• Anonym (Maja)

    Ullkläder

    Hej, undrar när ni använder ullkläder till barnen? Hur kallt tycker ni att det ska vara? Jag är själv inte uppvuxen med ullkläder, så har aldrig egentligen använt det själv. Nu har jag en bebis på 8 månader, och har köpt på mig ett gäng underställ i ull till henne då alla verkar tycka att det är så bra. Har ni det på barnen då det är runt 0 grader typ eller hur kallt är det när ni använder det materialet ?

  • Svar på tråden Ullkläder
  • Anonym (Tips från coachen)

    Man kan ha ull året runt så det är inte för tidigt att använda ull nu skulle jag säga. Det beror ju också på vad man har mer för kläder.

  • Anonym (Norge)

    Vi bor i Oslo. Här har ungarna i barnehagen ullunderställ från september till april. När det är plusgrader har de oftast något i bomull över för att skydda mot spill och smuts, tex en t-shirt eller tunika. Är det under nollan har de ett lager ull till, tex hemstickat eller ullfrotté.

    Jag är inte ullfrälst så min unge har vanliga innekläder tills det blir så kallt att det verkligen behövs ett underställ. Lite beror det på snålhet. Särskilt långkalsongerna slits sönder på nolltid när de härjar runt på golvet, och ullkläder är inte billigt precis.

    Till en 8-månaders kan jag tänka mig att det är praktiskt när man ska ut med vagnen nu när man inte riktigt vet hur varmt eller kallt det blir under dagen. Ull innerst är alltid rätt, och så kan man reglera med vindoverall, åkpåse, filtar eller vilken typ av lager man föredrar. Men som sagt, inte optimalt som enda lager när barnet kryper runt inomhus.

  • Xlr8

    Klä barnen lika varmt som du klär dig själv. Förutsatt att du inte är Stockholmare.

    Vid 5-8 grader är dag för underställ byxor om barnet har vanliga byxor. Överkroppen är oftast varmare pga fler lager.

  • Anonym (Bipp)

    Mina barn har ullunderställ om vi ska vara ute hela dagen och åka pulka eller så. Men de har inte haft det på förskolan. Det blir för varmt att ha inomhus och det är för knöligt att hålla på att ta av och på. Däremot har de strumpor, övertröja, mössor, och vantar i ull.

  • Anonym (:-))
    Xlr8 skrev 2020-10-11 19:13:23 följande:

    Klä barnen lika varmt som du klär dig själv. Förutsatt att du inte är Stockholmare.

    Vid 5-8 grader är dag för underställ byxor om barnet har vanliga byxor. Överkroppen är oftast varmare pga fler lager.


    Hur klär sig stockholmare då?
    Anonym (Maja) skrev 2020-10-11 16:29:16 följande:

    Hej, undrar när ni använder ullkläder till barnen? Hur kallt tycker ni att det ska vara? Jag är själv inte uppvuxen med ullkläder, så har aldrig egentligen använt det själv. Nu har jag en bebis på 8 månader, och har köpt på mig ett gäng underställ i ull till henne då alla verkar tycka att det är så bra. Har ni det på barnen då det är runt 0 grader typ eller hur kallt är det när ni använder det materialet ?


    Min dotter har ullfrotte overall nu som ytterplagg när hon ligger ute och sover i vagnen
  • Xlr8
    Anonym ( ) skrev 2020-10-11 19:39:43 följande:

    Hur klär sig stockholmare då? Min dotter har ullfrotte overall nu som ytterplagg när hon ligger ute och sover i vagnen


    Fint, sen att dom håller på och frysa ihjäl det skiter dom i.

    Var i Stockholm en vinter för många år sen.

    -30 ute skulle åka lite pendel och promenera 30 min ute.

    På perrongen har typ ingen vantar eller mössa, tunna skinnjackor som i bäst fall är igen dragna. Tunna jeans eller leggings och tunika sen sneakers I 30 minus!!

    Folk stod och glodde på en som man var någon Eskimo då jag hade skal jacka och byxor med riktiga kängor samt mössa och vantar.

    Innan jag känt mig lite frusen då har ju dom fryst ihjäl 10 gånger om.

    De var ändå årets modell av Norröna lofoten.
  • Anonym (:-))
    Xlr8 skrev 2020-10-12 01:05:11 följande:

    Fint, sen att dom håller på och frysa ihjäl det skiter dom i.

    Var i Stockholm en vinter för många år sen.

    -30 ute skulle åka lite pendel och promenera 30 min ute.

    På perrongen har typ ingen vantar eller mössa, tunna skinnjackor som i bäst fall är igen dragna. Tunna jeans eller leggings och tunika sen sneakers I 30 minus!!

    Folk stod och glodde på en som man var någon Eskimo då jag hade skal jacka och byxor med riktiga kängor samt mössa och vantar.

    Innan jag känt mig lite frusen då har ju dom fryst ihjäl 10 gånger om.

    De var ändå årets modell av Norröna lofoten.


    Haha ja då har du rätt klär man sig så så ska man nog inte klä sina barn efter sig själv vintertid å andra sidan hade jag inte gått ut i en skaljacka i -30 heller då hade tjockaste vinterjackan och flera lager under åkt på
  • Anonym (Maja)

    Tack för svar alla! (Vi är stockholmare men försöker klä både mig å bebis i bra kläder ..

Svar på tråden Ullkläder