• Sahara1100

    Sambon arbetslös

    Hej

    Min sambo har varit arbetslös i ett år. Innan dess jobbade han 40% och inte tjänade mycket, men ändå bestämde han sig för att sluta i hopp om att få bättre jobb. Nu har han varit arbetslös i ett år och inte lyckats skaffa något nytt. Under de 2 åren vi bott tillsammans har jag stått för alla våra utgifter. Det börjar bli väldigt tungt för mig, både ekonomiskt och psykiskt.

    Han försöker inte heller att få något nytt jobb. Han söker ett jobb i månaden och that's it och gillar inte heller när jag påpekar att han måste anstränga sig lite mer. Vi älskar varandra men jag vet inte hur länge till jag orkar bära oss båda.

    Är det för mycket begärt av mig att han ska ha ett jobb? Hur skulle ni hantera situationen?

  • Svar på tråden Sambon arbetslös
  • AnnaSthlm

    Vad är din historia som gör att det är normalt för dig att vara arbetshästen? En person av manligt kön som man försörjer brukar vara ens son.

    Vilka knappar trycker han på som får dig att skämmas för att ha gränser? Ni är båda gränslösa, men du kan välja att ändra på det genom att jobba med din skuldkänsla.

    Vad var din skuld under din uppväxt? Vem var du skyldig? Vad?

  • Tomelilla15

    För mig hade det inte varit en fråga att vara kvar i en sån relation. Att vara helt driftlös är så oattraktivt så jag hade kunnat leva med en sådan person. Vi hade varor för olika helt enkelt och det blir helt skevt i relationen. Detta funkar bara om det är avtalat från början vilket det inte låter som att det är för er.

    Du måste förklara för honom hur du känner och varför du mår dåligt av det. Kom överens om något mål som funkar för dig. Typ - har han inte hittat jobb inom x tid får han börja plugga till ett yrke. Eller att han måste söka alla lediga jobb som finns inom en viss bransch eller något liknande. Nåt som gör att han visar vilja framåt.

  • Tow2Mater

    Han diskar, städar, tvättar, lagar mat, handlar, etc - du slipper ju gora det mesta eller hur. Men visst ska du kräva han soker fler jobb.

  • Mimosa86

    Beror ju lite på vad han gör i övrigt. Hämtar och lämnar han barn och sköter hushåll, stöd, mat och inhandlingar etc?

  • Drottningen1970

    Jag skulle ha slutat älska en sådan person och gjort slut.

    Kärleken du känner är uppenbarligen inte ömsesidigt eftersom man inte behandlar en människa man älskar på det viset. Däremot älskar han säkert att bli försörjd av dig...

  • Friger

    Nä, det är ganska rimligt att begära att han ska jobba. Har han inget jobb så lär han söka, söka, söka.

    Man slutar för övrigt inte ett jobb och hoppas på att få ett nytt. Man söker under tiden man jobbar. Sen när man fått nytt jobb så byter man.

    Din karl är en slashas.

  • quetzalcoatlus

    Slutade han alltså det jobb han hade innan han hittat nytt? Hur tänkte han där?

  • KKarate
    quetzalcoatlus skrev 2020-10-12 06:38:37 följande:
    Slutade han alltså det jobb han hade innan han hittat nytt? Hur tänkte han där?
    Håller med detta inlägg.

    Men annars så måste han ju ha a-kassa.

    Just nu är det ju ganska svårt med jobb. Verkar vara ganska dött inom alla branscher. Allt verkar vara på dekis.
Svar på tråden Sambon arbetslös