• Ssandra

    Min kille vägrar berätta hur mycket han har på sparkontot

    Vi håller på att spara till en gemensam lägenhet, vi har bestämt att vi ska börja kolla på lägenhet 2021, i början av året.

    Han har sagt från början att han ska spara så mycket han kan, och vi räknade ut att han kommer ha summan vi kommer behöva ha i kontantinsats i februari/mars.

    Han sa då när vi började spara att han inte tänker säga hur mycket han har på sitt sparkonto fören han har 50 tusen. Nu har det gått typ 9 månader sen han sa det och han vägrar fortfarande visa mig... är så irriterad på han så jag blir galen snart..

    Tycker ni att detta är okej?

    Han säger att vi kommer kunna flytta då när vi har sagt men jag är väldigt tveksam då han inte ens har hälften av kontantinsatsen än + att vi håller på att försöka skaffa barn och blir jag gravid så kommer vi behöva köpa en massa prylar också dvs att vi inte kommer kunna spara undan lika mycket..

    Vad ska jag göra?? Vi behöver verkligen flytta innan vi får barn också..

  • Svar på tråden Min kille vägrar berätta hur mycket han har på sparkontot
  • Anonym (nja)

    Han har nog inga 50 000 då, om han inte sagt nåt. 

    Men jag tänker samtidigt att du kan inte hålla på och "tjata" om det, det är faktiskt hans pengar 

    Vad gör du själv för det ekonomiska, jag kan inte riktig utläsa det. Texten är som om du bara förväntar dig att han ska ha till insatsen, men ni är ju två. 

  • Anonym (D)

    Först skriver du att ?ni? håller på att spara till en lägenhet. Sen handlar det bara om hans sparkonto.

    Visar du honom ditt sparkonto?

    Han har inga 50k. Då hade han visat.

  • Ssandra
    Anonym (nja) skrev 2020-10-07 20:57:35 följande:

    Han har nog inga 50 000 då, om han inte sagt nåt. 

    Men jag tänker samtidigt att du kan inte hålla på och "tjata" om det, det är faktiskt hans pengar 

    Vad gör du själv för det ekonomiska, jag kan inte riktig utläsa det. Texten är som om du bara förväntar dig att han ska ha till insatsen, men ni är ju två. 


    Nej han har inte 50 000kr än, eftersom han inte sagt något än.. men varför vill han inte säga hur mycket han har? Fattar inte hur svårt det kan vara att bara säga så vi kan planera lite bättre..

    Vi bor just nu i MIN lägenheten som jag köpte för ett rejält underpris! Därav har jag redan kontantinsatsen som jag ska ge.. alltså vi ska köpa gemensamt nästa och då ska vi betala halva var! Så väntar alltså på att han ska spara klart sen kan vi flytta.. och jag har ett sparkonto som jag lägger in på hela tiden till framtida köp till lägenheten osv.. jag har liksom sparat ihop 25k på bara 3 månader.. så tycker att han borde ha minst 50k efter 9 månaders sparning.. men han köper så mycket onödiga grejer hela tiden så tror att han inte vill visa hur mycket han har pga att han tar pengar från sparkontot ibland..
  • Ssandra
    Anonym (D) skrev 2020-10-07 21:03:40 följande:

    Först skriver du att ?ni? håller på att spara till en lägenhet. Sen handlar det bara om hans sparkonto.

    Visar du honom ditt sparkonto?

    Han har inga 50k. Då hade han visat.


    Ja för att det är bara han vi väntar på.. jag har redan pengar till min del av kontantinsatsen.. vi bor i min lägenheten som jag köpte för ett rejält underpris och kommer tjäna på det när jag säljer sen så dom pengarna kommer gå in i kontantinsatsen!

    Ja såklart jag visar mitt.. han får kolla hur mycket han vill! Jag har 25k kr som jag sparat ihop på endast 3 månader typ och han har inte ens 50k när han sparat i 9 månader..
  • Anonym (f)
    Ssandra skrev 2020-10-07 21:11:36 följande:
    Nej han har inte 50 000kr än, eftersom han inte sagt något än.. men varför vill han inte säga hur mycket han har? Fattar inte hur svårt det kan vara att bara säga så vi kan planera lite bättre..

    Vi bor just nu i MIN lägenheten som jag köpte för ett rejält underpris! Därav har jag redan kontantinsatsen som jag ska ge.. alltså vi ska köpa gemensamt nästa och då ska vi betala halva var! Så väntar alltså på att han ska spara klart sen kan vi flytta.. och jag har ett sparkonto som jag lägger in på hela tiden till framtida köp till lägenheten osv.. jag har liksom sparat ihop 25k på bara 3 månader.. så tycker att han borde ha minst 50k efter 9 månaders sparning.. men han köper så mycket onödiga grejer hela tiden så tror att han inte vill visa hur mycket han har pga att han tar pengar från sparkontot ibland..
    Ni kanske ska avvakta försöken till barn om ni har så olika syn på ekonomi och ansvarstagande?
  • Anonym (D)
    Ssandra skrev 2020-10-07 21:11:36 följande:

    Nej han har inte 50 000kr än, eftersom han inte sagt något än.. men varför vill han inte säga hur mycket han har? Fattar inte hur svårt det kan vara att bara säga så vi kan planera lite bättre..

    Vi bor just nu i MIN lägenheten som jag köpte för ett rejält underpris! Därav har jag redan kontantinsatsen som jag ska ge.. alltså vi ska köpa gemensamt nästa och då ska vi betala halva var! Så väntar alltså på att han ska spara klart sen kan vi flytta.. och jag har ett sparkonto som jag lägger in på hela tiden till framtida köp till lägenheten osv.. jag har liksom sparat ihop 25k på bara 3 månader.. så tycker att han borde ha minst 50k efter 9 månaders sparning.. men han köper så mycket onödiga grejer hela tiden så tror att han inte vill visa hur mycket han har pga att han tar pengar från sparkontot ibland..


    Det hade varit bättre om du beskrivit din situation redan i TS.

    Fråga om han vill köpa någon lägenhet och hur den i så fall ska finansieras.
  • Anonym (54)

    Låter som att ni har olika pioriteringar vart pengarna borde läggas.

    Och jag förstår dig, om du inte vet hur mycket du kan lita på att han har när ni ska börja söka boende, så kan du inte heller planera. Vad är liksom vitsen med planering om det inte går att hålla?

    Det blir nog tyvärr så att du får ta ett steg tillbaks och förklara för honom att ni inte komner kunna flytta och skaffa barn som planerat, och se vad han säger om det. Om det är vad han verkligen vill så får ni kämpa tillsammans!! Just nu kämpar bara du.

  • Ssandra

    Vi kommer inte att sluta försöka skaffa barn för det är vi båda överens om att vi vill. Vi har dessutom försökt i 16 mån.. men vill bara få han att förstå att det är viktigt att spara så vi kan köpa helt innan bebis för då kommer vi inte kunna spara så mycket alls och då kan vi ej köpa lägenhet..

    Han tycker typ att vi kan bo kvar här (2a på 57 kvadrat) tills efter bebisen kommit, han har ingen stress att flytta men han vill flytta på samma gång..

  • Limeblad
    Anonym (f) skrev 2020-10-07 21:16:15 följande:

    Ni kanske ska avvakta försöken till barn om ni har så olika syn på ekonomi och ansvarstagande?


    Håller med. Tycker det låter oseriöst att inte dela med sig av den informationen när man avser ha en gemensam framtid ihop med barn.
  • Ssandra
    Limeblad skrev 2020-10-07 22:10:36 följande:

    Håller med. Tycker det låter oseriöst att inte dela med sig av den informationen när man avser ha en gemensam framtid ihop med barn.


    Tror det mer handlar om att han inte bryr sig lika mycket om att flytta som jag gör.. och han visar nog inte pga att han känner att han vill kunna sno lite pengar från sitt sparkonto utan att jag ska bli arg när jag märker att det inte växer så mycket
Svar på tråden Min kille vägrar berätta hur mycket han har på sparkontot