• Shofalerittan

    Moraliskt rätt att testa någon?

    En i min närhet (inte partner) testar vår relation konstant, exempelvis testar hur långt jag hade gått för hen, vad jag hade gjort och inte gjort. Jag tar ganska illa upp av det här, känns fel på något sätt men kan inte sätta fingret på vad. Tycker ni det är moraliskt rätt att testa ?gränser? och vad någon hade gjort/inte gjort i en relation? Kompisrelation, familjerelation eller vilken relation som helst. Utveckla gärna, kanske kan någon sätta fingret på vad jag känner men inte kan beskriva.

  • Svar på tråden Moraliskt rätt att testa någon?
  • Anonym (Anonym 666)

    Det är moraliskt fel, manipulativt och rent psykopatiskt. Bryt med människan ffs.

  • Anonym (Sanna)

    Det låter jäkligt irriterande om inte annat. Jag skulle säga ifrån och om personen inte slutade skulle jag be personen söka hjälp för sina osäkerhetskänslor och eventuellt avsluta relationen (beroende på hur nära relation det är).

    Om det vore en vän/bekant.

    Vore det istället mitt eget barn som höll på så skulle jag juförstås hantera det annorlunda. Då skulle jag utgå från att något gått rejält fel i vår relation eller att barnet mådde då,igt av andra skäl och hantera det utifrån det.

    Så hur man hanterar det tycker jag beror på vem det är, men det är inget "normalt" beteende.

  • Anonym (Anonym 666)
    Shofalerittan skrev 2020-10-09 22:29:03 följande:

    Men hur är det manipulativt? Vill kunna beskriva och förklara mina känslor till den här personen men får inte dit orden


    För att det är oärligt. Manipulativt eftersom personen gör det bara för att testa dig. En person som måste "pröva" en vänskap på det sättet har antagligen dåligt självförtroende. Du kan ställa ett ultimatum, att antingen slutar personen att försöka manipulera dig och beter sig som en riktig vän eller så kan den se sig om efter någon annan att behandla som nån jävla försökskanin.
  • Anonym (ooo)

    För mig låter det som en person som är osäker och hela tiden måste få den bekräftelsen tex "skulle du svara om jag ringer mitt i natten och är väldigt ledsen, och jag behöver prata?" (= är jag så viktig för dig i ditt liv att du lägger den tiden på mig)

    "Skulle du hoppa ut mitt i gatan om du såg att en bil kommer, för att rädda mig även om du själv blir påkörd?" osv 

    Det är ju väldigt jobbigt om man får sådana frågor ofta. Är man vänner så är man. Ska personen gradera er relation i förhållande till andra relationer denne har? 

  • Anonym (F)

    Ställer personen frågor? Strunta i att svara. Säg bara ?-Det där tänker jag inte svara på? eller börja prata om något annat.

  • Physalis

    Det låter fruktansvärt irriteerande. Jag hade inte orkat med något sånt. Hade nog talat om Att vänskapen kommer ta slut om det beteendet inte genast upphör.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Julle)

    Nä, läskigt beteende. Ibland sätt ju vänskap på prov och då visar det sig om den håller eller inte. Men att fabricera såna situationer låter bara dumt.

Svar på tråden Moraliskt rätt att testa någon?