• Grustradgarden

    Åt gammalt ägg! Tar fostret skada?

    Skulle äta en god räkmacka min syster köpt här nu. Tyckte att den luktade lite illa när vi öppnade den, men hon sa att den går ut imorgon, ingen fara. Jag skojade om att jag har för känslig gravidnäsa och åt litegrann. Tills jag kom till ägget! Det smakade ruttet och luktade sopor. Kollade förpackningen och den jag fick gick naturligtvis ut igår! Fick i mig en liten bit (säkert tillräckligt för att blir sjuk) och är nu såååå rädd för att min efterlängtade graviditet ska gå förlorad. :?( livrädd!!! Någon annan som varit med om detta? Försökt spy upp den men får inte upp något. Är i v 8+6... 1177 kunde inte säga något.

  • Svar på tråden Åt gammalt ägg! Tar fostret skada?
  • S23

    Jag skulle vara mer rädd för räkorna. Det är ju en sådan sak som man garanterat kam bli matförgiftad av och dessutom kan missa dålig smak på pga att det döljs av räksmak.

    Att du blir sjuk av äggen är nog inte troligt. I vissa länder äts ju ruttna ägg som delikatess.
    Ett ägg blir inte dåligt särskilt snabbt. Tre månader som okokt och säkerligen en vecka i kyl. Jag misstänker att du pga graviditen kanske känner den unkna smak ägg faktiskt kan ha, alternativt känner bismaken av fodret hönorna fått mer (ja ägg smakar väldigt olika beroende på vad hönorna utfodrats med).

    Jag gissar att bäst före datumet på mackan snarare handlar om brödet och räkorna än ägget.

    Om jag var du skulle jag dock inte äta färdiga plastade mackor, framförallt inte med räkor på, eftersom det lär vara en grogrund för listeria.


     


    Med detta sagt så tror jag inte du behöver vara orolig alls. Och garanterat inte gällande äggen.

  • S23

    Du har fått i dig en pytteliten bit av ett ägg som troligtvis inte hade gjort dig sjuk även om du ätit tre stycken. Så oroa dig inte för det.
    EN matförgiftning lär komma inom några timmar,

    Men som sagt. Tänk dig för gällande listeria i framtiden.

  • Grustradgarden
    S23 skrev 2020-10-12 19:59:28 följande:

    Jag skulle vara mer rädd för räkorna. Det är ju en sådan sak som man garanterat kam bli matförgiftad av och dessutom kan missa dålig smak på pga att det döljs av räksmak.

    Att du blir sjuk av äggen är nog inte troligt. I vissa länder äts ju ruttna ägg som delikatess.

    Ett ägg blir inte dåligt särskilt snabbt. Tre månader som okokt och säkerligen en vecka i kyl. Jag misstänker att du pga graviditen kanske känner den unkna smak ägg faktiskt kan ha, alternativt känner bismaken av fodret hönorna fått mer (ja ägg smakar väldigt olika beroende på vad hönorna utfodrats med).

    Jag gissar att bäst före datumet på mackan snarare handlar om brödet och räkorna än ägget.

    Om jag var du skulle jag dock inte äta färdiga plastade mackor, framförallt inte med räkor på, eftersom det lär vara en grogrund för listeria.

     

    Med detta sagt så tror jag inte du behöver vara orolig alls. Och garanterat inte gällande äggen.


    Min syster (som inte är gravid) kände också att det var just ägget som luktade och smakade illa, inte räkorna. Tack för svar!
  • S23
    Grustradgarden skrev 2020-10-12 20:11:07 följande:
    Min syster (som inte är gravid) kände också att det var just ägget som luktade och smakade illa, inte räkorna. Tack för svar!
    Jag menar på att räkor absolut kan vara dåliga utan att smaka illa, vilket kan vara bra att tänka på i framtiden om du ska äta plastade mackor.

    Visst kan ägget varit dåligt, men det ska mycket till innan det blir det, så det kan mycket väl vara fodersmak ni båda två känner.

    Jag tycker inte du ska oroa dig över detta. Du har troligtvis ätit annat som är mycket mer riskfyllt än ett ägg som smakar dåligt.

    Men jag förstår ju naturligtvis att du blir orolig
  • MeandHim

    Blev matförgiftad på resturang i v 8. Det enda som hände var att jag blev jäkligt kass i magen. Såpass tidigt får den ingen näring från moderkakan ändå så du kan va helt lugn! :)

Svar på tråden Åt gammalt ägg! Tar fostret skada?