• Heike

    Ebba Busch lurar gamling

    Läser om att Ebba Busch köpt en fastighet av en 83-årig man.


    Huset som är beläget på en sjötomt, är taxerat till 3,4 milj kronor, värderad av  mäklare, som råkar vara bror till Ebbas väninna Margaux Dietz till 4,2 milj kr, men Ebba köper för 3,9 miljoner.


    83-åring ångrar sig, säger att han inte kommer ihåg avtalet, att han skrev under eller hur priset sattes. Han säger att Ebba bjöd hem honom på kaffe och tjatade om att hon ville köpa hans fastighet...


    Ebba säger att 83-åringen visserligen var egen, men klar och redig.


    Jag är förvånad över att det inte blivit mer uppståndelse i media om detta.


    Ebba har gjort ett klipp. Är det verkligen okej att en känd person, en partiledare duperar en gammal människa på det här sättet?


    Jag tänker en 83-åring som är ensam, det är klart att han blir smickrad över att en partiledare bjuder hem honom, pratar med honom vill köpa något av honom....


    Förstår inte hur det här går ihop med en etik och moral som KD säger sig stå för.


     


     

  • Svar på tråden Ebba Busch lurar gamling
  • Themis

     Fast du missade slutklämmen i åtminstone ABs rapportering: 


    "Ebba Busch svarar  med att hon handlat i god tro och nekar till att vilja blanda in domstol om det är så att Esbjörn inte varit vid sina sinnes fulla bruk.


    ? Nej, om det är så att Esbjörn absolut inte vill sälja, om det är så att han tvärt emot alla möten med mig då han har varit helt glasklar, att det inte stämmer, kommer jag självfallet inte att framhärda med att fullfölja det här. Jag har handlat i god tro."

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW7zp9/ebba-busch-i-fastighetsbrak-med-esbjorn-83

    Kanske är det nåt lurt, kanske är det bara en förvirrad gamling som har svårt att släppa saker. Sånt händer.

    Alla hus säljs faktiskt inte för värderingen, det kan gå både under och över detta skakiga finansår.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Alessia

    Inte helt otroligt att 83-åringen blivit bearbetad av släktingar och presumtiva arvtagare att häva köpet för att de tror att det går att sälja dyrare. En pressad person skulle kunna bete sig som mannen gör just nu - gråter och tar till förvirring.
    Vore han förvirrad på allvar skulle han nog satts under förmyndare för längesen.

  • Heike

    Att en känd person får en gammal människa att sälja billigt...
    Reagerar inte ni på det?
    De gamla släktingar jag har kan vara så överdrivet generösa bara för att man gör dem minsta lilla tjänst. Jag tackar alltid nej när de vill ge mig något fint eller en slant för att jag handlat etc. Det är så uppenbart att de är sköra och ensamma.


    Jag tycker det är en jättemärklig moral att kontakta en 83-åring så som Ebba gjort vilja köpa och säga att jodå vi kom överens om ett pris under marknadsvärde,...


    Att hon inte förstår att det kan vara att utnyttja en gammal ensam människa....att de kognitiva förmågorna hos många 80+ inte är på topp.


    Ser ni problem med det hon gjort?

  • Alessia
    Heike skrev 2020-10-10 17:05:10 följande:

    Att en känd person får en gammal människa att sälja billigt...
    Reagerar inte ni på det?
    De gamla släktingar jag har kan vara så överdrivet generösa bara för att man gör dem minsta lilla tjänst. Jag tackar alltid nej när de vill ge mig något fint eller en slant för att jag handlat etc. Det är så uppenbart att de är sköra och ensamma.


    Jag tycker det är en jättemärklig moral att kontakta en 83-åring så som Ebba gjort vilja köpa och säga att jodå vi kom överens om ett pris under marknadsvärde,...


    Att hon inte förstår att det kan vara att utnyttja en gammal ensam människa....att de kognitiva förmågorna hos många 80+ inte är på topp.


    Ser ni problem med det hon gjort?


    Vi vet inte vad hon har gjort! Vi har en rätt illa beryktad kvällstidnings berättelse om det hela och den ska man nog ta med en stor nypa salt. 
  • Themis
    Heike skrev 2020-10-10 17:05:10 följande:

    Att en känd person får en gammal människa att sälja billigt...
    Reagerar inte ni på det?
    De gamla släktingar jag har kan vara så överdrivet generösa bara för att man gör dem minsta lilla tjänst. Jag tackar alltid nej när de vill ge mig något fint eller en slant för att jag handlat etc. Det är så uppenbart att de är sköra och ensamma.


    Jag tycker det är en jättemärklig moral att kontakta en 83-åring så som Ebba gjort vilja köpa och säga att jodå vi kom överens om ett pris under marknadsvärde,...


    Att hon inte förstår att det kan vara att utnyttja en gammal ensam människa....att de kognitiva förmågorna hos många 80+ inte är på topp.


    Ser ni problem med det hon gjort?


    Marknadsvärdet avgörs av marknaden, inte av mäklaren. 
    Alla värderingar är inte korrekta och vi vet ju inte om det finns någon som hade bjudit mäklarpriset?

    Men eftersom Ebba är beredd att låta köpet gå tillbaka så får väl den som vill bevaka försäljningen då och se vad slutpriset blev, för att veta om detta var rimligt eller ej. 
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • nattuw
    Heike skrev 2020-10-10 16:07:33 följande:
    83-åring ångrar sig, säger att han inte kommer ihåg avtalet, att han skrev under eller hur priset sattes. Han säger att Ebba bjöd hem honom på kaffe och tjatade om att hon ville köpa hans fastighet...
    Så han kommer inte ihåg något avtal men han minns att Ebba tjatade på honom att skriva på det avtal han inte minns.
  • nernu

    Eller så insåg Esbjörns släktingar att dom själva höll på att bli snuvade på konfekten. Men det funkar inte så när man skrivit avtal och betalat handpenning att man helt plötsligt ska ångra sig för att någon annan kanske vill ha det.

    Och hon har alltså köpt ett gammalt obeboeligt ruckel. Inte Esbjörns nuvarande hem som han blir vräkt ifrån.

  • Themis
    nernu skrev 2020-10-12 12:37:37 följande:

    Eller så insåg Esbjörns släktingar att dom själva höll på att bli snuvade på konfekten. Men det funkar inte så när man skrivit avtal och betalat handpenning att man helt plötsligt ska ångra sig för att någon annan kanske vill ha det.

    Och hon har alltså köpt ett gammalt obeboeligt ruckel. Inte Esbjörns nuvarande hem som han blir vräkt ifrån.


    Men köparen kan ju alltid ångra sig om hen vill vara snäll (eller tänker på sin publika image). Drömmer

    Jag tror det kan bli jobbigt att hävda avtalet för en mediakänd person när det blir så här. 
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • sextiotalist
    Alessia skrev 2020-10-10 16:55:36 följande:

    Inte helt otroligt att 83-åringen blivit bearbetad av släktingar och presumtiva arvtagare att häva köpet för att de tror att det går att sälja dyrare. En pressad person skulle kunna bete sig som mannen gör just nu - gråter och tar till förvirring.

    Vore han förvirrad på allvar skulle han nog satts under förmyndare för längesen.


    Fungerar inte så i Sverige, godmanskap finns.
Svar på tråden Ebba Busch lurar gamling