• Erikanin

    Köra utan körkort till nya kommer? (Borttappat)

    Har lyckats tappa bort/bli bestulen på min plånbok :( Har nu spärrat alla kort men det kommer väl ta två veckor eller något att få ett nytt körkort.

    Får jag köra bil ändå? Det går inga bussar där jag bor och jag måste komma till jobbet.. :/

    Kan jag ha med mitt pass som ID-handling?

  • Svar på tråden Köra utan körkort till nya kommer? (Borttappat)
  • Fredde1981

    Tror nog polisen kan ha överseende om du nu skulle ha oturen att fastna i en kontroll. Sannolikheten är sjukt låg som det ser ut idag (i sthlm iaf).

    Polisen kan slå på ditt personnummer i bilens dator och får då upp dina uppgifter.

    Förklara bara lungt vad som hänt och att ett nytt körkort är på väg.

  • LadyJane

    Ja, du kan och bör ha med dig ditt pass.

    Det ska vara en sjuhelsikes otur om du råkar ut för en poliskontroll. Det må hända att de kanske har överseende med ditt förlöpna körkort. Problemet kommer att vara att du måste identifiera dig på något sätt så att polisen vet att det är rätt person de gör en slagning på. Så du bör mao ha med dig passet tills nya körkortet kommit.

  • Erikanin

    Tack för svaren! Nu kan jag pusta ut lite.. Nej ni har rätt i att det är ont om kontroller nu..

    Jag ska genast leta upp mitt pass.

    Jag gjorde en polisanmälan igår på plånboken så det är möjligt att de kan kolla upp att jag talar sanning :)

  • Anonvm

    Precis som andra redan svarat så behöver du bara kunna styrka din identitet, samt förklara läget vid ev kontroll.

    Chansen att bli kontrollerad är väl dock i princip obefintlig, jag har knappt sett en trafikpolis senaste decenniet....

  • GGN
    GGN skrev 2020-10-11 12:03:25 följande:

    Ja, körkortet räcker.


    Förlåt!! Passet räcker!
Svar på tråden Köra utan körkort till nya kommer? (Borttappat)