• Anonym (C)

    Ytterkläder och skor till 2-åring höst/vinter

    Hej alla föräldrar som har barn runt 2- års ålder!

    Vilka ytterkläder och skor köper ni till era barn i höst och vinter? Hur mkt pengar lägger ni ungefär på ytterkläder och skor per barn och säsong?

    Skriv gärna om era barn går på förskola eller ej.

  • Svar på tråden Ytterkläder och skor till 2-åring höst/vinter
  • Anonym (--)

    Vanligt regnställ, fleecefodrat regnställ, skaloverall och vinteroverall. Fleece- eller ullfrottéset att ha som mellanlager. Några mössor i olika tjocklekar, tunna tumvantar, regnvantar och vintervantar. Vattentäta gympaskor, gummistövlar och fodrade vinterstövlar.

    Göteborgsvintrar, så sällan smällkallt, men mycket slask och lera. Barnet är äldre nu men gick i förskolan när det var 2 år och hade då den här uppsättningen.

    Jag köper nästan allt begagnat, men av bättre märken. Jag vågar inte tänka på vad det jag listat ovan skulle kostat nytt.

  • Anonym (Få)

    2-åringen har ärvt nästan allt från storebror som är bara 1,5 år äldre. Enda vi köpt i höst är stövlar. Vi köper alla kläder på Erikshjälpen. Allt blir skitigt, kladdigt och nött på en gång så nya kläder är ju värdelöst. Vi köpte ett gäng begagnade kläder för en småsumma av en släkting också i somras och där ingick galonjacka. Möjligen vi köper galonbyxor om vi hittar några. Framåt januari blir det kanske en overall också.

  • Anonym (...)

    Vi har köpt allt nytt, barnen blir 3 i december och sen tvillingar som är 1,5 år. Vinteroverall har haft 2 st till varje barn, en mini rodini och en polarn och pyret. Vattentät gympasko, vinterstövlar och vinterkängor har vi kört på. Kavat Oden är favoriten. Skulle gärna vilja köpa begagnat men det går inte då våra barn har så mycket matallergier och vissa föräldrar låter barnen äta med ytterkläderna på.

  • Anonym (C)
    Anonym (--) skrev 2020-10-06 22:06:16 följande:

    Vanligt regnställ, fleecefodrat regnställ, skaloverall och vinteroverall. Fleece- eller ullfrottéset att ha som mellanlager. Några mössor i olika tjocklekar, tunna tumvantar, regnvantar och vintervantar. Vattentäta gympaskor, gummistövlar och fodrade vinterstövlar.

    Göteborgsvintrar, så sällan smällkallt, men mycket slask och lera. Barnet är äldre nu men gick i förskolan när det var 2 år och hade då den här uppsättningen.

    Jag köper nästan allt begagnat, men av bättre märken. Jag vågar inte tänka på vad det jag listat ovan skulle kostat nytt.


    Tack för svar! Ja, man kan ju lägga ut en mindre förmögenhet på barnkläder. Det är ju hutlösa priser i de butiker med lite bättre kvalitet. Smart att köpa bättre märken begagnat. Hade du köpt denna uppsättning av kläder och skor även om barnet inte hade gått på förskola?
  • Anonym (C)

    [quote=80685850][quote-nick]Anonym (Få) skrev 2020-10-06 22:18:34 följande:[/quote-nick]

    2-åringen har ärvt nästan allt från storebror som är bara 1,5 år äldre. Enda vi köpt i höst är stövlar. Vi köper alla kläder på Erikshjälpen. Allt blir skitigt, kladdigt och nött på en gång så nya kläder är ju värdelöst. Vi köpte ett gäng begagnade kläder för en småsumma av en släkting också i somras och där ingick galonjacka. Möjligen vi köper galonbyxor om vi hittar några. Framåt januari blir det kanske en overall också.

    [/quotsant!

    Sant! Vilken tur att kunna ärva av det äldre syskonet.

  • Anonym (K)

    Har fem barn i lite olika ålder men vi lägger mycket pengar på just vinterkläder. Min erfarenhet säger att det absolut lönar sig i längden att satsa på kvalitet. Det är jätteviktigt att både skor och overall/jacka/byxa verkligen håller tätt och har hög vattenpelare. Kavat kängor är toppen till en tvååring. Vi har kört med yxhult i flera år. Superbra sko som är varm, vattentät och som är lätt att ta på.

    När de gått på förskola har dubbla uppsättningar varit ett måste.

  • Anonym (--)
    Anonym (C) skrev 2020-10-06 22:37:37 följande:

    Tack för svar! Ja, man kan ju lägga ut en mindre förmögenhet på barnkläder. Det är ju hutlösa priser i de butiker med lite bättre kvalitet. Smart att köpa bättre märken begagnat. Hade du köpt denna uppsättning av kläder och skor även om barnet inte hade gått på förskola?


    Jag hade nog skippat det fodrade regnstället då. Det är enklare för personalen att dra på än fleece och vanligt regnställ separat, men hemma har man oftast färre barn att klä på. Vissa skippar galonkläder helt och har bara skalkläder, men galon är mycket lättare att spola av när barnet tex krälat runt i en fuktig sandlåda så jag tycker båda behövs.
  • Anonym (C)
    Anonym (K) skrev 2020-10-06 23:03:54 följande:

    Har fem barn i lite olika ålder men vi lägger mycket pengar på just vinterkläder. Min erfarenhet säger att det absolut lönar sig i längden att satsa på kvalitet. Det är jätteviktigt att både skor och overall/jacka/byxa verkligen håller tätt och har hög vattenpelare. Kavat kängor är toppen till en tvååring. Vi har kört med yxhult i flera år. Superbra sko som är varm, vattentät och som är lätt att ta på.

    När de gått på förskola har dubbla uppsättningar varit ett måste.


    Får man fråga hur mycket ni lägger per barn på höst och vinterkläder på ett ungefär?
  • Cornellia

    Nu är min son 3,5, men inget har ju egentligen förändrats, det är ju exakt samma krav på kläderna som förra året. han går på förskola.


    Vi köper.


    Fodrat regnställ - Från Jula
    Overall - Kaxs
    Skaljacka - Kaxs
    Skalbyxor - Kaxs 
    Vinterjacka - Didriksson
    Gummistövlar - Crocs
    Allväderstövlar - Everest


    Nu har lillebror ärvt det mesta från storebror, bara lite komplettering med rätt skor/stövlar, men det är ju en hel del pengar som ska ut när vinterläderna ska skaffas. 


     


     

  • Anonym (C)
    Anonym (--) skrev 2020-10-06 23:12:37 följande:

    Jag hade nog skippat det fodrade regnstället då. Det är enklare för personalen att dra på än fleece och vanligt regnställ separat, men hemma har man oftast färre barn att klä på. Vissa skippar galonkläder helt och har bara skalkläder, men galon är mycket lättare att spola av när barnet tex krälat runt i en fuktig sandlåda så jag tycker båda behövs.


    Okej. Får man fråga vad du lägger per barn ungefär?
Svar på tråden Ytterkläder och skor till 2-åring höst/vinter