• Mon 12 Oct 2020 20:04
    5364 visningar
    26 svar
    26
    5364

    Normalt schema för förskollärare?

    Hej, jag är en utbildad förskollärare som för några månader sen fick mitt första arbete.. Jag har därmed också fått mitt första schema och tycker att jag har väldigt sena dagar. Inte långa, men sena. Såhär ser schemat ut:


    Måndag: 07.45-16.00
    Tisdag: 08.30-17.00
    Onsdag: 08.00-16.30
    Torsdag:07.45-16.30


    Fredag 1: 08.00-14.00   , Fredag 2: 08.00-16.30   , Fredag 3: 08.00-16.00   , Fredag 4: 07.30-16.00


    Jag har alltså varken öppningar eller stängningar på förskolan och tycker det här är tufft eftersom att jag har en sambo som jobbar eftermiddagar och helger. De andra på avdelningen stänger och öppnar och när jag frågade om det idag så fick jag till svar att öppningarna är populära och att inget kunde göras åt mitt schema... Är det ett normalt schema? Är jag bara löjlig? Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?
  • Anonym (??)
    Mon 12 Oct 2020 20:09
    #1

    Förstår inte. 8-16.30 är väl normala arbetstider överlag? När trodde du du skulle sluta?

  • Mon 12 Oct 2020 20:11
    #2

    Absolut, det jag syftar på är framförallt om det är normalt att aldrig ha några tidigare dagar då öppning exempelvis medför att man börjar och slutar tidigare. Därför undrar jag om detta är ett normalt schema för en förskollärare :)

  • Anonym (lärar­e)
    Mon 12 Oct 2020 20:12
    #3

    Nu är jag lärare och inte förskollärare man jag förstår nog inte helt vad det är du menar som är konstigt? 

    Du ska ju arbeta 40 timmar om det är heltid. I det drar man bort 30 min för lunch och 15 min/rast fm och em (lagstadgat) (kan tom vara längre pauser på vissa ställen). 

    Det stämmer väl rätt bra med dina tider? 

  • Anonym (Minna­)
    Mon 12 Oct 2020 20:13
    #4

    Jag tycker att det ser ut som ett normalt schema.

    På mina barns förskola har inte förskollärarna öppningar eller stängningar. Detta för att att de pedagogiskt ansvariga ska vara på förskolan då det är som mest pedagogisk verksamhet. Öppningar och stängningar får barnskötarna ta.

  • Mon 12 Oct 2020 20:14
    #5

    Tiderna är absolut inte problemet i sig, antal timmar stämmer, det jag undrar är om det är normalt för förskollärare att deras scheman skiljer sig så mycket åt på avdelningarna och om det är vanligt att vissa inte kör öppningar och stängningar :)

  • Anonym (??)
    Mon 12 Oct 2020 20:16
    #6

    Ja det är normalt schema. Iaf där jag bor. Förskollärare är ju främst pedagogisk ledare och behöver inte nödvändigtvis öppna, om det går att lösa på annat sätt. Det är viktigare att förskollärare är på plats när den pedagogiska verksamheten pågår, det gör den inte vid öppning/stängning.

  • Anonym (Anon)
    Mon 12 Oct 2020 20:18
    #7
    -1

    Men hur tänker man där? Förskollärarna borde ju verkligen öppna och stänga!? De måste ju möta vårdnadshavarna, det är otroligt viktigt! Det pedagogiska pågår från morgon till kväll så det är ju helt upp och nedvänt.

  • Mon 12 Oct 2020 20:20
    #8

    Nu är det inte en bestämmelse vi har på den här förskolan, har inget att göra med att jag är förskollärare skulle jag tro då de andra två förskollärarna både öppnar och stänger :) Men då vet jag att det tycks vara rätt normalt ändå.

  • Anonym (??)
    Mon 12 Oct 2020 20:23
    #9
    Anonym (Anon) skrev 2020-10-12 20:18:36 följande:

    Men hur tänker man där? Förskollärarna borde ju verkligen öppna och stänga!? De måste ju möta vårdnadshavarna, det är otroligt viktigt! Det pedagogiska pågår från morgon till kväll så det är ju helt upp och nedvänt.


    Förskollärarna träffar ju vårdnadshavarna på många sätt. Alla barn kommer ju inte så tidigt som när förskolan öppnar, hos oss vid kl 7. Och få är kvar vid stängning kl 18. Om förskollärarna ska vara på plats när alla föräldrar hämtar skulle bemanningen behöva se helt annorlunda ut.
  • Anonym (Minna­)
    Mon 12 Oct 2020 21:01
    #10
    Anonym (Anon) skrev 2020-10-12 20:18:36 följande:

    Men hur tänker man där? Förskollärarna borde ju verkligen öppna och stänga!? De måste ju möta vårdnadshavarna, det är otroligt viktigt! Det pedagogiska pågår från morgon till kväll så det är ju helt upp och nedvänt.


    Nej, det håller jag inte med om. Den dagliga rapporteringen kan annan personal lämna över. Den pedagogiska rapporten får vårdnadshavare vid utvecklingssamtalet. Dessutom är det inte jättevanligt att barn går från öppning till stängning. Det är ju bara i de barnens vårdnadshavare som inte möter förskolläraren.
Svar på tråden Normalt schema för förskollärare?