• jagärjag1

    Döpa eller inte

    Har två barn sedan tidigare som är döpta.. nu när frågan kommer upp igen om dop för barn nr 3 så känner jag mig osäker på om jag verkligen vill de? Känns inte rätt att döpa ett barn in i en tro som jag inte själv är lika säker på. Alla säger att dop är en tradition mer än en kristen sak. Jag håller inte riktigt med i de, man ska ja växa in i sin tro, de symboliserar väl dopklänningenär de egoistiskt att inte döpa barn nr 3??

  • Svar på tråden Döpa eller inte
  • erikaABC

    Jag tycker du ska göra likadant som med de äldre syskonen. Annars kommer syskonen alltid undra varför de behandlats olika

  • Mortiscia80

    Fundera på vad ett dop egentligen innebär. Är ni troende kristna? Om inte, varför skulle man gå igenom med en ritual man egentligen inte tror på? Det vore lika logiskt om man gick igenom en judisk eller islams ritual i så fall, och det är väl inte heller aktuellt. Det finns många som har namngivningsceremonier hemma med släkt och familj istället där barnet kan få gåvor för att välkomnas in i familjen. Man måste inte blint följa traditioner.

    Barnet blir inskrivet som medlem i Svenska kyrkan, man kan gå ur när man är myndig men många glömmer det och särskilt i början av ens yrkesbana kan de där tusenlapparna man betalar i skatt betyda väldigt mycket. Jag ser hellre att man då antingen donerar till kyrkan direkt eller går med som vuxen antingen pga tro eller av humanitära skäl (kyrkan gör mycket gott i det här landet).

    Och jag tror inte det blir särskilt svårt att förklara för era barn om de undrar varför det är olika mellan dem.

  • Tow2Mater

    Barndop betyder anars inte mycket for troende kristna, det handlar mer om traditioner, speciellt i Svenska Kyrkan.

  • Litorina

    Vi är inte döpta och har heller inte döpt våra barn. Vi är inte troende nämligen. Om ni inte döper ert tredje barn bör ni kanske ha någon annan välkomstceremoni - för rättvisans skull. Sen kan ni ta ut de äldre barnen ur SK, så att de också ges samma valfrihet.

  • Kvittning

    Ni behöver inte göra lika, är ni inte troende så döp inte barnet. Vi har döpt första barnet (då vi inte tänkte efter utan bara följde traditionen där alla andra barn i släkten var döpta) men till andra barnet så använde vi huvudet lite mer och lät bli att döpa det. 

    Och barnen vet om att det är olika men det är inte det odöpta barnet som är sur för att inte blivit döpt utan det döpta för att det är döpt i en kyrka när hen inte tror på gud. 

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Döpa eller inte