• Anonym (Io)

    Tror jag brutit nåt medan jag har gips.

    Har gipsat ben pga brutna ben i mellanfoten. Igår ramlade jag och vred om benet inuti gipset, kändes som det var främst hälen som vreds och det kändes som något gjorde väldigt ont i hälbenet. Jag har fortfarand eväldigt ont i hälen och svårtatt stödja på benet trots att jag ska det pga mellanfotsbenen ska belastas.

    Jag har precis varit inne och bytt gips för två dagar sedan och tror inte jag orkar åka in idag igen, ska in imorgon för uppföljande röntgen av foten. Kan hälen vänta ett dygn? Den är ju ändå redan gipsad.

    Vet att det låter som ett skämt, men kan intyga att det är på riktigt.

  • Svar på tråden Tror jag brutit nåt medan jag har gips.
  • Anonym (Io)

    Jag har ringt 1177 men det var just nu över 1.5 timmars väntetid för att komma fram, och till min vc går det inte alls att komma fram, samtalet bara bryts sedan imorse. 

  • Anonym (P)

    Är nog inte så många som varit med om detta så är svårt
    Känns som allt Borde sitta stabilt i gips med så kanske det inte är

  • Zaxika

    Försök ha foten i högläge. Om du märker en betydande svullnad så kan det vara läge att söka vård, om t ex gipset blir för litet och cirkulationen i foten påverkas.

    Låter ju jättebra att du har en uppföljande röntgen imorgon, berätta precis vad som hänt. Hoppas att allt går bra!

  • Anonym (Io)
    Anonym (P) skrev 2020-10-09 15:36:41 följande:

    Är nog inte så många som varit med om detta så är svårt
    Känns som allt Borde sitta stabilt i gips med så kanske det inte är


    Ja jag tänkte också så, men hälen sitter rätt så löst och foten vreds tillsammans med underbenet inåt så att något hände definitivt i hälen. bara hoppas det inte är en ny fraktur, men det gör mycket ondare där än i de frakturer som jag gipsade inledningsvis, så risken finns nog tyvärr.
  • Anonym (Io)
    Zaxika skrev 2020-10-09 15:53:09 följande:

    Försök ha foten i högläge. Om du märker en betydande svullnad så kan det vara läge att söka vård, om t ex gipset blir för litet och cirkulationen i foten påverkas.

    Låter ju jättebra att du har en uppföljande röntgen imorgon, berätta precis vad som hänt. Hoppas att allt går bra!


    Ja, det har jag ju redan pga de andra frakturerna. Jag känner att hälen är svullen, men det finns nog utrymme fortfarande.
  • Anonym (Io)

    Det enda som kanske oroar mig är om det kan vara nåt som inte kan vänta till imorgon.

  • Anonym (Håll koll)
    Anonym (Io) skrev 2020-10-09 15:55:58 följande:
    Det enda som kanske oroar mig är om det kan vara nåt som inte kan vänta till imorgon.
    Om du får vansinnesont, blir väldigt svullen. tappar känseln, får dunkade fot, feber eller annat så åk in. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Håll koll) skrev 2020-10-09 16:41:33 följande:
    Om du får vansinnesont, blir väldigt svullen. tappar känseln, får dunkade fot, feber eller annat så åk in. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.
    Ja det ska jag göra. Det gör ju väldigt ont, men som när man brutit något typ. Dunkar dock inte, känns bara lite skumt liksom. Som det brukar när man får fraktur.
  • Anonym (Håll koll)
    Anonym (Io) skrev 2020-10-09 17:31:49 följande:
    Ja det ska jag göra. Det gör ju väldigt ont, men som när man brutit något typ. Dunkar dock inte, känns bara lite skumt liksom. Som det brukar när man får fraktur.
    Det enda jag brutit är en tå och då åkte jag inte ens in för jag vet att de inget gör åt det. Tån blev svart, svullen, gick inte stödja på på länge. Har fortfarande lite ont drygt 1 år senare. Men resten av foten- ja, det måste ju åtgärdas förstås. Du får känna efter själv om du klarar dig till imorron.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Håll koll) skrev 2020-10-09 18:55:35 följande:
    Det enda jag brutit är en tå och då åkte jag inte ens in för jag vet att de inget gör åt det. Tån blev svart, svullen, gick inte stödja på på länge. Har fortfarande lite ont drygt 1 år senare. Men resten av foten- ja, det måste ju åtgärdas förstås. Du får känna efter själv om du klarar dig till imorron.
    Jag bryter allt hela tiden. Fingrar, arm, fötter och ben. Börjar bli tröttsamt, jag är nog extremt klumpig eller lider av benskörhet typ.
Svar på tråden Tror jag brutit nåt medan jag har gips.