• AnnaSturesson

Vem är det som tar andras tvätttider?

Har läst på flera ställen att folk är förbannade för att någon tar deras tvätttider.

Vem är det som tar tiderna? Har du gjort det någon gång?

• Svar på tråden Vem är det som tar andras tvätttider?
  • Anonym (??)

Vad är det du inte förstår? Om man är flera grannar som delar på en tvättstuga så tar ibland mindre nogräknade grannar, tid som andra har bokat.

• Aniiee

Sånna som anser sig själva och sin egen tid mer värdefull än andra och deras tid och vägrar samarbeta runt gemensamma utrymmen.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

Sedan händer det att det handlar om missförstånd kring regler också. Exempelvis vid flytt. Om man till exempel flyttar från ett hus där tvättstugan var fritt fram att använda om den som bokat inte börjat efter 10 minuter., till ett hus där det är fritt fram först efter 30 minuter. Exempelvis. Detta brukar dock lösa sig med ett samtal eller en lapp där reglerna står tydligt.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Döless)

Folk som inte bryr sig om andra. Jag bodde för länge sen i ett område med 8 6-våningshyreshus och EN tvättstuga med 8 maskiner. Det stals tvättider till höger och vänster. En gång när jag bokat hade nån tatt alla 8 maskiner utan att boka. Jag flippade helt för det var typ sjuttielfte gången!  Inte långt efter det ändrades bokningssystemet så enbart den som bokat kunde gå in. Bokstavligen låst annars. En minut före eller efter man hade tid var det låst.

• Anonym (Ez)

Jag tar andras tvättider för jag behöver tvätta.

• Anonym (Jojje)
    Anonym (Ez) skrev 2020-10-08 18:39:43 följande:
    Jag tar andras tvättider för jag behöver tvätta.

Är det inte jobbigt när folk blir arga och slänger din tvätt på golvet?
  • Anonym (Ez)
    Anonym (Jojje) skrev 2020-10-08 19:08:56 följande:

Är det inte jobbigt när folk blir arga och slänger din tvätt på golvet?

Det händer inte.
  • Anonym (Sara)

Jag hqr råkat ut för det 1 gång under mina över 25 år med gemensam tvättstuga. Då var det en granne som missat att det var skottår och därmed tagit fel på datumet.

Numera är det inte ens möjligt. (Enda sättet vore väl om man också hade tiden före och sen okuperade tvättstugan typ).

• Anonym (-)

Har råkat ut för det en gång. Stackarn blev helt ställd när han insåg att han råkat ta min tid och stängde snabbt av maskinerna och slet ut sin blöta tvätt, bad om ursäkt och sprang iväg med den med ett blött spår efter sig. Jag hann inte ens säga att han kunde få tvätta klart det han börjat tvätta för jag skulle bara köra en omgång själv.

Har dock aldrig varit med om att folk medvetet snor andras tider.

• Anonym (Blötlagd)

I Värmland har vi problem med en organiserad liga som snor tvätt-tider.
    Tvätt-Busarna kallas de i media.
    Polisen står handfallen, ingen vet hur dom tar sig in i tvättstugorna. Många tvättstugor har elektriska lås med bokningssystem och tagg. Jag misstänker att de tar sig in via vattenrören. För ofta har nån påbörjat sin tvätt, och när de går ner i tvättstugan igen, så har en Buse varit där och slängt ut tvätten på golvet, och börjat tvätta sin egen tvätt. Hur de får med sig kläder m.m. genom vattenrören är en gåta.

• Sven19
    Anonym (Blötlagd) skrev 2020-10-09 07:32:10 följande:

I Värmland har vi problem med en organiserad liga som snor tvätt-tider.

Tvätt-Busarna kallas de i media.

Polisen står handfallen, ingen vet hur dom tar sig in i tvättstugorna. Många tvättstugor har elektriska lås med bokningssystem och tagg. Jag misstänker att de tar sig in via vattenrören. För ofta har nån påbörjat sin tvätt, och när de går ner i tvättstugan igen, så har en Buse varit där och slängt ut tvätten på golvet, och börjat tvätta sin egen tvätt. Hur de får med sig kläder m.m. genom vattenrören är en gåta.

Samma som här då. Troligtvis rysk maffia.
  • Glinda från Oz

Här kan vi inte ta varandras tvättider. Det finns två maskiner, en torktum och ett torkskåp i ett rum, du måste sätta in bricka mot en digital skärm för att kunna öppna dörren, skulle någon mot förmodan ta sig in ändå (om dörren t,ex är lite öppen) startar inte maskinerna. 

Det är väl inte svårt att förstå hur någon kan ta en annan persons tvättid, folk gör saker de inte ska hela tiden, tränger sig före i köer mm 

• Anonym (A)

Jg har tagit fel på dag en gång och därmed tagit någon annans tid. Upptäckte det efter första maskinen och ringde men han var inte så stressad över att tvätta så det gick bra att fortsätta. Jag har blivit av med en bokad tid en gång. Det var förmodligen nån som inte tittat på tavlan och bara körde på.

• Anonym (Bx)

Haha. Det har hänt mig flera gånger. Jag släpat ner all min tvätt för att upptäcka att någon annan tvättar, eller det jag tycker är det värsta, inte städat efter sig.

Häromdan hade jag hunnit tvätta hälften när en äldre man frågade om jag snart var färdig. Jag svarade artigt att jag var färdig lagom tills nästa tvättid började. Det tyckte han var konstigt. Varför skulle jag tvätta precis på den dagen då han tänkt tvätta, och så pekade han på tavlan och sa;

-kolla så många lediga tider det finns här.

-ta du en av dom då, svarade jag

• Anonym (A)
    Häromdan hade jag hunnit tvätta hälften när en äldre man frågade om jag snart var färdig. Jag svarade artigt att jag var färdig lagom tills nästa tvättid började. Det tyckte han var konstigt. Varför skulle jag tvätta precis på den dagen då han tänkt tvätta, och så pekade han på tavlan och sa;

-kolla så många lediga tider det finns här.

-ta du en av dom då, svarade jag

Vilken (o)skön lirare  
  • felix le chat

Det där är så himla olika.
    Senast jag bodde i lägenhet var vi bara 24 lägenheter i föreningen.
    Väldigt många satt upp en lapp på tvättstugedörren:

" - Hej, jag har bara en maskin att köra idag så välkommen om du behöver tvätta "

Svar på tråden Vem är det som tar andras tvätttider?