• Kriss90

    Vi män borde tacka feminismen istället

    Jag tycker att feminism är hur bra som helst verkligen en gåva till oss män, ni tjejer får gärna jobba hur mycket ni vill så medans jag kan slappna av och luta mig tillbaka och fokusera på vad jag vill göra, skönt som man att inte känna den här pressen längre på att måste ta hand om en fru och barn och jobba och förse hushållet med pengar som på 50-talet.

    Äntligen mäns tur att få slappna av och vara fria, om tjejerna vill jobba hårt så får dem göra det då. Jag vet inte varför dem vill så gärna jobba så mycket eller varför ens någon överhuvudtaget skulle välja att göra det men jag har inga problem med det faktiskt.

    Eller vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vi män borde tacka feminismen istället
  • RenLuft
    Kriss90 skrev 2020-10-10 18:18:47 följande:

    Jag tycker att feminism är hur bra som helst verkligen en gåva till oss män, ni tjejer får gärna jobba hur mycket ni vill så medans jag kan slappna av och luta mig tillbaka och fokusera på vad jag vill göra, skönt som man att inte känna den här pressen längre på att måste ta hand om en fru och barn och jobba och förse hushållet med pengar som på 50-talet.

    Äntligen mäns tur att få slappna av och vara fria, om tjejerna vill jobba hårt så får dem göra det då. Jag vet inte varför dem vill så gärna jobba så mycket eller varför ens någon överhuvudtaget skulle välja att göra det men jag har inga problem med det faktiskt.

    Eller vad tycker ni?


    Jag trodde denna tråd skulle vara seriös, men du verkar bara vara ute efter att provocera/håna istället?

    Jag rekommenderar dig att läsa om feminismen istället. För just nu går det inte särskilt bra med att håna någon eller någonting förutom att du gör bort dig själv. Liksom, hånar dig själv.

    Läs på om olika partier och framförallt om feminismen.

    Adjö!
  • Tecum
    RenLuft skrev 2020-10-10 18:41:55 följande:
    Jag trodde denna tråd skulle vara seriös, men du verkar bara vara ute efter att provocera/håna istället?

    Jag rekommenderar dig att läsa om feminismen istället. För just nu går det inte särskilt bra med att håna någon eller någonting förutom att du gör bort dig själv. Liksom, hånar dig själv.

    Läs på om olika partier och framförallt om feminismen.

    Adjö!
    Men det ligger något i det! Ett av feminismens mål är att bryta upp den traditionella mansrollen där mannen är försörjare och kvinnan blir försörjd. Och att mannen inte är den i familjen som måste göra karriär. Så om du bortser från den raljanta tonen, vad är fel i TS` inlägg?
  • myskmalva

    Ska det vara som på femtiotalet ska du föda och uppfostra barn samtidigt som du håller hemmet skinande rent. Har du tur har du tillgång till en tvättmaskin, men glöm inte att alla lakan ska manglas och att din fru alltid måste ha välstrukna blusar och byxor med oklanderliga pressveck att ta på sig innan hon går till kontoret på morgonen, annars kommer granngubbarna att tissla och tassla om hur synd det är om henne som är gift med en så slarvig karl. Förvänta dig inte att hon lyfter ett finger vad gäller matinköp och matlagning men det kan hända att hon ger dig ett handtag med grovgörat i grönsakslandet. Låter det fortfarande lika lockande?

  • Bella 2020

    Det är en lite raljerande ton i inlägget. Jag ser gärna att mansrollen förändras av många skäl. Det handlar självklart delvis om möjligheten att få arbeta och ha möjlighet att försörja sig själv. Ett problem som försvinner från kvinnans liv med den förändringen är att hon är fri att lämna äktenskapet om det är destruktivt/olyckligt. Fortfarande så att många kvinnor som har jobbat deltid i många år för att dra ett större lass hemma inte kan lämna om hon skulle behöva eller vilja. Inte heller klarar hon sig på pensionen pga låglöneyrke och deltidsarbete. Något hon ofta valt utifrån de normer som styr och vad som belönas utifrån kön. En kompis som var VD för ett IT-bolag för 15 år sen blev hårt ifrågasatt när hon skaffade barn. Hennes kommentar var att hon aldrig haft så stor makt att påverka sin arbetssituation som i den rollen . Men hon fick ta enormt mycket skit för att hon bröt mot normen.

    Sen har kvinnor ocb kvinnoyrken dessvärre sämre status och lägre lön. Lönerna sjunker om kvinnor börjar dominera. Det handlar också om att få vara den man är. För både kvinnor och män, att en tuff kvinna i polisuniform med stark utåtriktad personlighet kan vara lika accepterat som en mjuk intorvert man på dagis. Större acceptans för att män kan behöva få vara svaga och starka som alla människor. Men sedan fortfarande ses som manliga.Tror inte det var så lätt för någon man att vara riktigt nära sina barn förr. Att bli omfamnad när pojken/mannen gråter istället för bli tilltuffad. Min pappa lärde sig aldrig att ta av den kostymen. Sorgligt nog. Han hade behövt det. Jag tycker det är positivt för både män och kvinnor om det blir mer jämställt. Att få vara utan för strikta roller att förhålla sig till. Sen finns det självklart en del saker som fysisk skillnad. Till viss del behöver vi kanske ha olika roller för att veta hur vi ska relatera till varandra. Men livet behöver kanske inte vara så styrt utifrån kön. Mer från personlighet. Finns forskning som visar att personlighetsskillnader inom könen är större.än den mellan könen. Vi utvecklas, samhället och normer med. Varför måste den här frågan vara så stridig? Kanske för att den också innefattar en maktobalans. Men det är rätt tröttsamt tycker jag. Men den hör frågan är inte en fråga om jobb eller lön enbart. Det handlar om strukturer i samhället som åtminstone jag tror har till stor del spelat ut sin roll.

  • Aniiee
    Kriss90 skrev 2020-10-10 18:18:47 följande:

    Jag tycker att feminism är hur bra som helst verkligen en gåva till oss män, ni tjejer får gärna jobba hur mycket ni vill så medans jag kan slappna av och luta mig tillbaka och fokusera på vad jag vill göra, skönt som man att inte känna den här pressen längre på att måste ta hand om en fru och barn och jobba och förse hushållet med pengar som på 50-talet.

    Äntligen mäns tur att få slappna av och vara fria, om tjejerna vill jobba hårt så får dem göra det då. Jag vet inte varför dem vill så gärna jobba så mycket eller varför ens någon överhuvudtaget skulle välja att göra det men jag har inga problem med det faktiskt.

    Eller vad tycker ni?


    Med undantag då att kvinnor på 50-talet inte låg på sofflocket om de var hemmafruar (vilket de flesta INTE var). De hade fullt upp ändå och fick inte en krona betalt för det.

    Jag har en hushållsbok från 1949, där det finns föreslagna dag- vecko- månads och årstidsscheman för omhändertagandet av hemmet och trädgården eller odlingslotten, som ofta var rent nödvändig på den tiden. Jag har den tillhörande kokboken också. Båda böckerna är skrivna "för husmödrarna i våra städer" och alltså inte för folk långt ute på landet. Lik förbannat är de fyllda med sidor om hur man syr enklare kläder, lagar och lappar, tvättar både för hand, i lite äldre, handvevade tvättmaskiner och moderna elektriska dito, gör egen tvål och såpa, styckar mindre djur (upp till en halv gris och en kvarts kalv), gör egen fond, syltar, saftar och lägger in allsköns frukter och grönsaker, tar hand om trädgårdar och små odligar för hushållen, städar, diskar, tar hand om barn, och så vidare och så vidare i all oändlighet.

    Så tacka feminismen, gör det. Men glöm inte att sköta hushållet också Flört
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • MinaBernt
    Kriss90 skrev 2020-10-10 18:18:47 följande:

    Jag tycker att feminism är hur bra som helst verkligen en gåva till oss män, ni tjejer får gärna jobba hur mycket ni vill så medans jag kan slappna av och luta mig tillbaka och fokusera på vad jag vill göra, skönt som man att inte känna den här pressen längre på att måste ta hand om en fru och barn och jobba och förse hushållet med pengar som på 50-talet.

    Äntligen mäns tur att få slappna av och vara fria, om tjejerna vill jobba hårt så får dem göra det då. Jag vet inte varför dem vill så gärna jobba så mycket eller varför ens någon överhuvudtaget skulle välja att göra det men jag har inga problem med det faktiskt.

    Eller vad tycker ni?


    Självklart gynnas män av feminismen . Det handlar inte om att kvinnor vill vara de som ensamma står för familjens inkomst, utan att ha samma rätt som män att göra karriär.samt att män ska kunna vara hemma med barnen eller ha ett lägre betalt yrke utan att folk ser ner på dem.

    I längden tjänar alla på jämställdhet.
  • myskmalva
    Aniiee skrev 2020-10-10 20:19:14 följande:
    Med undantag då att kvinnor på 50-talet inte låg på sofflocket om de var hemmafruar (vilket de flesta INTE var). De hade fullt upp ändå och fick inte en krona betalt för det. Jag har en hushållsbok från 1949, där det finns föreslagna dag- vecko- månads och årstidsscheman för omhändertagandet av hemmet och trädgården eller odlingslotten, som ofta var rent nödvändig på den tiden. Jag har den tillhörande kokboken också. Båda böckerna är skrivna "för husmödrarna i våra städer" och alltså inte för folk långt ute på landet. Lik förbannat är de fyllda med sidor om hur man syr enklare kläder, lagar och lappar, tvättar både för hand, i lite äldre, handvevade tvättmaskiner och moderna elektriska dito, gör egen tvål och såpa, styckar mindre djur (upp till en halv gris och en kvarts kalv), gör egen fond, syltar, saftar och lägger in allsköns frukter och grönsaker, tar hand om trädgårdar och små odligar för hushållen, städar, diskar, tar hand om barn, och så vidare och så vidare i all oändlighet. Så tacka feminismen, gör det. Men glöm inte att sköta hushållet också 
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.

    Jag har sett en sådan bok som även innehöll instruktioner för för hur man snickrar möbler. En bra husmor reder sig själv!
  • Aniiee
    myskmalva skrev 2020-10-10 20:45:00 följande:

    Jag har sett en sådan bok som även innehöll instruktioner för för hur man snickrar möbler. En bra husmor reder sig själv!
    Jag tror att den jag har har ett kapitel om att göra och laga småsnickerier också. Typ pinnstolar och sånt.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonvm
    Kriss90 skrev 2020-10-10 18:18:47 följande:

    Äntligen mäns tur att få slappna av och vara fria, om tjejerna vill jobba hårt så får dem göra det då.


    Det är ju första spontana tanken när man hör alla slagord om "jämlikhet", "lika villkor", osv osv...

    När man sen särskådat den nutida feminismen så inser man ju vad de egentligen menar...
    De menar att även kvinnor har rätt att ta del av alla positiva konsekvenser som kommer av ett typiskt maskulin beteende och resonemang. Men de är självklart inte intresserade av att även dra på sig allt det negativa som det för med sig... Samtidigt som de givetvis och självklart ska behålla alla positiva konsekvenser som kommer ur typisk feminint beteende och resonemang.

    Det går liksom inte in att det är en omöjlig ekvation, alla som hanterar att föra ett logiskt resonemang igenom huvudet förstår att det kommer både positiva och negativa konsekvenser ur ett visst beteende.
    Det är ju inte heller alls säkert att det som upplevs positivt för en viss person upplevs positivt för alla... Det är ju dessa skillnader i värderingar som driver oss alla till just vårt beteende, för att vi anser att de positiva konsekvenserna av just det beteendet överväger de negativa.
Svar på tråden Vi män borde tacka feminismen istället