• Anonym (Kartan)

    Försenad mens efter progesteronkräm?

    Nån som har erfarenhet?

    Började smörja dag 16 Pga kort lutealfas efter bekräftad ÄL dag 14 med temp. Smorde sista gången i måndags dag25, testade negativt dag 26 och har inte smort sen dess. Är idag på dag 28 och har typ aldrig längre än 26-27 dagar.

    Börjar bli otålig och nervös vad som hänt?!

    Nån annan med erfarenhet av förlängd cykel efter att ha smort med progesteronkräm?

  • Svar på tråden Försenad mens efter progesteronkräm?
  • Anonym (F)

    Det är ju hormon, såklart kan det påverka cykeln. Hormon som dessutom är till för att stödja och ev förlänga lutealfasen. För övrigt, det krävs minst 3 dagar av temphöjning för att äl i stort sett ska bekräftas via tempning (förutsatt att du mätt samma tid varje gång och inte varit uppe nägot innan eller tidigare på natten för att kissa etc). Har det gått kortare tid än 3 dagar av temphöjning är det inte alls bekräftat. Så om äl skedde dag 14 är risken finns att du börjat smörja för tidigt och påverkat ägglossningen så att den uteblivit. Då kan det ta lång tid eller i alla fall längre tid än vanligt innan ?mensen? kommer.

  • Anonym (Kartan)
    Anonym (F) skrev 2020-10-08 21:25:11 följande:

    Det är ju hormon, såklart kan det påverka cykeln. Hormon som dessutom är till för att stödja och ev förlänga lutealfasen. För övrigt, det krävs minst 3 dagar av temphöjning för att äl i stort sett ska bekräftas via tempning (förutsatt att du mätt samma tid varje gång och inte varit uppe nägot innan eller tidigare på natten för att kissa etc). Har det gått kortare tid än 3 dagar av temphöjning är det inte alls bekräftat. Så om äl skedde dag 14 är risken finns att du börjat smörja för tidigt och påverkat ägglossningen så att den uteblivit. Då kan det ta lång tid eller i alla fall längre tid än vanligt innan ?mensen? kommer.


    Fick plus på ÄL test dag 13 och temphöjning dag 15 och 16 innan jag började smörja, så jo nog tror jag jag haft ÄL.
  • Anonym (Kartan)

    Ingen mens idag än heller på dag 30...

    Ingen annan som varit med om det?

  • Anonym (Kartan)

    Dag 29 är jag ju på idag *i nattmössan...*

  • Anonym (Kartan)

    Var visst gravid för den som undrade...

  • Anonym (anonym)
    Anonym (Kartan) skrev 2020-10-12 23:07:47 följande:

    Var visst gravid för den som undrade...


    Grattis! Får jag fråga vilken dag du plussade? Är i samma situation nämligen men har fått negativt test fast ingen mens har kommit än... så man hoppas ju som en dåre ändå... 
  • Anonym (Kartan)
    Anonym (anonym) skrev 2020-10-28 00:21:34 följande:

    Grattis! Får jag fråga vilken dag du plussade? Är i samma situation nämligen men har fått negativt test fast ingen mens har kommit än... så man hoppas ju som en dåre ändå... 


    Dag 30 plussade jag men fick missfall några dagar senare. Troligtvis pga att jag slutade med krämen då det ju visade negativt...

    Provade krämen denna månad igen men negativa test och smorde senast i måndags...ingen mens ännu...ska aldrig mer använda den krämen! Jävla skitkräm!!!
  • Anonym (Kartan)

    Hjälp! Någon som vet hur jag ska få igång mensen igen???

    Hade ÄL dag 15, började smörja dag 17, tog flera test dagligen dag 23-29 (idag senast) och alla negativa. Smorde senast i måndags alltså 3 dagar sen och inte ens en brun flytning =,( har massor av mensvärk men ingen mens... ska aldrig mer använda den krämen igen!!!

    Men hur får jag tillbaka min mens?

  • Anonym (???)

    Men är det inte därför du har tagit krämen? För att förlänga lutealfasen och därför få en längre cykel?

    Avvakta en vecka och se om mensen kommer, annars kan du få provera av gyn för att framkalla en mens.

  • Anonym (Kartan)
    Anonym (???) skrev 2020-11-12 15:04:24 följande:

    Men är det inte därför du har tagit krämen? För att förlänga lutealfasen och därför få en längre cykel?

    Avvakta en vecka och se om mensen kommer, annars kan du få provera av gyn för att framkalla en mens.


    Jo det är ju så, men kanske inte få försenad mens istället... av vad jag läst så brukar den komma någon dag efter man slutat med krämen men nu har det ju gått flera dagar. Visste jag den kunde bli ännu senare skulle jag aldrig krämat >.
  • Anonym (???)
    Anonym (Kartan) skrev 2020-11-12 15:17:49 följande:

    Jo det är ju så, men kanske inte få försenad mens istället... av vad jag läst så brukar den komma någon dag efter man slutat med krämen men nu har det ju gått flera dagar. Visste jag den kunde bli ännu senare skulle jag aldrig krämat >.


    Ok förstår. Kanske bättre med progesteronvagiatorer? Man kan få det utskrivet av läkare. Jag har det pga kort lutealfas och får mensen typ 36-48 timmar efter den sista dosen.
    Anonym (Kartan) skrev 2020-11-12 15:17:49 följande:

    Jo det är ju så, men kanske inte få försenad mens istället... av vad jag läst så brukar den komma någon dag efter man slutat med krämen men nu har det ju gått flera dagar. Visste jag den kunde bli ännu senare skulle jag aldrig krämat >.


    Ok förstår. Kanske bättre med progesteronvagiatorer? Man kan få det utskrivet av läkare. Jag har det pga kort lutealfas och får mensen typ 36-48 timmar efter den sista dosen
  • Anonym (Kartan)
    Anonym (???) skrev 2020-11-12 18:34:58 följande:

    Ok förstår. Kanske bättre med progesteronvagiatorer? Man kan få det utskrivet av läkare. Jag har det pga kort lutealfas och får mensen typ 36-48 timmar efter den sista dosen


    Vet du jag vågar faktiskt inte använda progesteron igen. Det skulle vara ifall jag får plus på stickan att jag kanske börjar då i så fall...
  • Anonym (Kartan)

    Nu verkar det vara på gång, lite ljusrosa kom det på papperet nyss och har sååå ont i magen (mensvärk deluxe typ...) ska bli så skönt och mensa ur sig

  • Anonym (Kartan)
    Anonym (Kartan) skrev 2020-11-12 21:39:14 följande:

    Nu verkar det vara på gång, lite ljusrosa kom det på papperet nyss och har sååå ont i magen (mensvärk deluxe typ...) ska bli så skönt och mensa ur sig


    Om det kommit lite ljusrosa flytningar på papperet nu, räknar ni det som mensens första dag då? Eller är det imorgon när det kommer rött?
Svar på tråden Försenad mens efter progesteronkräm?