• poppe72

    Delat barnbidrag

    Hej en liten undran.
     Jag och barnens mamma har 4 barn ihop varav ett är vuxet nu och vi har barnbidrag för 3 barn varav 2 bor hos mig nu har hon fått barnbidraget ända till nu och fört över till mig. nu vill jag få det delat så jag tar för barnen som bor hos mig. min fråga kan vi bli skyldiga pengar för att 2 bott hos mig men vi har fått flerbarnstillägg för alla samlat.?

  • Svar på tråden Delat barnbidrag
  • Mortiscia80

    Det verkar som om flerbarnstillägg beräknas per hushåll så det kan hända att ni blir återbetalningsskyldiga för det tredje barnet som inte bor hos dig

  • poppe72

    hittade detta på lawline 


    Hej jag och mitt ex skiljde oss för 3 år sedan, vi har gemensam vårdnad och barnen lika mycket. Vi bestämde vid seperationen att jag skulle få båda barnbidragen på grund av att han tjänar 6ggr så mycket som jag. Han tjänar 1,7 miljoner och jag 350 000 per år. Min fråga är om jag har npgon laglig rätt eller kan kräva att få behålla båda bidragen?
    SVAR

    Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.


    Barnbidraget är bidrag till barnets leverne och tillfaller den som har barnet boende hos sig. Bidraget är ämnat till barnet och således inte inkomstbeprövat. Det spelar därmed ingen roll hur stor inkomst föräldrarna har utan barnbidrag betalas ut till den som har barnet boende hos sig.


    Bor barnet halva tiden var hos sina separerade föräldrar kan den föräldern som inte får del av barnbidrag begära delat bidrag. Detta görs hos försäkringskassan som då delar barnbidraget och betalar ut halva var till varje förälder. Om din exman struntar i detta kommer bidraget betalas ut till dig i vanligt ordning.


    Det finns inget särskilt lagstadgat att det måste vara på ett visst sätt. Det är helt upp till föräldrarna att avgöra hur ekonomin för barnets räkning ska skötas dem emellan. Endast vid oenigheter kan kan det vara bra att söka råd hos försäkringskassan som hjälper till med uträkningar och överföringar.


    Försäkringskassan ser helst att föräldrarna sköter detta hur de själv önskar.


Svar på tråden Delat barnbidrag