• Anonym (TS)

Hund som skäller i grannlägenhet

Hej!

Jag bor i lägenhet och i lägenheten intill (annan trappuppgång) finns det en hund som skäller/ylar HELA dagarna. Eftersom jag jobbar hemma vet jag att det handlar om många timmar.
    På kvällen och natten är hunden tyst, gissningsvis eftersom ägaren då är hemma.

Hur hanterar man det? Är det bara att acceptera och gilla läget eftersom man valt att bo i lägenhet? Tänk om ägaren inte vet om hur ledsen hunden är om dagarna, borde man säga något av den anledningen?

Egentligen drar jag mig lite för att säga något alls eftersom jag själv har småbarn och gissar att det finns en och annan granne som inte tycker att deras regelbundna illvrål är superkul att lyssna på... vill liksom inte kasta sten i glashus. Eller är det skillnad på barn och hundar som låter?

• Svar på tråden Hund som skäller i grannlägenhet
  • Anonym (Fredrik Reinfeldt)

Säg till!

• Anonym (Nattpuggla)

Beror lite på hyresvärd . En del idioter är totalt ointreserade av att ta nån form av ansvar 

Jag hade ett liknade problem . hunden satte igång yllade skällde runt 8-9 sen slutade vid 16 när ägaren kom hem .Min hyresvärd satte stop för det hela och sa så här " En del ljud får man tåla som hyresgäst " Men att kostant utsättas för en hög ljudnivå är inget man ska behöva utstå . Hyresgästerna har ansvar över att deras barn gäster och husdjur inte stör andra hyresgäster"

Dom fick en varning sen dess har jag inte hört hunden skälla nå mer . Så klaga till hyresvärden 

• viseversa

eftersom man inte får lämna hund ensam hemma enligt LAG ska det såklart anmälas. Stackars hund den lider ju frujtansvärt. Ensam hela dagarna utan möjlighet att kunna gå ut och kissa och bajsa. 

• Anonym (Nattpuggla)
    viseversa skrev 2020-10-06 15:51:19 följande:

eftersom man inte får lämna hund ensam hemma enligt LAG ska det såklart anmälas. Stackars hund den lider ju frujtansvärt. Ensam hela dagarna utan möjlighet att kunna gå ut och kissa och bajsa. 

Exakt . Kommunen har ju tro det heter miljöansvarig som ska ha hand om sånt där . Är osäker men tror man max får lämmna en hund ensam i 4 timmar 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nattpuggla) skrev 2020-10-06 15:50:49 följande:

Beror lite på hyresvärd . En del idioter är totalt ointreserade av att ta nån form av ansvar 

Jag hade ett liknade problem . hunden satte igång yllade skällde runt 8-9 sen slutade vid 16 när ägaren kom hem .Min hyresvärd satte stop för det hela och sa så här " En del ljud får man tåla som hyresgäst " Men att kostant utsättas för en hög ljudnivå är inget man ska behöva utstå . Hyresgästerna har ansvar över att deras barn gäster och husdjur inte stör andra hyresgäster"

Dom fick en varning sen dess har jag inte hört hunden skälla nå mer . Så klaga till hyresvärden 

Hur funkar det i bostadsrätt? Är det styrelsen man gör av sig till då och vad har de för befogenheter egentligen?
  • Dexter dot com

Du måste självklart ta tag i det hela då hunden har seperationsångest vilket är oerhört plågsamt och stressande för hunden. Knacka på och berätta för ägaren att hunden mår dåligt och ylar hela dagarna! Antingen är ägaren omedveten om det och ordnar hundvakt eller så är ägaren medveten och bara struntar i det. Fixar inte ägaren hundvakt gör du anmälan till Länsstyrelsen om vanvård.

• Anonym (TS)
    viseversa skrev 2020-10-06 15:51:19 följande:

Det kan ju faktiskt vara så att ägaren kommer hem och rastar hunden en sväng var fjärde timme. Har Inte sett det men har inte heller sån stenkoll så vill inte anmäla till kommunen utan ?bevis?. Jag sitter i möten ibland och om det är tyst just då märker jag ju inte det.
  • Anonym (transparent)

Har också grannar med skällande/ylande hundar.
    Det är för många hundar i tätorterna i Sverige.
    Hundar och deras ägare kan bo på landet, i skogen, på nån ö.
    Släpp gärna ut hunden där det finns vargar. Då får hundarna träffa sina förfäder. Det tror jag dom tycker är roligt.

• Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2020-10-06 15:57:53 följande:
    Det kan ju faktiskt vara så att ägaren kommer hem och rastar hunden en sväng var fjärde timme. Har Inte sett det men har inte heller sån stenkoll så vill inte anmäla till kommunen utan ?bevis?. Jag sitter i möten ibland och om det är tyst just då märker jag ju inte det.
    Även om grannen inte bryter mot rekommendationen att en hund ska rastas var 6e timme så klassas det som vanvård att lämna en hund med seperationsångest ensam. Spela in ylandet så har du bevis.
  • Anonym (Anonym)

Du ska vända dig till hyresvärden med ett klagomål.

• Anonym (Stackare!)

Du har 4 val:
    ignorera
    prata med hundägaren
    prata med hyresvärden
    anmäla 

Jag vet ju vad jag hade gjort. Trots att jag är hundallergiker och aldrig kommer ha hund själv begriper jag ju att den absolut inte mår bra!  Jag hade anmält. .

Svar på tråden Hund som skäller i grannlägenhet