• Bunny on speed

    Tre flicknamn

    Vad får ni för associationer av dessa namn? Och vilket tycker ni bäst om?

    Viola

    Tekla

    Nanna


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Svar på tråden Tre flicknamn
  • Mortiscia80

    Tycker bäst om Viola i så fall :) Fint, lite ovanligt.

    Nanna är ju slang för att sova och på engelska så är det ju en äldre kvinna typ mormor/farmor man menar.

    Tekla får mig att tänka på en ondskefull drake :s Det är ett väldigt hårt namn på en flicka.

  • Bunny on speed
    Mortiscia80 skrev 2020-10-11 15:03:20 följande:

    Tycker bäst om Viola i så fall :) Fint, lite ovanligt.

    Nanna är ju slang för att sova och på engelska så är det ju en äldre kvinna typ mormor/farmor man menar.

    Tekla får mig att tänka på en ondskefull drake :s Det är ett väldigt hårt namn på en flicka.


    Tänker du månne på Katla?
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Kusinen

    Jag tycker mycket om Viola.

    De andra är jag inte så förtjust i. Tycker också Tekla är ett hårt namn.

  • Maymom

    Viola är fint.

    Håller med om att Tekla påminner om Katla och ger samma association, det var min första tanke också.

    (Tea är sötare isåfall.)

  • fluu

    Viola - Underbart vackert och blommigt! Har många lager. På ett barn känns det gulligt och busigt. På en vuxen kan det vara både småståtligt och seriöst eller trevligt och rekorderligt. Gångbart.

    Tekla - underbart! Har stått på min lista. Eget, men inte konstigt. Ett riktigt karaktärs-namn. Inga direkta smeknamn.

    Nanna - borde älska, men nä....det känns så väldigt smeknamningt, rent simpelt.

    Röstar för Tekla eller Viola.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AmericanMommy

    Viola är väldigt vackert! Tekla låter inte bra, låter som en vulkan eller drake som någon annan sa. Nanna betyder farmor/mormor i de flesta engelsktalande länder.

  • nnnnnnnn

    Gillar Viola bäst!
    Det är fint, gammaldags och mjukt.

    Tekla känns hårt och "elakt".

    Nanna känns som ett smeknamn.

  • Mortiscia80
    Bunny on speed skrev 2020-10-11 15:29:51 följande:
    Tänker du månne på Katla?
    Jo men även med det i bakgrunden så tänker jag ändå samma.
  • fjanten

    Älskar Tekla

    Inga problem med Viola

    Inte så förtjust i Nanna

    Tekla hade jag gärna döpt en dotter till, maken gillar det inte alls tyvärr

  • Xenia
    Viola är ett favoritnamn, tänker på blomman.

    Nanna -  tänker på guden Balders hustru. Men risk att folk hör fel, Anna eller Hanna.

    Tekla - tänker på en kvinna på 1800-talet som ger kulturella bjudningar. Fattar inte folk som tänker på en drake? Men K:et i mitten låter lite hårt.
  • fjanten
    Xenia skrev 2020-10-24 01:30:26 följande:

    Viola är ett favoritnamn, tänker på blomman.

    Nanna -  tänker på guden Balders hustru. Men risk att folk hör fel, Anna eller Hanna.

    Tekla - tänker på en kvinna på 1800-talet som ger kulturella bjudningar. Fattar inte folk som tänker på en drake? Men K:et i mitten låter lite hårt.


    De tänker på draken Katla i Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" - men då tycker jag namnet Katja är mer draklikt.
  • Hönshjärna

    Viola- vackert, känns ganska lätt att tycka om dvs få tycker inte om.

    Tekla- ett namn som man älskar eller hatar. Jag tycker det är fint.

    Nanna- jag tänker att det är fornnordiskt och att Balders hustru hette så. Många skulle dock inte veta detta. Har träffat en liten Nanna på öppna förskolan. När hennes mamma sa att hon hette Nanna svarade jag -ah, som Balders fru? -PRECIS! Utbrast hon. Så hon var nog van vid att förklara vad det var för namn.

    Man ska inte backa från namn som man gillar för att andra upplever dem som svåra. Mina barn har fornnordiska namn som absolut inte är internationella eller sockersöta. De har namn med karaktär. Men jag vet att folk upplever namnen som svåra och gammaldags.

  • Xenia
    fjanten skrev 2020-10-24 07:51:03 följande:
    De tänker på draken Katla i Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" - men då tycker jag namnet Katja är mer draklikt.
    Ja, Katja är ju mer likt Katla, bara en bokstav skiljer. Åas har Katja funnits länge och är ett välkänt namn.

    Katla och Tekla tycker jag inte är så likt, det ena börjar på K och det andra på T. Måste bero på att Tekla är så pass ovanligt. Men varför associerar man inte till t ex Tesla i stället? Hursomhelst, tror ni att andra barn skulle kalla en Tekla för Katla?
  • jamenn

    Absolut första jag kommer att tänka på med dessa namn

    Viola: Viol, blomma

    Tekla: Katla i Bröderna Lejonhjärta

    Nanna: "Mat varannan timme" barnvakten i Glasblåsarens barn

    Alla tre namn är fina, men dessa är mina associationer Oskyldig

  • Nittiotaliist

    Viola är finast. Det är som någon skrivit, gammaldags och blommigt, elegant.

  • AMCG

    Viola associera jag med en grannes vuxna dotter vars söner jag ibland under en kortare period lekte med som barn. Det pratade stockholmsk ute på vischan. Väldigt exotiskt för mig då.

    Tekla tänker jag på software engineering Company Tekla.

    Nanna associerar jag med en pixibok där Nanna leker att nallarna och dockorna går till Doktor Snäll och sköterskan Lisa men ingen vågar få sprutan.

    Jag gillar Nanna bäst. Hennie tycker jag är ännu finare.

Svar på tråden Tre flicknamn