• Danni 83

    Svaga hjärtljud och litet foster

    Jag är gravid i v8 och har gjort tre vul pga blödningar. Första gången såg det bra ut, hjärtat slog men läkaren flyttade mig bakåt två dagar, vilket jag inte fäste så stor vikt vid. Dock hade bm redan flyttat mig två dagar bakåt än jag själv räknat, då jag gjort äl-test och har 26 dagars cykel, men hon räknade på 28 dagar standard. Så totalt fyra dagar bakåt, vilket inte så troligt när jag vet när jag hade äl.

    Hur som helst, vid andra vul en vecka senare kunde läkaren inte se hjärtljud och att fostret krympt en hel vecka i storlek så istället för att vara i v8 mätte han till v6. Han sa att graviditeten stannat av (missed abortion) och att jag skulle vända mig till sjukhuset för att få utdrivande tabletter.

    Var där igår och där gjorde två läkare nytt vul. De SÅG hjärtaktivitet men att det var lite långsamt och mätte igen fostret att vara i v6. Tillsammans med mina blödningar, att jag haft regelbundna cykler och omöjligt kan ha plussat när jag gjorde om jag blivit gravid två veckor senare så gav de inte mycket hopp. Jag ska nu tillbaka om 10 dagar och se hur det utvecklar sig.

    Vet varken ut eller in. Blödit över en vecka nu, inte mycket men kontinuerligt. Googlar ihjäl mig och verkar som att foster kan växa ikapp, det är svårt att mäta exakt när de är så små (men nu har tre läkare mätt och fått ungefär samma storlek) men försöker ändå ställa in mig på att det inte kommer gå bra. Kan vara missbildning, att hjärtat slutar slå och kroppen avslutar det själv. Kan vara att vi får avbryta pga att det är för mycket fel på fostret men hoppas ju såklart att det växer ikapp och att blödningarna avtar.

    Så mycket tankar och känslor, har någon varit med om något liknande? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Svaga hjärtljud och litet foster
  • Anonym (Anonym)

    Om fostrets hjärta slår så finns väl ingen anledning till abort än? Eller menar de att det är så underutvecklat att det ändå inte blir bra?

  • Danni 83
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-08 16:05:05 följande:

    Om fostrets hjärta slår så finns väl ingen anledning till abort än? Eller menar de att det är så underutvecklat att det ändå inte blir bra?


    Nej det finns ingen anledning att avbryta nu, de ville inte heller ge något utdrivande eftersom det är en önskad graviditet och hjärtat slår. Men att det inte växer som det ska och att hjärtslagen är långsamma talar för att det inte är en normal utveckling. Men de kan inte säga säkert
    Mamma till tre hjärtan 2007, 2010 och 2014
  • Anonym (Anonym)
    Danni 83 skrev 2020-10-08 16:38:45 följande:
    Nej det finns ingen anledning att avbryta nu, de ville inte heller ge något utdrivande eftersom det är en önskad graviditet och hjärtat slår. Men att det inte växer som det ska och att hjärtslagen är långsamma talar för att det inte är en normal utveckling. Men de kan inte säga säkert
    Jag hoppas att det går väl. Förstår att det är många tankar nu. När får du nästa undersökning?

    Men gör dig själv en tjänst. Nu när du vet att en del foster växer ikapp så sluta googla, du kommer inte få några fler svar om din exakta situation och det kommer bara att göra dig orolig. Du kommer så klart tänka på det ändå, men spä inte på tankarna med mer sökande utan vänta på läkarens nästa utlåtande.
  • Danni 83
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-08 17:01:16 följande:

    Jag hoppas att det går väl. Förstår att det är många tankar nu. När får du nästa undersökning?

    Men gör dig själv en tjänst. Nu när du vet att en del foster växer ikapp så sluta googla, du kommer inte få några fler svar om din exakta situation och det kommer bara att göra dig orolig. Du kommer så klart tänka på det ändå, men spä inte på tankarna med mer sökande utan vänta på läkarens nästa utlåtande.


    Tack. Nästa undersökning är på fredag om en vecka. 16/10. Ja det är nog klokt, det går ju inte att säga säkert hur det kommer gå för mig, även om det gått åt ena eller andra håller för andra.
  • Vevoz

    Jag tror inte foster kan ?växa ikapp? eftersom alla foster världen över växer i samma takt fram tills vecka 20 (har jag för mig) när de sedan går efter sin egna vikt o länge kurva

Svar på tråden Svaga hjärtljud och litet foster