• Anonym (Hej Anemi!­)
    Mon 12 Oct 2020 13:47
    3024 visningar
    15 svar
    15
    3024

    Riklig mens med blodklumpar i förklimakteriet

    Jag är 46 och befinner mig i förklimakteriet. Har symtom som ständiga mellanblödningar som varvas med lättare och tyngre mens. Idag är jag inne på dag 17 med mensblödning varav kvällen/natten till idag var värst hittills. Blödde igenom en maxibinda med enorma blodklumpar (ca 6x6cm) en gång i timmen i ca 6 timmar innan det började avta. Trodde jag skulle förblöda! Var till gynekologen i juli och då såg allt normalt ut. Hon sa att blödningstrasslet är hormonellt med tanke på min ålder. Är det såhär det kommer vara? Fler som blöder så kraftigt med stora klumpar av levrat blod?

  • Svar på tråden Riklig mens med blodklumpar i förklimakteriet
  • Anonym (lll)
    Mon 12 Oct 2020 14:15
    #1

    Nej, det låter inte normalt om du aldrig haft så.

    Jag fick samma problem och fick till slut genomgå en skrapning för det visade sig att min slemhinna i livmodern inte släppte riktigt.

  • Anonym (Anja)
    Mon 12 Oct 2020 15:59
    #2
    Anonym (Hej Anemi!) skrev 2020-10-12 13:47:00 följande:

    Jag är 46 och befinner mig i förklimakteriet. Har symtom som ständiga mellanblödningar som varvas med lättare och tyngre mens. Idag är jag inne på dag 17 med mensblödning varav kvällen/natten till idag var värst hittills. Blödde igenom en maxibinda med enorma blodklumpar (ca 6x6cm) en gång i timmen i ca 6 timmar innan det började avta. Trodde jag skulle förblöda! Var till gynekologen i juli och då såg allt normalt ut. Hon sa att blödningstrasslet är hormonellt med tanke på min ålder. Är det såhär det kommer vara? Fler som blöder så kraftigt med stora klumpar av levrat blod?


    Innan jag gick igenom klimakteriet så började min menscykel bli flera dagar kortare och själva mensen väldigt riklig. Det var som ett massmord tagit plats varje gång, blödde som en stucken gris. Inga klumpar dock vad jag kan komma ihåg. 
  • Anonym (sanna­)
    Mon 12 Oct 2020 20:08
    #3

    jag har så som du...och jag är 39 år. Har också varit hos gyn flera gånger och hon sa att att det blir så med hormoner när man blir äldre.

  • Anonym (Hej Anemi!­) Trådstartaren
    Thu 15 Oct 2020 10:45
    #4
    Anonym (lll) skrev 2020-10-12 14:15:12 följande:

    Nej, det låter inte normalt om du aldrig haft så.

    Jag fick samma problem och fick till slut genomgå en skrapning för det visade sig att min slemhinna i livmodern inte släppte riktigt.


    Tack för ditt svar! Har bokat en tid till gyn så vi får se vad dom säger.
  • Anonym (Hej Anemi!­) Trådstartaren
    Thu 15 Oct 2020 10:48
    #5
    Anonym (Anja) skrev 2020-10-12 15:59:54 följande:

    Innan jag gick igenom klimakteriet så började min menscykel bli flera dagar kortare och själva mensen väldigt riklig. Det var som ett massmord tagit plats varje gång, blödde som en stucken gris. Inga klumpar dock vad jag kan komma ihåg. 


    Samma här. Gick från 28 dagar till 25-26 och sedan till 21-23. Detta pågick under ett par år innan det blev så här.

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Hej Anemi!­) Trådstartaren
    Thu 15 Oct 2020 10:58
    #6
    Anonym (sanna) skrev 2020-10-12 20:08:05 följande:

    jag har så som du...och jag är 39 år. Har också varit hos gyn flera gånger och hon sa att att det blir så med hormoner när man blir äldre.


    Jobbigt, men man står väl ut med det så länge man vet att det inte beror på något farligt men ändå inte kul att blöda så mycket att man tror man ska förblöda. Har du andra symtom?

    Har bokat en ny tid hos gyn så vi får se vad undersökningen visar nu. Har ganska mycket känningar från ?mensmagen? sen i måndags när jag blödde så mycket. Känns lite ?söndertrasat? i livmodern och har lite känningar i äggstockarna.

    Tack för att du tog dig tid att svara!
  • Ess
    Thu 15 Oct 2020 11:42
    #7

    Jag blöder så och har ett myom i livmodern.

    Jag tar cyklo-f eller tranexamsyra som minskar blödningarna, funkar bra.

  • Anonym (Hej Anemi!­) Trådstartaren
    Thu 15 Oct 2020 14:58
    #8
    Ess skrev 2020-10-15 11:42:41 följande:

    Jag blöder så och har ett myom i livmodern.

    Jag tar cyklo-f eller tranexamsyra som minskar blödningarna, funkar bra.


    Okej. Har du några andra symtom? Själv har jag varken myom eller polyper. Vad jag vet. Gynekologen sa iallafall inget om det när jag var där i juli. Hade hon sett något så borde hon väl ha sagt något tänker jag? Allt såg normalt ut enligt henne. Det jag regerade på var att hon skrev ANAR små äggstockar i journalen. Tänker att då kanske hon inte fick en tydlig bild av äggstockarna och kanske missade äggstockscystor... jag vet inte.

    Hur tar du din Cyklo-F? Har det hemma och tänkte ta det i måndags när jag trodde jag skulle förblöda men vågade inte. Är rädd för biverkningar...

    Tack för ditt svar!
  • Ess
    Thu 15 Oct 2020 15:27
    #9
    Anonym (Hej Anemi!) skrev 2020-10-15 14:58:59 följande:
    Okej. Har du några andra symtom? Själv har jag varken myom eller polyper. Vad jag vet. Gynekologen sa iallafall inget om det när jag var där i juli. Hade hon sett något så borde hon väl ha sagt något tänker jag? Allt såg normalt ut enligt henne. Det jag regerade på var att hon skrev ANAR små äggstockar i journalen. Tänker att då kanske hon inte fick en tydlig bild av äggstockarna och kanske missade äggstockscystor... jag vet inte.

    Hur tar du din Cyklo-F? Har det hemma och tänkte ta det i måndags när jag trodde jag skulle förblöda men vågade inte. Är rädd för biverkningar...

    Tack för ditt svar!
    Jag blödde skitmycket och fick gjort ultraljud då de konstaterade myomet.
    Ring och boka tid på en klinik med bra ultraljudsutrustning och skriv ner dina frågor.

    Jag har inte känt av några biverkningar vad jag vet. Jag börjar ta när blödningen tilltar, då tar jag 2 tabletter 3 gånger per dag i ett par dagar, sen drar jag ner sakta i takt med att blödningen ger med sig.
    Första gången så tog jag maxdosen tills blödningen var slut, sen slutade jag tvärt och då kom blödningen REJÄLT igen efter ett par dagar.
    Men det kan du prova dig fram till vad som passar din kropp bäst.
  • Anonym (gg)
    Thu 15 Oct 2020 15:36
    #10
    Anonym (Hej Anemi!) skrev 2020-10-15 14:58:59 följande:
    Okej. Har du några andra symtom? Själv har jag varken myom eller polyper. Vad jag vet. Gynekologen sa iallafall inget om det när jag var där i juli. Hade hon sett något så borde hon väl ha sagt något tänker jag? Allt såg normalt ut enligt henne. Det jag regerade på var att hon skrev ANAR små äggstockar i journalen. Tänker att då kanske hon inte fick en tydlig bild av äggstockarna och kanske missade äggstockscystor... jag vet inte.

    Hur tar du din Cyklo-F? Har det hemma och tänkte ta det i måndags när jag trodde jag skulle förblöda men vågade inte. Är rädd för biverkningar...

    Tack för ditt svar!
    Nä, är inte säkert att de säger något enligt min erfarenhet, det är så pass vanligt att ha.
  • Anonym (sanna­)
    Thu 15 Oct 2020 20:11
    #11

    ja jag har samma som du, känner av menssmärta och se kommer klumpar. Konstigt min gyn sa också till mig att ena äggstock är mindre än den andra. Men det skrev hon inte i journalen. Har varit flera gånger där. När man googlar om mindre äggstock så står det att det händer när man är på väg in i klimakteriet. Dem minskar. Är också skiträdd varje gång jag ska få mens, för det är obehagligt. Så funderar på spiral. Det tyckte min gyn jag skulle ha.

  • Anonym (less)
    Thu 15 Oct 2020 20:14
    #12

    Jag har också precis haft mens i tolv dagar, först bara brunt 4-5 dagar och sen klumpar och rejäl blödning.

    48 år, hoppas detta eländet ger med sig snart för de är aptrist!

Svar på tråden Riklig mens med blodklumpar i förklimakteriet