• Anonym (Arg)

    Polisanmäla? Räknas det som stöld?

    Mitt autistiska barn som går i femman blev i fredags avlurad sin telefon i skolan. De spelade kort och hon övertalades att de skulle satsa något. När hon inte visste vad så föreslog "vännen" telefonen. Hon förstod inte innebörden av det.

    Mitt barn förlorade och blev av med den.

    Jagat barnets föräldrar hela helgen, men de vägrar ge tillbaka den.

    Hjälper det att polisanmäla?

  • Svar på tråden Polisanmäla? Räknas det som stöld?
  • Anonym (ooo)

    Visst kan du polisanmäla. Men jag har svårt att tro att det finns föräldrar som inte skulle lämna tillbaka en mobil som deras barn fått på det viset. 

    Du ska givetvis också prata med skolan. Om detta hänt tex på fritids ska den personalen förstås få veta det så de kan stötta barn vid liknande händelser i framtiden. 

  • Anonym (Mia)

    Kontakta rektorn på skolan direkt. Det är jätteallvarligt och får såklart inte ske. Hade det inte löst sig under dagen med skolans hjälp hade jag polisanmält.

  • Anonym (Enya)

    Barn under 18 år får ju inte ens spela om pengar/saker.

    Gå hem till föräldrarna och be om ert barns telegon tillbaka. Vägrar dem så ring polisen.

  • Disa35

    Fy fan vad lumpet av den s.k "kompisen", och av dennes föräldrar.

    Kontakta skolan du, berätta orecis vad som har hänt, hota med anmälningar åt alla möjliga håll och kanter - och om skolan mjäkar så anmäler du; till kommunen, Skolinspektionen och till alla medier du kan komma på.

    Så här får det bara inte gå till.

  • Steven01

    Försök ett varv till med föräldrarna och var tydlig med att du kommer kontakta skolan och polisen om ni inte kan lösa det själva.

  • Anonym (Moi)

    Stöld blir svårt att hävda. Snarare bedrägeri.

    Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon medelst vilseledande förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde.

  • fornminne
    Anonym (Moi) skrev 2020-10-05 16:55:35 följande:
    Stöld blir svårt att hävda. Snarare bedrägeri. Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon medelst vilseledande förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde.

    Precis, stöld är det inte, däremot en form av bedrägeri, samt självklart oacceptabelt. Fortsätt ligga på föräldrarna. Vad är det för puckon till föräldrar som inte genast lämnar tillbaka telefonen? Fortsätter de vägra, tycker jag att ni ska polisanmäla, prata med skolan samt även berätta för andra föräldrar. Låt så många som möjligt få veta.
  • Anonym (Skolan)

    Eftersom detta hände i skolan, så tycker jag att du ska ta upp det med skolan. Tror du har större chans att få tillbaka telefonen den vägen än genom polisen. Kan inte tänka mig att föräldrarna inte lämnar tillbaka telefonen om de blir kontaktade av rektorn.

Svar på tråden Polisanmäla? Räknas det som stöld?