• kriss1971

    Mer självständig

    Hej

    Jag har en tax kille på 5,5 år som tyvärr har blivit ensam hund då 3 av hans "bröder" fått somna in under året den sista förra veckan. Jag har genom mitt arbete tidigare jobbat bort under perioder och då har han varit med de andra hundarna och min x make. Nu skall jag försöka ha han hos mig då jag jobbar på annan ort än bostadsorten. Men det jag skulle vilja är att han kan ligga kvar typ i soffan fast jag rör mig i ägenheten, nu är han med mig hack i häl. Sitter utanför toadörren och gnäller. Hur kan jag träna för att få honom att känna sig trygg och säker och vara mer självständig ?

    Tack på förhand för tips och råd

  • Svar på tråden Mer självständig
  • Dexter dot com
    kriss1971 skrev 2020-10-12 11:50:49 följande:

    Hej

    Jag har en tax kille på 5,5 år som tyvärr har blivit ensam hund då 3 av hans "bröder" fått somna in under året den sista förra veckan. Jag har genom mitt arbete tidigare jobbat bort under perioder och då har han varit med de andra hundarna och min x make. Nu skall jag försöka ha han hos mig då jag jobbar på annan ort än bostadsorten. Men det jag skulle vilja är att han kan ligga kvar typ i soffan fast jag rör mig i ägenheten, nu är han med mig hack i häl. Sitter utanför toadörren och gnäller. Hur kan jag träna för att få honom att känna sig trygg och säker och vara mer självständig ?

    Tack på förhand för tips och råd


    Tror att du får acceptera att han är närhetstörstande nu när han blivit ensam. Du behöver börja om med ensamhetsträningen om han inte varit själv innan utan haft sällskap av anda hundar. Självförtroende kan du stärka genom tex spår och sök då hunden jobbar självständigt och se då till att han alltid klarar uppgiften och blir belönad ordentligt.
Svar på tråden Mer självständig