• Sun 11 Oct 2020 17:11
    474 visningar
    11 svar
    11
    474

    Hjälp mig räkna veckor

    Detta kanske låter dumt, men hur räknar med veckorna egentligen?

    I min app är jag i gravidvecka 7 (6+2) Jag förstår att jag gått 6 hela veckor och är inne på den sjunde veckan, MEN! Om man vill vänta med att berätta om graviditet till efter vecka 12 som många föredrar, är det i gravidvecka 12 (11+0) eller i gravidvecka 13 (12+0)?

  • Svar på tråden Hjälp mig räkna veckor
  • Sun 11 Oct 2020 17:16
    #1

    Tycker att du kan tänka såhär:
    * Vill ni berätta för att kunna få stöd om det går dåligt - berätta när ni vill oavsett vilken vecka det står i appen.
    * Vill ni berätta när ni är mer säkra på graviditeten så väntar ni tills efter det att ni fått graviditeten bekräftad med ultraljud och hjärtat slår + barnet har "rätt storlek" dvs att det inte är så mycket som diffar neråt (tex väntar man om UL säger 8+3 och appen säger 10+4, för det är för stor diff neråt för att kännas som att det kommer gå vägen). Oavsett vecka på appen...

    Det händer inget magiskt v. 12. Det är bara att det gått en tid så att de allra tidigaste mf är "avklarade".
    Ett UL visar att inget är missbildat, outvecklat, barnet lever och växer som det ska = mycket, mycket säkrare än att titta på en vecka i en app.

    Lycka till!

  • Sun 11 Oct 2020 17:21
    #2

    Hade inte riktigt med i detta, kan du förklara?

    ?barnet har "rätt storlek" dvs att det inte är så mycket som diffar neråt (tex väntar man om UL säger 8+3 och appen säger 10+4, för det är för stor diff neråt för att kännas som att det kommer gå vägen). Oavsett vecka på appen...?

  • Mascar­aklump­ar
    Sun 11 Oct 2020 18:16
    #3

    Det där är väl baserat på att det stått någonstans att ?missfallsrisken sjunker kraftigt efter vecka 12? och att den informationen sedan spridit sig. Är det baserat på medicinsk litteratur så är det 12 fulla veckor som avses.

    Däremot är informationen i sig inte helt sann. Innan vecka 12 är det absolut ovanligt att få missfall, men det är nästan lika ovanligt i vecka 11 och ännu lite mer ovanligt i vecka 13.

  • Mascar­aklump­ar
    Sun 11 Oct 2020 18:17
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2020-10-11 18:16:06 följande:

    Innan vecka 12 är det absolut ovanligt att få missfall


    _I_ vecka 12 skulle det förstås stå, inte innan.
  • Sun 11 Oct 2020 18:23
    #5

    Det händer inget magiskt runt v.12 som gör att missfallsrisken drastiskt minskar.  Risken sjunker för varje vecka som går. Runt 80% av alla m.f sker före v.12, De flesta långt tidigare. Om man sett hjärtat slå runt v.9-10 är risken jättelåg, runt 2%. Man berättar alltså när man vill. Om man kan ta kommentarerna ifall man får m.f.

  • Sun 11 Oct 2020 19:02
    #6
    Liii19 skrev 2020-10-11 17:21:11 följande:
    Hade inte riktigt med i detta, kan du förklara?
    barnet har "rätt storlek" dvs att det inte är så mycket som diffar neråt (tex väntar man om UL säger 8+3 och appen säger 10+4, för det är för stor diff neråt för att kännas som att det kommer gå vägen). Oavsett vecka på appen...
    Det jag menar är att ifall det är för stor skillnad på vad UL (ultraljudet) säger och vad dina beräkningar (appens beräkningar) säger så tyder det på att något är fel med fostrets utveckling.
    4 ggr har vi varit med om att det varit stor skillnad tex att vår beräkning sade att barnet var i v. 14 och UL sa att barnet var i v. 9+6. Det betydde att barnet slutat växa = blev inget av den graviditeten.
    En gång har det varit skillnad, betydligt mindre, åt andra hållet. Vår beräkning sa v. 18+2 och UL sa 19+6 och då gick det vägen, barnet var ganska stort men ändå inom det normala.

    Så om det varit stor skillnad och "åt fel håll" dvs att fostret varit mindre än våra beräkningar, så har det varit något fel med fostret och det har varit därför (antagligen) som det slutat växa och utvecklas.
  • Sun 11 Oct 2020 19:05
    #7

    Och om ni sett hjärtat slå + att barnet stämmer med veckorna = otroligt liten risk att få missfall...

    Så jag säger som jag sa från början:
    * Vill ni ha stöttning vid eventuellt missfall => berätta när ni vill, så förstår folk varför ni är nedstämda om det inte går vägen.
    * Vill ni inte berätta innan risken för missfall är låg => berätta när ni sett på ultraljud att barnet lever och är i rätt storlek.

Svar på tråden Hjälp mig räkna veckor