• Sat 10 Oct 2020 13:58
    452 visningar
    5 svar
    5
    452

    Hur äter era 6månaders?

    Hej!

    Jag har en son på 6 månader som är jätteglad i mat.

    Vi började ge honom smakportioner från det att han blev 4 månader då han var intresserad, klämmisar & gröt. Men han åt fortfarande ersättning som vanligt.

    Nu när han är 6månader så äter han gröt & mat, 1 eller 2 flaskor ersättning på nätterna, 150ml.

    Ibland tar han också flaskan om vi är ute på promenad, annars är han helt ointresserad av flaskan på dagarna.

    Hur har ni det? Ni får gärna dela med er!

    Såhär ser hans matschema ut:

    Ca 08.00 - gröt

    Ca 10.00 - mellanmål, frukt/smörgåsrån m ost/leverpastej

    Ca 12.00 - lunch, 1/2-1 burkmat eller samma som jag, + smörgåsrån + lite fruktpure

    Ca 15.00 - mellanmål, samma som fm

    Ca 17.00 - middag, samma som lunch

    Ca 19.00 - gröt

    Han somnar för natten omkring 19.30-20.00

    Och vaknar oftast runt 22-23 och vill ha ersättning.

    Har testat ge gröt och sen lite ersättning men det vill han inte ha. Kanske kan jag byta ut gröten på kvällen mot ersättning blandat med lite välling för att han ska hålla sig mättare längre? Vad har ni för erfarenheter?

    OBS.

    Jag vet att en tycker att man ?ska? börja med smakportioner vid 6mån och att han minsann bara SKA äta ersättning/bröstmjölk. Men alla barn är olika & detta fungerar för oss! Han går upp i vikt och är frisk.

    Inga onödiga kommentarer tack.

  • Svar på tråden Hur äter era 6månaders?
  • Sat 10 Oct 2020 14:01
    #1

    En del* ska det stå såklart

  • Anonym (Tidsf­ördriv­aren)
    Sat 10 Oct 2020 19:09
    #2

    Min son gjorde precis sådär. Det du ska tänka på att det är viktigt att han får i sig 500ml om dagen. Om han inte får i sig det under kvällstid så kan du blanda ner ersättningspulver i hans mat - eller ge honom kall ersättning i en pipmugg till maten. Det tyckte vår son var jätte kul!

  • Anonym (Olivi­a)
    Sun 18 Oct 2020 10:34
    #3

    Vår sexmånaders har också varit glad i mat. Hon äter:

    1 dl gröt till frukost

    En halv burk fruktpuré + 150 ml ersättning till mellis

    En halv burk typ matigare mat till lunch (Semper köttfärssås och spagetti är en favorit)

    200 ml välling till mellis

    Andra halvan matigare mat + halva burken fruktpuré till middag

    250 ml välling blandat med ersättning innan läggdags

    Hon har slutat äta på natten. Vi trappade ned under en helg. Gick från att ge 150 ml två-tre gånger per natt till att ge 120 ml och sedan 90 ml. Hon verkar inte sakna nattmaten så mycket.

    Att tillägga är att hon är knölig att få i vatten, men vi försöker få henne att dricka vid varje måltid.

Svar på tråden Hur äter era 6månaders?