igång .?!?

    kan tillägga att bilen har stått ute då den var på Mekonomen i över en månad från och till och det har varrt minus då o då så kan det vara batteriet?

    Blir surt lm jag måste ringa bärning för att få den till Bilbolaget på tors morgon

    och om den fortsätter krångla efter styrenhet kollats o fixats så säljer jag fan bil jäveln

    Är desperat nu och super stressad därför jag skriver med dålig grammatik och stavning och osammanhängande

    några förslag? skall iallafal gå o fylla en 5 liters dunk med bensin o tanka den hemma så det är klart

  • Rabarbapuppa

    Som du beskriver med panelen och tickande ljud etc är symptom på urladdat batteri. 110%. 

    Så mätte du inte spänning över bateriet? Eller helt enkelt satte det på laddning? Har garanterat dragit ur då den stått ute okörd länge, speciellt vanligt om man har lite dåligt batteri sen tidigare. 

    Du vet att du kan tanka bilen utan att stänga av motorn va?

    /Puppa

Svar på tråden Problem med min Ford Focus 2.0