• amoremio

Min mamma är alltid ett offer- hur agerar man som barn?

Hej,

Min mamma och jag har en fin relation i grunden--min mor är väldigt omtänksam, ställer upp och har ett stort hjärta för alla som behöver hjälp- så även för mig. En varmhjärtad person- i GRUNDEN.

Problemet är dock att min mamma är en martyr. Nu när jag är vuxen så har jag insett att detta är ett genomgånde mönster som egentligen har funnits sedan jag var barn. Nu som vuxen så ser jag det så tydligt: Det är ALLTID synd om henne i slutänden-oavsett situation. Hon har en förmåga att vända ALLT till sin nackdel och slutsatsen är alltid desamma: Hon är inte sedd, tagen på allvar, uppskattad med mera. Utnyttjad- även när hon själv erbjöd sig- det är min mamma i ett nötskal.

För bara några år sedan så "svalde" jag detta men långsamt så började jag förstå att det inte bara handlar om mig. Min mamma är inte nöjd med NÅGON relation--det kvittar om det är en vän, familj, arbetskamrater med mera. I slutänden är det alltid något som är FEL och hon intalar sigsjälv att hon inte är sedd, uppskattad och givetvis utnyttjad. Det är som en CD-skiva som har spelats i X antal år.

Vissa perioder så KRÄKS jag för jag blir så LESS på alla konflikter som uppstår. I min värld är det ofta en "småsak" som i hennes värld blir gigantisk. Det blir SÅ. mycket känslor, tolkningar och överanalyseande. När jag sedan försöker förklara hur jag menar eller hur jag ser på det så är det som att tala med en VÄGG!

Min mamma älskar att ÄLTA- jag vill släppa saker så fort som möjligt. Min mamma kan sura eller vara ledsen i ÅR- jag är sur några DAGAR (om det inte är något extremt)! Min mamma berättar inte vad hon vill eller önskar- jag berättar för andra vad jag vill eftersom jag vet att ingen kan läsa mina tankar. Jag ser situationer sakligt och konkret-mamma blandar in känslor och tolkningar (som hon sedan har svårt att omvärdera dvs)

Vi är så OLIKA i dessa avseenden och jag förstår mig inte på denna extrema känslighet, ältande och att dessutom inte SÄGA vad man tänker eller vill. Det är så otroligt främmande för mig och därför blir jag så frustrerad när det blir konflikter!

Det där med ätandet över saker som hände för 10 år sedan- det retar också gallfeber på mig. Måste man alltid få en URSÄKT av folk för att kunna gå vidare och vara lycklig?! Jag har också blivit rejät sårad och besviken i mitt liv många gånger men jag har istället hanterat det genom att gå VIDARE och släppa det så fort som möjligt! Det där ätandet är verkligen grekiska för mig! Det kanske låter kallt och hårt men så fungerar jag.

Jag gör verkligen allt jag kan för att göra min mamma "nöjd". Jag ställer upp så mycket jag kan och frågar jämt om hon vill ha hjälp. Om jag någon gång säger nej så blir hon jätttesårad- även om jag gör det vid ett senare tillfälle. Det är också min mor i ett nötskal- ATT du hjälpte henne är inte "good enough" - det skulle ske just när hon ville det. Det spelar ingen roll om staketet blev målat på en onsdag- om hon bad dig om det på en måndag så kommer det att bli "problemet" i sig. Då kommer det att bli en diskussion och massa onödigt drama (i mina ögon) Sådana stunder blir jag så less!

Jag tror att min mamma och jag har helt OLIKA utgångspunkter i våra relationer och därför blir det sådana krockar ibland. Jag SÄGER vad jag vill eller önskar- om jag inte säger det så kan jag inte heller bli sur eller ledsen om ingen fattar. Jag tolkar inte att jag är oviktig eller utnyttjad om jag inte kan få hjälp just när jag behöver det- istället tänker jag att vederbörande är upptagen just då (so what?!). Jag fokuserar på ATT någon hjälper mig eller har fina egenskaper- istället för att förvänta mig att det ska vara precis som jag vill ha det i stunden. Dessutom utgår jag inte ifrån att alla människor tänker eller känner som jag gör- därför är det viktigt att LYSSNA när man ryker ihop eller hamnar i klinsch. Min mamma verkar vara motsatsen i många av dessa avseenden--tyvärr.

Jag vill fortsätta ha kontakt med min mamma men jag behöver verkligen strategier för hur man hanterar en martyr till förälder. En förälder som i övrigt alltid är en martyr- i alla sina relationer. Det säger ju en del om den människans personlighet..... Jag vill inte bryta kontakten med min mamma- Jag behöver bara lära mig att bli ännu bättre på att hantera denna överkänslighet som är destruktiv.....

• Svar på tråden Min mamma är alltid ett offer- hur agerar man som barn?
  • Anonym (nej)
    amoremio skrev 2020-10-05 22:27:17 följande:
    Hej,

Min mamma och jag har en fin relation i grunden--min mor är väldigt omtänksam, ställer upp och har ett stort hjärta för alla som behöver hjälp- så även för mig. En varmhjärtad person- i GRUNDEN.
    Den här delen tror jag inte på. Jag tror det är rent önsketänkande från din sida.

Jag var gift i många år med en man som var precis så som du beskriver. Till sina barn sade han att han var alldeles för snäll. Han var så snäll så att alla utnyttjade honom jämt. Det trodde de på. De trodde också på att han alltid ställde upp för sina vänner och sin familj. Nå, i ärlighetens namn trodde även jag på honom. Allt tjafs, ältande och gnäll måste bero på oss. Det var vårt fel.

Nu ser jag (och de numera vuxna barnen börjar också se det) att han hjälper folk när han tror att han ska få något tillbaka. Han hjälper sin vän jägaren med att flytta möbler och förväntar sig att få kött för besväret. Han hjälper sin granne tandläkaren med något och förväntar sig gratis behandling av henne. Han ger sina barn julklappar, men om de inte tackar honom tillräckligt översvallande, så tar han tillbaka paketen. Eller så beklagar han sig åtminstone över hur otacksamma de är och skyller på det när han inte vill ställa upp för dem när de behöver hjälp.

Mina barn har verkligen försökt ha en god relation till honom, men han är aldrig nöjd. De har upptäckt att han "sänker" dem varje gång de träffas. Är de på bra humör innan, så hinner han göra dem ledsna, arga och upprörda inom bara några minuter. Därför har två av barnen slutat träffa honom. De svarade inte i mobilen tillräckligt fort när han ringde, och han straffade dem genom att vägra svara när de ringde och beklagade sig sedan i månader. De blev less och bytte mobilnummer, och de har klippt kontakten.

Det yngsta barnet har fortfarande kontakt med honom, men nästan bara via mobilen. Hon har sagt åt honom att i samma stund han blir otrevlig, så lägger hon på i örat på honom, så får han ringa en annan dag när han är på bättre humör. Det har funkat. Han är nästan halvtrevlig när han ringer numera.

Så det är väl de råd jag kan ge: antingen sätter du strikta gränser för vad du tolererar från din mamma, eller så säger du upp bekantskapen med henne.
  • Anonym (Anonym 666)

Orkade inte läsa din novell så jag svarar utifrån din rubrik. Det bästa du kan göra är att helst bara ignorera hennes martyrskap och gå vidare. Om det inte går kan man försöka hålla sig neutral eller påpeka positiva aspekter. Absolut inte gå in i "tycka synd om"-mode, eller börja diskutera sakfrågor. Det hjälper inte heller att påpeka om hon själv rår för att något går snett och oombedda goda råd ska man också passa sig för. Delta inte i hennes karusell.

• Anonym (å)

Du måste hitta strategier för att sluta lyssna på hennes ältande. 
    Du måste bryta när hon sätter igång. Tex
    "Nej, nu ska jag gå och duscha / hinna med bussen.
    Nu ska jag åka hem  / åka till biblioteket 
    Du kan säkert hitta bättre anledningar själv. Men ge dig inte in i någon diskussion om varför du ska göra det.
    Sluta vara hennes sopkorg

• Anonym (Jenny)

Vad skulle hon göra om du bara neutralt sa: Oj nu har du låst dig igen, vad kan du göra för att släppa det? 

Jag menar stoppa henne och låt henne inte bara älta och älta. Fokusera på att det är skadligt för henne och att hon kommer att må bättre om hon bara kan släppa det. Ge henne en klagobok som hon kan skriva ner oförrätterna i så att hon inte längre behöver gå och bära på dem eller häll upp en kopp kaffe och låt henne ösa ur sig så länge kaffet varar - sedan är det slut för all framtid.

• Anonym (Min med +i missbruk)

Min mor är också martyr och offer. Hon är otroligt snäll och förstående, hjälpsam mm när hon är nykter.

Men jisses, när hon dricker så är vi otacksamma, vi älskar henne inte, utnyttjar henne, uppskattar inte henne, vill inte umgås med henne osv.

När jag var liten 13-20 så tog jag väldigt illa vid mig och gjorde allt för att hålla henne på bra humör, men det gick inte.

Hon missunnar mig relationer till andra än henne, skapar drama och problem för att sedan hjälpa till att lösa dem.

Idag är hon här på lov och hjälper oss med barnen, det är hon som erbjuder sig och barnen älskar henne så vi kör på det.

Oftast går det bra, men lika ofta så utnyttjar vi henne.

Speciellt om jag och min man hår ut och äter eller passar på att träffa någon vän.

Idag har jag lärt mig att låta det rinna av.

Beklagar hon sig så säger jag " ok då vet jag" och planerar annan hjälp. Men sen kommer hon bönade om att hon vill passa dem....

Tja, hon mår nog sämst.

Jag flyttade 70 mil hemifrån när jag var 20, är Idag närmare 50.

• Anonym (Qwerty)

Lång text, men skummade i alla fall hela och noterade att ?du gör allt för att göra din mamma nöjd?. Här gör du helt fel. Du kan aldrig göra en person som din mamma nöjd för det går inte.

Dra istället ned på kontakten, låt det glesa ut mellan tillfällena ni ses. Gå heller aldrig in i diskussion eller ifrågasätt något, du kan aldrig ?vinna? en sån dialog. Svara undvikande istället och byt samtalsämne när hon ältar.

Försök hitta något ni kan mötas i, dina barn kanske? Men umgås inte mer än du känner är ok. Många bryter helt med en sån person.

Hur hanterar din pappa och dina syskon henne? Kan du få stöd för?

• Anonym (Askis)

Min mamma är inte speciellt martyraktig.

Dock så kan hon inte göra något för mig om inte jag är spänd som en fjäder redo att ta över situationen och helst uttrycka tacksamhet och inte vara avslappnad.

När jag och barnen kom hem till henne, så säger hon till mig att sätta mig i soffan och slappna av så ska hon göra något med barnen så jag får ta det lugnt en stund. HA! Om jag faktiskt gör som hon säger och sitter o blundar en stund, så blir hon strax upprörd och känner sig utnyttjad, som en piga.

Svar på tråden Min mamma är alltid ett offer- hur agerar man som barn?