• Anonym (Dellis)

Leasing, avbet eller inte

Lite nyfiken bara:) vad har ni för bilar? Har ni leasat den, köpt på avbet eller betalat kontant? Ifall ni leasat eller har avbetalning, hur mkt betalar ni i månaden?

Många tjusiga bilar går det på vägarna, så bara lite nyfiken på hur många tusenlappar ni ger för er bil i månaden??

• Svar på tråden Leasing, avbet eller inte
  • Anonvm

Jag tillhör nog inte den genomsnittlige bilägaren...

Jag köper alltid bilar kontant, oftast med ett inköpspris runt 40-50.000:- Sen byter jag när nått stort havererar eller mina behov ändras.

Jag har ett bilintresse i grunden och är utbildad bilmekaniker, jag har även tillgång till verkstad där jag kan underhålla och laga själv.

Eftersom de bilar jag köper oftast har någon mer eller mindre allvarlig defekt som jag själv åtgärdar innan jag börjar bruka bilen så är inköpspriset lågt i förhållande till marknadsvärdet att jag aldrig får nån värdeminskning att tala om, ibland går jag till o med med förtjänst...

Skatt o försäkring ränkar jag på att det kostar mig i genomsnitt mellan 500 till 1000:-/månad beroende på bil. Service och underhåll budgeterar jag oftast till 2-3000:-/år, vilket oftast stämmer med verkligheten sålänge nått större inte går fel.

Personligen skulle det i princip krävas något i stil med pistolhot för att jag skulle göra mig själv en sån ekonomisk otjänst som att hämta ut en ny bil eller skriva på för privatleasing....

Svar på tråden Leasing, avbet eller inte