• Tue 6 Oct 2020 10:00
    511 visningar
    7 svar
    7
    511

    Söker LCHF-påläst barnmorska i Stockholm

    Hej!

    Jag genomgår nu min första IVF och vet inte än om min första isättning lyckats eller ej.

    Jag vill innan jag väljer mottagning höra mig för att jag kan få träffa någon som är uppdaterad i just LCHF/KETO, då jag med jobbig IBS mått superbra av detta under 3,5 år och har utmärkta värden. Jag vet att många barnmorskor motsäger sig detta under graviditet men att det finns många som uppmuntrar det också, och sett perfekta värden och hälsosamt barn. Samt mindre risk för graviditetsdiabetes såklart. Har någon nåt tips vart jag kan vända mig?

    När jag kontaktade den mottagning jag fått rekommenderat av en ej LCHFätande vän och dessutom ligger ett stenkast från jobbet sa de typ ?om det inte är enligt Livsmedelsverket så rekommenderar vi att du kontaktat dietist?....????

    Är en djungel med alla mottagningar och nån kanske träffat någon någonstans som de gärna rekommenderar! Helst Stockholm City men även lite utanför är såklart värt det så alla tips mottages tacksamt!

    Håller tummarna ????

    /pryltjej

  • Svar på tråden Söker LCHF-påläst barnmorska i Stockholm
  • Anonym (Elin7­9)
    Tue 6 Oct 2020 10:33
    #1

    Jag har ingen aning om var du hittar en sådan barnmorska så jag kan inte rekommendera någon.
    Men en fråga, varför behöver du ens gå in på detta när du är hos barnmorskan?

    Jag har själv ätit LCHF i många många år. Har inga viktproblem utan det är bara för att jag mår så bra på det. Har också diabetes i släkten så jag tänker att jag förebygger att insjukna i det genom att hålla mitt blodsocker jämnt.

    Jag har under dessa år varit gravid två gånger och fött två barn. Inte någon gång har diskussionen om kost uppstått. Möjligt att jag fått frågan om jag äter en varierad kost och att jag svarat ja. Sen har det inte varit något mer med det. 
    Så länge alla värden är bra finns ingen anledning för en barnmorska att vara inne och grotta i såna detaljer.

    Om det inte finns en överviktsparameter i det hela. Då kanske barnmorskan vill att man träffar dietist för att prata lite om hur man kan äta som gravid utan att viktuppgången drar iväg. Men det har jag som sagt inte varit med om själv så där vet jag inte hur standardförfarandet ser ut.

  • Wed 7 Oct 2020 10:15
    #2

    Hej, stort tack för ditt svar!

    Har bara läst om så många som blivit typ utskällda eller svårt att säga nej till glukosbelastning mm. Kände att jag vill undvika den stressen.

    När jag var på läkarundersökning pga smärtor och infektion efter äggplock i veckan var de oroliga först över ketoner i blodet, men lugnade sig lite när jag berättade hur jag åt.

    Min pappa hade diabetes typ 1 så har alltid haft det i åtanke också. Men jag är normalviktig, framför allt på LCHF. Dock är jag nästan 40 så kroppen får det inte lättare.

    Det glädjer mig att du tog dig tid att svara och att du lyckats så bra! Körde du strikt LCHF? Och även under graviditeten?

    Har vänner som tycker jag gör ett misstag och typ säger att jag äventyrar barnet bara för att jag vill äta så här. Så allt stöd mottages tacksamt!! Har inte hittar nog forskning på lchf och graviditet för att kunna motbevisa dem.

    Stor kram! :)

  • Anonym (Elin7­9)
    Wed 7 Oct 2020 13:11
    #3

    Ingen orsak!


    Jag var närmare 40 när mitt andra barn föddes
    Glukosbelastning gjorde jag inte med mitt första barn, däremot med nr 2 pga jag tidigare fått ett stort barn. Och man ville ha stenkoll så att det inte fanns graviddiabetes och sedan gjordes även tillväxt-UL.

    Jag fortsatte att äta i princip som vanligt fast lite mer liberalt. Mer frukt, bär och grönt. Någon enstaka gång blev jag hipp som happ sugen på hembakad ciabatta typ så då åt jag det. Men höll fast i min LCHF som grund.

    Jag tror säkert att man kan råka på kritik och dumma kommentarer helt obefogad om man öppnar upp för det men jag svarade bara på exakt det som man frågade om och gav liksom inte någon chans till vidare dialog. Det räckte bra så haha

  • Wed 7 Oct 2020 13:26
    #4

    Jätteskönt att höra! Jag mailade faktiskt tillbaka och frågade, om man var välkommen ändå, och berättade att folk på andra ställen näst intill blivit utskällda, och då fick jag ett svar att jag var välkommen när jag är gravid så jag kanske gör ett försök hos dem ändå får vi se.

    Som sagt, stort tack för dina svar! Ha det härligt med dina små! :)

Svar på tråden Söker LCHF-påläst barnmorska i Stockholm