• Anonym (Degraderad)

Omorganisation, degraderad

Det har varit en omorganisation på jobbet och personal har blivit uppsagd och andra har fått byta arbetsuppgifter. Jag har fått nya arbetsuppgifter som innebär degradering och därmed lägre lön, 5000 kr mindre /mån före skatt . Tills jag hittar nytt jobb, vill jag minska utgifterna.

Följande gör jag redan nu: Matlåda till lunch, åka kollektivt, är ej med på fikalistan.

Fler förslag?

Vill helst inte flytta, vi har råd att bo kvar även om det blir mindre över. Har sambo och ett barn.

• Svar på tråden Omorganisation, degraderad
  • Anonym (Tips från coachen)

Säg upp onödiga räkningar, onödiga abonnemang. Se till att byta de abonnemang etc ni redan har, t ex telefon, el, försäkringar och annat till något billigare. Se över hur mycket ni spenderar på mat, har ni onödiga tillbehör som ni kan skära ner på, köp kött när det är billigare kg-pris och avstå annars. Vad kostar era nöjen, kan man satsa på någon billigare hobby? Det finns nog en del där ni kan kapa i hörnen.

• Anonym (Degraderad)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-10-13 07:23:01 följande:

Säg upp onödiga räkningar, onödiga abonnemang. Se till att byta de abonnemang etc ni redan har, t ex telefon, el, försäkringar och annat till något billigare. Se över hur mycket ni spenderar på mat, har ni onödiga tillbehör som ni kan skära ner på, köp kött när det är billigare kg-pris och avstå annars. Vad kostar era nöjen, kan man satsa på någon billigare hobby? Det finns nog en del där ni kan kapa i hörnen.

Tack! Ja, byta abonnemang kan vi nog göra en del på. Netflix mm ska jag också säga upp. Som tur är går det fortare att äta lunchlåda än att gå ut, så finns extra tid under lunchen att kolla runt! Barnet har dyr hobby, men tycker det är jätteroligt och vill helst inte att detta ska gå ut över barnet. Min träning täcks av friskvårdsbidraget.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Degraderad) skrev 2020-10-13 07:30:01 följande:
    Tack! Ja, byta abonnemang kan vi nog göra en del på. Netflix mm ska jag också säga upp. Som tur är går det fortare att äta lunchlåda än att gå ut, så finns extra tid under lunchen att kolla runt! Barnet har dyr hobby, men tycker det är jätteroligt och vill helst inte att detta ska gå ut över barnet. Min träning täcks av friskvårdsbidraget.
    Bra att det finns möjligheter! Vad är det för slags hobby barnet har? Det kanske finns annat man kan tänka på där snarare än att ta bort något barnet har så roligt av.

Fundera på ert klädkonto också! De flesta har mycket mer kläder än de behöver så se till att nöta upp det ni har först innan ni köper nytt, och då helst på second hand om man absolut måste, eller önska i present till barnet främst alt. presentkort på vald (billigare) klädaffär.
  • Limeblad

Sov på alla inköp. Köp inget utan att ha tänkt en extra gång om det verkligen behövs. Ju fler köpfria dagar desto mer sparat.

• Kvittning

Om du har fått en degradering som ger 5000 mindre i lön så gissar jag att du ligger över brytpunkten för statlig skatt. Isf så blir skillnaden netto betydligt mindre och att du sparar in det bara genom de åtgärder du redan vidtagit med att åka kollektivt och ta med matlådor. 

• Anonym (.)
    Kvittning skrev 2020-10-13 20:27:22 följande:

Om du har fått en degradering som ger 5000 mindre i lön så gissar jag att du ligger över brytpunkten för statlig skatt. Isf så blir skillnaden netto betydligt mindre och att du sparar in det bara genom de åtgärder du redan vidtagit med att åka kollektivt och ta med matlådor. 

jag förstod det som att TS åkte kollektivt o tog med matlåda redan innan lönesänkningen? Iofs gör alla låga kostnader inkomstförluster mindre kännbara men förlusten i sig blir isf ?netto?.
  • Anonym (Degraderad)
    Anonym (.) skrev 2020-10-13 20:57:06 följande:

jag förstod det som att TS åkte kollektivt o tog med matlåda redan innan lönesänkningen? Iofs gör alla låga kostnader inkomstförluster mindre kännbara men förlusten i sig blir isf ?netto?.

Var otydlig. Har börjat med matlåda och åka kollektivt efter besked om lönesänkning.
Svar på tråden Omorganisation, degraderad