• Sodermalmfamily

    Äggdonation vid 50

    Efter några års försök att bli gravid naturligt (ett missfall) så har vi nu tittat på äggdonation i utlandet.

    Det verkar lyckas för relativt många men min fråga är om det verkligen kan lyckas när man är så gammal som jag (50 nästa år).

    Dvs är det någon här som blivit gravid och fött ett barn vid 50?

    Det är mycket pengar och läste nån tråkig artikel att en del kliniker exploaterar kvinnors hopp när chansen är så liten för de i min ålder ????

    Blev lite chockad när jag läste det så jag tänkte att innan vi påbörjar denna process höra om det finns exempel på några 50-åring som lyckats..

  • Svar på tråden Äggdonation vid 50
  • bellis2

    Olga-kliniken i Ryssland har en bra statistik för det och de behandlar upp till 51 år. Kolla trådarna Äggdonation 2019 och tråden Äggdonation 2020.

  • Jag är bara jag

    Det är få länder som tillåter ÄD efter 50, men de finns. Jag var nästan 50 när jag fick mitt andra barn via ED. Chansen att bli gravid med 2 blastocyster är ca 55% så det är ju absolut värt det om ni vill satsa. Din ålder är ju ovidkommande vid ÄD eftersom det är donatorns ålder som avgör. Man får mediciner som förbereder kroppen och möjliggör att få barn. Om din man är väldigt gammal kan det vara idé att göra ED istället. Då är båda donatorerna unga och chansen kanske ännu högre.

  • Sodermalmfamily
    Jag är bara jag skrev 2020-10-07 15:08:25 följande:

    Det är få länder som tillåter ÄD efter 50, men de finns. Jag var nästan 50 när jag fick mitt andra barn via ED. Chansen att bli gravid med 2 blastocyster är ca 55% så det är ju absolut värt det om ni vill satsa. Din ålder är ju ovidkommande vid ÄD eftersom det är donatorns ålder som avgör. Man får mediciner som förbereder kroppen och möjliggör att få barn. Om din man är väldigt gammal kan det vara idé att göra ED istället. Då är båda donatorerna unga och chansen kanske ännu högre.


    Min sambo är 40 år, vet inte om det också räknas som gammalt? Vad fantastiskt att du fick barn. Vilken klinik använde du dig av?
  • Jag är bara jag
    Sodermalmfamily skrev 2020-10-07 20:43:42 följande:
    Min sambo är 40 år, vet inte om det också räknas som gammalt? Vad fantastiskt att du fick barn. Vilken klinik använde du dig av?
    Nej, 40 räknas som ganska ungt. IVF-kliniker i Sverige tillåter männen att vara 55 år så 40 är ju ingenting i jämförelse. Glad  Min klinik har åldersgräns inte fyllda 49 så har du fyllt det är det försent. Jag hade redan fått ett barn och hade ett embryo kvar i frysen att utnyttja så det gjorde jag i "sista sekunden" precis före jag fyllde 49. Det blev ett andra barn vid nästan 50. Glad
  • Sodermalmfamily

    Gjorde intresseanmälan på Olga-kliniken o de ringde upp så snabbt och gav en gratis konsultation på telefon i 1 timme. Mitt intryck var mycket positivt. Det enda jag önskar är att donatorerna inte var anonyma men det är som det är med det. Annars verkar allt mycket bra och välordnat. Hon sa att 80% av deras kunder är från Sverige. Resten övriga Norden och Tyskland. Så de har förslag på gynekologer här i landet och allt sådant vilket också verkar bra.

  • Jag är bara jag

    Alla våra donatorer är anonyma, men så är det i de flesta länder. Olga går många på, inte hört nåt knäppt om dom.

Svar på tråden Äggdonation vid 50