• Kattkex99

    Gick inte att se något på VUL

    Hej. Känner mig lite orolig, var på vul idag och enligt min beräkning ska jag vara i v 4+5 eller eventuellt 5+1 men bm som gjorde VUL såg inget bara en förtjockad slemhinna. Hon sa att det var för tidigt för att se nått och trodde jag var gravid i runt v 4+1 eller nått. Men jag har plussat jättestark för 2 dagar sen och jag har så tydliga graviditetssymptom. Första gången jag plussade var för 1 vecka sen dock svagt. På digital för 3 dagar sedan stod det gravid 1-2 v.

    Jag tänker att hon åtminstone borde ha sett hinnsäcken? Hon såg ingen graviditet någon annanstans heller utan som sagt endast förtjockad slemhinna i livmodern.

    Ska tillbaka dit om 2 veckor.

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Gick inte att se något på VUL
  • Levnudösen

    Varför gör du ultraljud så tidigt? Självklart kan man inte se mycket mer än så i den veckan, du är ju precis dagarna runt BIM. Som sagt, vänta två veckor minst, så kommer det finnas mer att se.

  • Levnudösen

    Det jag vill förmedla är att du inte ska oro dig. Du har gjort ultraljud extremt tidigt. Vad sa hen som utförde ultraljudet?

  • Danni 83

    Det går inte att se så tidigt, jag gjorde vul i v5 med första sonen och de kunde se en ljusning i livmodern som ev kunde vara en graviditet men de kunde inte säga. Ta det lugnt, du har ju fått plus så njut av det och gör ett ultraljud om några veckor. Lycka till.


    Mamma till tre hjärtan 2007, 2010 och 2014
  • Jag är bara jag

    Man bör inte göra VUL före v.8 just för att det är svårt att se. V.5 ser man i regel ingenting. V.6 ska man se nånting. V.7 ska fostret synas och hjärtat kan synas. V.8 ska hjärtat synas ifall fostret lever. Några få dagar bakåt vid tidigt VUL kan utgöra skillnad på att inte se nåt mot att se en antydan. Dessutom kan det variera med apparatens ålder och skärpa och vanan hos den som ska tyda. Jag har bara gjort VUL med läkare som verkligen är kunniga.

  • Kattkex99

    Varför jag gjorde så tidig vul var att det var frågetecken kring hur långt gången jag egentligen är (sista mens var kort och konstig) och det är inte säkert att jag ska behålla det. Men jag är nästan säker att jag vill behålla det... därför känner jag mig lite orolig att hon endast såg en förtjockad slemhinna. Enligt mina beräkningar är jag ju i vecka 6 (5+nått)...men kanske har jag räknat fel! 

  • Kattkex99

    Hon som gjorde det sa i alla fall att hon inte trodde något annat än att det var bara tidigt i graviditeten.

  • Ebo88
    Kattkex99 skrev 2020-10-08 17:53:23 följande:

    Hon som gjorde det sa i alla fall att hon inte trodde något annat än att det var bara tidigt i graviditeten.


    Första graviditeten gjorde jag vul i v.4+5. Då kunde läkaren se gulekropp och hinnsäck.

    Andra graviditeten så gjorde jag vul i samma vecka men då kunde dom bara se förtjockad slemhinna. Kom tillbaka 2 veckor efter och då kunde man se hjärta ticka på.
  • Kattkex99
    Ebo88 skrev 2020-10-08 19:31:36 följande:

    Första graviditeten gjorde jag vul i v.4+5. Då kunde läkaren se gulekropp och hinnsäck.

    Andra graviditeten så gjorde jag vul i samma vecka men då kunde dom bara se förtjockad slemhinna. Kom tillbaka 2 veckor efter och då kunde man se hjärta ticka på.


    Vi får hålla tummarna att man ser nått 20de oktober då jag ska tillbaka (om jag inte får missfall), för jag har nästan bestämt mig att jag vill behålla det. Jag känner mig supergravid, illamående fryser hungrig svullen trött ja hela rubbet.
  • Kattkex99

    Ville bara skriva att jag tror att det är missfall på gång för min del. Blöder lite rosa på papper hela dagen, ingen smärta dock och ingen ökad blödning än men känns som att det säkert kommer att komma igång :/

  • bananmilkshake
    Kattkex99 skrev 2020-10-11 21:52:59 följande:

    Ville bara skriva att jag tror att det är missfall på gång för min del. Blöder lite rosa på papper hela dagen, ingen smärta dock och ingen ökad blödning än men känns som att det säkert kommer att komma igång :/


    Fy vad tråkigt. :( Hur gick det? 
  • Favolosa

    Jag väntade tills jag trodde jag var i v 8+ innan jag gjorde ett VUL. Innan dess är det ju knappt lönt. Sen visade det sig dock att jag redan var i v 11+ vid detta UL.

    Tror du varit lite för otålig och skulle ha väntat några veckor.

Svar på tråden Gick inte att se något på VUL