• Anonym (E)
    Tue 6 Oct 2020 22:44
    4593 visningar
    31 svar
    31
    4593

    Bipolär partner- hur lever man med det?

    Lång historia kort - min partner hade outredd bipolär sjukdom typ 2. Hen var otrogen under en psykos och lämnade mig. 
    Har mått skit i snart ett år men saknar hen och kan inte gå vidare. Älskar personen för mycket för att kunna glömma. Vi hade det finaste förhållandet innan hen blev ordentligt sjuk.
    Hur ska man kunna gå vidare och slappna av i partnerns sällskap igen? Hela min familj hatar hen för att hen sårat mig så fruktansvärt.
    Borde jag släppa och strunta i det? 
    Hen är mitt livs kärlek och jag vet inte hur jag ska kunna leva utan hen.

  • Svar på tråden Bipolär partner- hur lever man med det?
  • Anonym (berg och dalban­a)
    Tue 6 Oct 2020 23:13
    #1

    Tyvärr är det rätta svaret JA. Det är otroligt svårt och självutplånande att leva med  någon med sådana problem och sjukdomar. Man kan ju inte ställa samma krav på en sjuk person och därför aldrig förvänta sig bättring eller att relationen blir jämlik. Det kommer troligen att hända igen att hen sårar dig och hamnar i sjukdomsskov. Jag har själv erfarenhet av bipolära och har också varit förälskad i ett par sådana. Men när jag såg hur kraven och helt vanliga livssituationer och känslor påverkade och skadade dem insåg jag att det aldrig skulle finnas en framtid. Vissa har dock klarat det med rätt stämningsstabiliserande mediciner, men många vill inte ta medicin som i mitt fall och då blir det svårt. Tycker du ska tänka på dig själv och gå vidare innan du bryts ner och blir sjuk själv.

  • Wed 7 Oct 2020 01:44
    #2
    +1

    Min partner har bipolär sjukdom och det funkar hur bra som helst ????

  • Anonym (Kkf)
    Wed 7 Oct 2020 15:06
    #3
    Anonym (E) skrev 2020-10-06 22:44:58 följande:

    Lång historia kort - min partner hade outredd bipolär sjukdom typ 2. Hen var otrogen under en psykos och lämnade mig. 

    Har mått skit i snart ett år men saknar hen och kan inte gå vidare. Älskar personen för mycket för att kunna glömma. Vi hade det finaste förhållandet innan hen blev ordentligt sjuk.

    Hur ska man kunna gå vidare och slappna av i partnerns sällskap igen? Hela min familj hatar hen för att hen sårat mig så fruktansvärt.

    Borde jag släppa och strunta i det? 

    Hen är mitt livs kärlek och jag vet inte hur jag ska kunna leva utan hen.


    Om hon är bipolär typ 2 så är de inte psykotiska har jag läst. Är det hon som sagt det eller du? Sen, måste otroheten ha med bipolariteten att göra ens? Finns folk som är det ändå utan att vara det.
  • Anonym (Kkf)
    Wed 7 Oct 2020 15:07
    #4
    Anonym (E) skrev 2020-10-06 22:44:58 följande:

    Lång historia kort - min partner hade outredd bipolär sjukdom typ 2. Hen var otrogen under en psykos och lämnade mig. 

    Har mått skit i snart ett år men saknar hen och kan inte gå vidare. Älskar personen för mycket för att kunna glömma. Vi hade det finaste förhållandet innan hen blev ordentligt sjuk.

    Hur ska man kunna gå vidare och slappna av i partnerns sällskap igen? Hela min familj hatar hen för att hen sårat mig så fruktansvärt.

    Borde jag släppa och strunta i det? 

    Hen är mitt livs kärlek och jag vet inte hur jag ska kunna leva utan hen.


    Outredd dessutom. Man kan inte gissa att man är det. Det krävs utredning. Det är taskigt att slänga diagnoser på folk hur som helst.
  • Anonym (!)
    Thu 8 Oct 2020 22:15
    #5

    Det du behöver göra är att bestämma dig för om du vill och kan förlåta din partner för otroheten och jag tycker inte att du ska väga in någon ev diagnos i det beslutet öht. 

    Det är så lågt att försöka komma undan med dåligt och sårande beteende genom att skylla på någon diagnos. Tänker man så är man inte redo att leva i ett förhållande. 

    Jag själv skulle se det som förnedrande om min man förväntade sig mindre av mig än någon annan pga min diagnos. 

  • Anonym (Något helt annat)
    Thu 8 Oct 2020 22:31
    #6

    Jag skall svara på något du inte frågat om.

    Partners till bipolära drabbas ofta av psykisk ohälsa själva, men vet inte om det då partnerns sjukdom tar hela fokus. Det har finns väldigt lite info om på svenska, men har setts samband och forskas på i USA. Störningen du riskerar drabbas av är "cyclothymia" och kan närmast beskrivas som "bipolär light".

    Jag kan inte råda dig till att lämna eller stanna, eller hur man lever med det. Men vad jag vill råda dig är att hur manisk och deprimerad din partner än är, försök ha koll på hur du själv mår. Även om cyclothymia är lightversion av bipoläritet, är den inte att leka med eller ignorera för det. Jag vet jag vet att den egna mentala hälsan är något som är lätt att ignorera när partnern är ännu sjukare, men försök ändå se tecknen och sök hjälp för det om du märker på dig själv. För din egen skull.

  • Anonym (f)
    Thu 8 Oct 2020 22:47
    #7

    Psykos innebär oftast bipolär typ 1 om det är så att det är bipolär sjukdom. En sjukdom som behöver medicineras så gott som alltid.

    Mitt ex var bipolär i 10 år odiagnosticerat (vi hade dock tidigt fattat att det var så), och omedicinerad med. 

    Jag hade inte orka leva med det jag leve med trots att han fortfarande är den jag älskat mest. Han var upprepat otrogen på olika sätt vid varje mani. Han kunde dessutom inte ta ansvar för det som skett när han var sig själv igen utan ville skylla allt på manierna, fast han själv inte ville medicinera bort dem.

  • neverp­reggo
    Thu 8 Oct 2020 22:55
    #8
    Anonym (Kkf) skrev 2020-10-07 15:07:00 följande:
    Outredd dessutom. Man kan inte gissa att man är det. Det krävs utredning. Det är taskigt att slänga diagnoser på folk hur som helst.
    Vad tänker du att man ska vara innan diagnosen är satt om inte ej utredd? Har hen haft psykos och hela faderullan får man anta att TS menar att hen nu är utredd.
  • Anonym (Bekym­rad)
    Thu 8 Oct 2020 23:17
    #9
    Fotella skrev 2020-10-07 01:44:17 följande:

    Min partner har bipolär sjukdom och det funkar hur bra som helst ????


    Ditt inlägg gjorde min dag !  Tack
  • Anonym (partn­ern)
    Thu 8 Oct 2020 23:28
    #10
    Fotella skrev 2020-10-07 01:44:17 följande:

    Min partner har bipolär sjukdom och det funkar hur bra som helst ????


    Samma här. Det fungerar bra. Jag tror att det för oss beror på dels att jag har omtalat om mig att jag är stabil som en annan klippa, och min partner inte blir destruktiv när han har manier, som många kan bli.
Svar på tråden Bipolär partner- hur lever man med det?