• Anonym 15 år gammal

    HJÄLP! Rädd att jag eventuellt får eller fått en hjärnskada eller liknande. (Ignorera namnet. Inte mitt konto)

    Idag skulle en kompis till mig spexa lite med en sten. En väldigt stor sten. Han skojade senare om att han skulle kasta den på mig och höll den som han skulle kasta. Men han skojade och kastade stenen i marken i närheten av mig. Jag har blivit lite rädd att den ska ha träffat mig i huvudet eller liknande. Jag är väldigt rädd att få en hjärnskada eller minnesförlust eller liknande. 


    Jag kände absolut ingenting när han kastade men är fortfarande nervös som fan. 


     


    Jag har på senaste blivit otroligt nervös för att slå i huvudet för allt. Blivit i princip paranoid. Vad ska jag göra

    HJÄLP SNÄLLA!

  • Svar på tråden HJÄLP! Rädd att jag eventuellt får eller fått en hjärnskada eller liknande. (Ignorera namnet. Inte mitt konto)
  • Anonym (Anonym)

    Lugn. Andas. Om han inte ens träffade dig med stenen kan du omöjligt ha fått en hjärnskada! Du behöver hjälp för dina paranoida tankar däremot.

  • Tomelilla15

    Hur gammal är du? Tänker att din ålder avgör till vilken vårdinsats du ska rekommenderas att vända dig. Det är helt säkert så att du kan få hjälp med dina tankar. Risken för hjärnskada är nog inte det egentliga problemet här.

  • Anonym 15 år gammal

    Jag är 17 år. Hade inget annat ställe att formulera mig. Vände mig därför hit.

  • Anonym 15 år gammal

    Skrev i princip i panik. 

  • Tomelilla15
    Anonym 15 år gammal skrev 2020-10-07 19:53:12 följande:

    Jag är 17 år. Hade inget annat ställe att formulera mig. Vände mig därför hit.


    Jag förstår. Det är ingen fara men du ska inte behöva känna sådan oro. Det finns flera sätt för dig att få hjälp. Det bästa är om du kan prata med någon förälder om att du får ångest av sådana tankar. Det är bra att ha stöd hos någon när man söker vård. Du kan också ringa BUP, där finns samtalsstöd för alla innan man fyller 18 år.
  • Anonya

    Har du hört talas om OCD eller tvångssyndrom som man förut sade? Har man OCD kan det vara just som du beskriver. Du vet egentligen att du i och med att du inte kände någon smärta inte kan ha blivit träffad av stenen, än mindre så ordentligt att du skulle fått en hjärnskada. Du är ändå så rädd för just hjärnskada att du inte kan lita på vad ditt förnuft säger. 

    Har du haft rädslor kring annat förut eller är det ett nytt fenomen? Så här ska du oberoende inte behöva ha det och ju fortare man tar tag i det, desto lättare är det att få bukt med problemet. 

    Kan du prata med en förälder eller annan vuxen du bor med? Då kan de hjälpa dig vidare. Om det inte känns som en bra idé eller om du försökt det men inte fått hjälp, så finns det flera möjligheter. 

    De lättaste tror jag är
    - elevhälsan i din skola, alltså skolpsykolog eller skolsköterska. 
    - en ungdomsmottagning

    Bra info på nätet om att hitta hjälp:
    - umo.se
    "UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO.se kan du få kunskap om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat.
    Sveriges alla regioner är med och betalar för UMO."

    - bris.se 
    Där kan du chatta eller prata i telefon med en av deras kuratorer.

    - ananke.se är en stödförening för dem som har OCD eller deras anhöriga. Under rubriken Vad är OCD? kan du hitta en film om OCD gjord för ungdomar. 


     


    Sök hjälp redan imorgon! Tänk på att de som jobbar i elevhälsan, på ungdomsmottagningen och på Bris har kunskap och erfarenhet av OCD och alltså inte tycker att du är konstig, ifall du är rädd för det. 


    Lycka till! Skickar en kram till dig

Svar på tråden HJÄLP! Rädd att jag eventuellt får eller fått en hjärnskada eller liknande. (Ignorera namnet. Inte mitt konto)