• Anonym (Elena)

Pappa och dotter

Vad tycker ni om en pappa och en vuxen dotter som skriver mess fulla av hjärtan och "älskling, älskade, jag älskar dig, jag saknar dig" och så vidare på var och varannan rad? Är det gulligt eller bara konstigt? Jag är mamman, och till och med jag börjar tycka det känns konstigt.

• Svar på tråden Pappa och dotter
  • Anonym (S)

Hur gammal är dottern? Jag reagerar själv på sånt beteende. Mannen jag träffar har en dotter i övre tonåren som jag upplever flirtar med sin pappa. Inte bara när jag är där, då hade jag tänkt att hon testar mig eller nåt men hon delar med sig av saker kring sin sexualitet, kropp osv som man bara borde dela med sin pojkvän eller kanske mamma om man behöver råd från någon äldre.

Enligt mig är sådant beteende ytterst tveksamt. Jag kan dock inte förklara det, men någonstans måste det ju vara lite skevt i den relationen.

• Anonym (w)

Är ni skilda?

Mini wife syndromet ?

• Anonym (Hmm)

Min pappa gjorde sådant vilket jag tyckte var skitobehagligt. Lite som att han inte fattade vart gränsen gick. Vare sig fysiskt och verbalt. Så i min värld är det där gränsöverskridande. I min värld.

• Anonym (Elena)

Hon är 25. Pappan och jag är inte skilda.

• Anonym (Elena)

Jag och vår dotter har en fin relation, fast vi överöser inte varandra med hjärtan och pussar och kärleksord i varje meddelande.

Självklart är det bra att han har en nära relation med sina barn (har en något yngre son också). Men ibland känns det som att detta påverkar mina attraktions-känslor för min man på ett dåligt vis. Det är något olustigt över situationen.

• Anonym (??)
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-07 00:21:02 följande:

Vad tycker ni om en pappa och en vuxen dotter som skriver mess fulla av hjärtan och "älskling, älskade, jag älskar dig, jag saknar dig" och så vidare på var och varannan rad? Är det gulligt eller bara konstigt? Jag är mamman, och till och med jag börjar tycka det känns konstigt.

Lite konstigt kanske. Inget vi gör i alla fall. 

Hur är det när de är i samma rum? Likadant då?
  • Anonym (.)

Jag är mamma och skriver så till mina barn och mina barn gör det tillbaka till mig. De är idag vuxna och mer därtill (20-30 år)

Min filosofi har under hela deras uppväxt varit att visa att de är älskade. Helt enkelt därför att människor generellt sätt är otroligt bra på att tala om för andra om deras fel och brister och generellt sett är vi människor otroligt dåliga på att ge beröm och tala om att vi tycker om någon.

Därför är messen idag bara en förlängning av deras uppväxt.

Tycker att det verkar som att TS måste bearbeta sin antipati mot kärlek och kärleksyttringar.

• Anonym (Pappa)

Har själv en dotter som är 20+ och visst skriver man till och från att man älskar/saknar henne och lägger till nån hjärta här och där när man känner att hon kommer må bra av det, men tycker inte att man ska gula med henne för mycket. 
    Så att "sakna", "älska" och "hjärta" min dotter flera ggr om dagen i "varannan rad" känns inte som något jag skulle göra.
    Alla är vi olika dock, men frågan är om han är bara lite så där sissy mot/med eran dotter eller är det något annat.
    Jag tycker i alla fall att det är bra att du är alert, förhoppningsvis för ingenting, men tycker att du ska fortsätta vara observant.

• LadyJane

Helt sjukt att man ska misstänka varandra för incestuöst förhållande för att man messar med hjärtan.

Jag hoppas egentligen att det är en trolltråd men någonstans inser jag att det verkligen inte är det.

Det allvarliga är svartsjukan TS känner gentemot sitt eget barn. Det är inte sunt någonstans. Tycker att du TS bör försöka få hjälp någonstans för att bearbeta dina känslor.

• Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2020-10-07 09:54:58 följande:

Jag är mamma och skriver så till mina barn och mina barn gör det tillbaka till mig. De är idag vuxna och mer därtill (20-30 år)

Min filosofi har under hela deras uppväxt varit att visa att de är älskade. Helt enkelt därför att människor generellt sätt är otroligt bra på att tala om för andra om deras fel och brister och generellt sett är vi människor otroligt dåliga på att ge beröm och tala om att vi tycker om någon.

Tycker att det verkar som att TS måste bearbeta sin antipati mot kärlek och kärleksyttringar.

Jag är ju inte TS, men svarar ändå. Jag är väldigt bekväm med kärleksyttringar och skulle vara precis som du mot mina barn om jag hade några. Älskar kärlek och gos. Men vi är kvinnor och jag tycker det är helt annan sak när pappan och dottern beter sig så. Jag skulle lätt gulla sönder både söner och döttrar men det finns ju uppenbarligen något som heter mini wife syndrome och det är något själv beskådat i en familj. Det är inte något jag skulle klassa som normalt och att det beror på ett sunt kärleksband mellan barn och förälder. Nu nämner ju TS bara konversationerna i skriven text så det är svårt att uttala sig helt och hållet om just hennes exempel men min poäng är att saker kan se kärleksfullt ut utan att det är rätt eller sunt.
  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2020-10-07 10:10:21 följande:
    Jag är ju inte TS, men svarar ändå. Jag är väldigt bekväm med kärleksyttringar och skulle vara precis som du mot mina barn om jag hade några. Älskar kärlek och gos. Men vi är kvinnor och jag tycker det är helt annan sak när pappan och dottern beter sig så. Jag skulle lätt gulla sönder både söner och döttrar men det finns ju uppenbarligen något som heter mini wife syndrome och det är något själv beskådat i en familj. Det är inte något jag skulle klassa som normalt och att det beror på ett sunt kärleksband mellan barn och förälder. Nu nämner ju TS bara konversationerna i skriven text så det är svårt att uttala sig helt och hållet om just hennes exempel men min poäng är att saker kan se kärleksfullt ut utan att det är rätt eller sunt.
    Aha. Så du menar att mammors kärlek är ok och pappors kärlek är sjuklig.
    Ja, det finns gott om sådana som du som inte missar ett enda tillfälle att förklara att män är farliga, perversa, skadar våra barn osv osv osv.
    För tyvärr är det så här att det finns lika många kvinnliga pedofiler som män enligt en brittisk undersökning.
    Men kvinnor döms sällan för deras kärlek är ju ren och madonnalik. Männen döms pga att de demoniseras av sådana som du.

Vill du ha jämställdhet i Sverige och världen? Börja med att omvärdera din syn på män.

Nu nämner TS bara konversationen som du själv säger och därför saknas i princip all information som gör att man skulle kunna ställa den diagnosen på relationen som du gör.

• Anonym (Elena)

Detta yttrar sig mest i skrift men även i verkligheten. Hon vill kramas mycket och ?gosa?. Och göra saker på tu man hand. Med pappa. Inte med mig. ;)

Jag har ingen misstanke att det förekommer något incestuöst. Det är inte det som gör mig obekväm. Kanske är det svartsjuka, men det känns inte som det heller. Fast visst, lite exkluderad känner jag mig. I en familj kan många känslor uppstå även om alla älskar varandra. Eller kanske just därför.

• Anonym (.)
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-07 10:25:24 följande:

Detta yttrar sig mest i skrift men även i verkligheten. Hon vill kramas mycket och gosa. Och göra saker på tu man hand. Med pappa. Inte med mig. ;)

Jag har ingen misstanke att det förekommer något incestuöst. Det är inte det som gör mig obekväm. Kanske är det svartsjuka, men det känns inte som det heller. Fast visst, lite exkluderad känner jag mig. I en familj kan många känslor uppstå även om alla älskar varandra. Eller kanske just därför.

Jag förstår att hon exkluderar dig. Det skulle jag också gör med någon som misstänkliggör mina känslor på det sätt du gör.

Börja med att prata med varandra. Fråga varför hon exkluderar dig, lyssna på henne och ta till dig av de svar du får även om de är obekväma.
    För om ni fortsätter såhär kommer allt bara bli värre, det kanske slutar med att hon bryter helt med dig och det  tror jag inte att du vill?
  • Anonym (??)
    Anonym (.) skrev 2020-10-07 09:54:58 följande:

Men det beror väl just på hur det görs? I er familj kanske det är helt sunt och bra men TS hade väl inte tagit upp frågan om det inte var något märkligt med det hela?

Var i TS utläser du att det finns antipati mot kärlek? Du är bara dryg nu. 
  • Anonym (vVv)
    Min dotter är 19 och vi eller mest hon har från 14-15 pratat öppet och ställt frågor om sex, relationer, leksaker mm. Även nu när hon har kille.
    Det kan hon inte göra med sin mamma när hon är där, säger hon iaf.
    Men jag vet att det skulle inte vara något problem, det är nog bara en känsla hon har. 
    Men flörtar , älskar och massa hjärtan hit och dit i mess är det inte, inte heller fysiskt hänga,klänga. Men vi kan prata om allt och jag sagt sedan hon va liten , att det är bara dina egna begränsningar och skämmighet som sätter stopp.

Skulle inte säga att hon är en pappas flicka direkt, lite kanske, men vi är väldigt lika till sättet och personlighet. Kanske därför vi har ett starkt band och kan prata om precis allt. Jag var även den som lärde, visade och förklarade , när hon fick sin första menstruation vi 11 år. Hon väntade till hon va hos mig och smög med papper i två dagar. Men hennes mamma hade gjort det lika bra.
  • Anonym (w)
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-07 10:25:24 följande:

Detta yttrar sig mest i skrift men även i verkligheten. Hon vill kramas mycket och ?gosa?. Och göra saker på tu man hand. Med pappa. Inte med mig. ;)

Låter inte helt sunt
  • Anonym (Llf)
    Anonym (Elena) skrev 2020-10-07 00:21:02 följande:

Är nog olika för alla. Men jag har aldrig pratat så med mina föräldrar. Tycker bara det är konstigt.
  • Anonym (S)
    Anonym (vVv) skrev 2020-10-07 21:39:21 följande:

Min dotter är 19 och vi eller mest hon har från 14-15 pratat öppet och ställt frågor om sex, relationer, leksaker mm. Även nu när hon har kille.Det kan hon inte göra med sin mamma när hon är där, säger hon iaf.Men jag vet att det skulle inte vara något problem, det är nog bara en känsla hon har. Men flörtar , älskar och massa hjärtan hit och dit i mess är det inte, inte heller fysiskt hänga,klänga. Men vi kan prata om allt och jag sagt sedan hon va liten , att det är bara dina egna begränsningar och skämmighet som sätter stopp.Skulle inte säga att hon är en pappas flicka direkt, lite kanske, men vi är väldigt lika till sättet och personlighet. Kanske därför vi har ett starkt band och kan prata om precis allt. Jag var även den som lärde, visade och förklarade , när hon fick sin första menstruation vi 11 år. Hon väntade till hon va hos mig och smög med papper i två dagar. Men hennes mamma hade gjort det lika bra.

Tycker detta låter som en mycket fin relation mellan far och dotter. Blir glad för er att hon känner sig så pass trygg med dig och att du känner dig bekväm med att hjälpa henne med tjejgrejer som första mensen. Du verkar också ha en fin inställning till mamman. Heja er!
  • Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2020-10-07 10:16:41 följande:

Nu nämner TS bara konversationen som du själv säger och därför saknas i princip all information som gör att man skulle kunna ställa den diagnosen på relationen som du gör.

All information saknas även i MITT inlägg för att ställa den slutsats som du gör om mig och mina misstankar kring den här relationen. Vem har syftat på pedofili? Inte jag.

Nu har ju även TS förklarat att dottern även ska kramas och klänga på pappan så jag ser inget fel i mina antaganden kring mini wife syndromet då det är precis samma beteende jag har erfarenhet av i mitt liv, där jag fått förstå att det handlar om just mini wife syndromet. Jag ser större fel i att tro att någon är pedofil bara för att han skriver hjärtan till dottern och kramar henne. I min värld går inte pedofili ut på sånt.

Det pappan och dottern gör är inte sexuellt. Detta är psykologiska mekanismer.

För din upplysning tar jag illa vid mig av dina anklagelser mot mig.
  • Anonym (Elena)
    Anonym (S) skrev 2020-10-08 09:59:48 följande:
    All information saknas även i MITT inlägg för att ställa den slutsats som du gör om mig och mina misstankar kring den här relationen. Vem har syftat på pedofili? Inte jag.

Nu har ju även TS förklarat att dottern även ska kramas och klänga på pappan så jag ser inget fel i mina antaganden kring mini wife syndromet då det är precis samma beteende jag har erfarenhet av i mitt liv, där jag fått förstå att det handlar om just mini wife syndromet. Jag ser större fel i att tro att någon är pedofil bara för att han skriver hjärtan till dottern och kramar henne. I min värld går inte pedofili ut på sånt.

Det pappan och dottern gör är inte sexuellt. Detta är psykologiska mekanismer.

För din upplysning tar jag illa vid mig av dina anklagelser mot mig.

Jag instämmer i det du skriver! Att det är psykologiska mekanismer, inte sexuellt. Det har pågått i många år, men eskalerat sista året. Som jag noterat är det mer vår dotter som initerar det hela, och min man svarar tillbaka på samma sätt. Alla dessa kärleksuttryck och hjärtan är inte riktigt hans normala sätt även om han är en varm och sympatisk person mot andra. Och givetvis bekymrar det mig, eftersom jag ser det som ett uttryck för något som inte är helt bra med vår dotter.

Svar på tråden Pappa och dotter