• Rumpnissen007

    Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

    1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

    2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

    3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

    Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

  • Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Paganini

    Vet du ens vad ordet totalitärt betyder?
    Allt tillåts inte ens på FB, det finns gott om inlägg och trådar som tas bort där med.
    Av det jag sett här tas inlägg bort som bryter mot forumets regler. Det gäller väl de flesta forum oavsett höger eller vänster.

  • Rumpnissen007
    Paganini skrev 2020-10-13 12:29:44 följande:

    Vet du ens vad ordet totalitärt betyder?
    Allt tillåts inte ens på FB, det finns gott om inlägg och trådar som tas bort där med.
    Av det jag sett här tas inlägg bort som bryter mot forumets regler. Det gäller väl de flesta forum oavsett höger eller vänster.


    Ja, totalitär är när en ledning inte tillåter sånt den inte tycker om. Till exempel får jag inte skapa en tråd där jag ifrågasätter vänsterns syn på kön och sexualitet. En sådan tråd kommer klassas som "hatisk", även om jag bara vill diskutera.

    Alla ämnen tillåts på FB, däremot kan trådar raderas om de saknar diskussionsvärde.
  • LadyJane

    Du tillåts diskutera inom ramen för familjelivs regler.
    För du har ingen yttrandefrihet här. Det är världens mest missuppfattade ord. Yttrandefrihet handlar om att myndigheter inte får agera gentemot obekväma åsikter.

    MEN. Familjeliv är ingen myndighet. Det är en privatägd sajt med tillhörande forum. De har all rätt i världen att sätta upp precis vilka regler de vill. Vill de ha regeln att ingen får skriva ordet "blå" så är det upp till dig att godta det. Och du har godtagit familjelivs regler iom att du blev medlem. Så kom inte och gnäll för att du först bryter mot familjelivs regler och sedan att du blir tillrättavisad i form av borttaget inlägg.

    Men FYI Upphovsrättsintrång är aldrig någonsin ok eftersom det bryter mot lagen, inte bara i Sverige utan även i de länder varifrån fotona stals.
    Detta framgår av de regler du godkänt och accepterat.

  • Paganini
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:32:04 följande:
    Ja, totalitär är när en ledning inte tillåter sånt den inte tycker om. Till exempel får jag inte skapa en tråd där jag ifrågasätter vänsterns syn på kön och sexualitet. En sådan tråd kommer klassas som "hatisk", även om jag bara vill diskutera.

    Alla ämnen tillåts på FB, däremot kan trådar raderas om de saknar diskussionsvärde.
    Det beror väl på hur du formulerar dig. Jag har sett många trådar med riktning åt det hållet så det tyder ju på att de visst tillåts.
  • Anonym (op)
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:32:04 följande:
    Ja, totalitär är när en ledning inte tillåter sånt den inte tycker om. Till exempel får jag inte skapa en tråd där jag ifrågasätter vänsterns syn på kön och sexualitet. En sådan tråd kommer klassas som "hatisk", även om jag bara vill diskutera.

    Alla ämnen tillåts på FB, däremot kan trådar raderas om de saknar diskussionsvärde.
    Allt tillåts på flashback om det ligger på rätt plats och som sagt om det har ett diskussionsvärde, och trådstarten går att begripa.  Framförallt handlar det om på flashback att rätt ämne ska ligga på rätt plats. 

    Ett undantag; om du annonserar om än diskret kan du bli bli avstängd som användare utan varning. De berättar inte det, men jag har själv varit med om det.
  • Anonym (op)

    Gäller även drogförsäljning. Detta måste ske genom rätt aktörer. Hehe.

  • Rumpnissen007
    LadyJane skrev 2020-10-13 12:51:01 följande:

    Du tillåts diskutera inom ramen för familjelivs regler.
    För du har ingen yttrandefrihet här. Det är världens mest missuppfattade ord. Yttrandefrihet handlar om att myndigheter inte får agera gentemot obekväma åsikter.

    MEN. Familjeliv är ingen myndighet. Det är en privatägd sajt med tillhörande forum. De har all rätt i världen att sätta upp precis vilka regler de vill. Vill de ha regeln att ingen får skriva ordet "blå" så är det upp till dig att godta det. Och du har godtagit familjelivs regler iom att du blev medlem. Så kom inte och gnäll för att du först bryter mot familjelivs regler och sedan att du blir tillrättavisad i form av borttaget inlägg.

    Men FYI Upphovsrättsintrång är aldrig någonsin ok eftersom det bryter mot lagen, inte bara i Sverige utan även i de länder varifrån fotona stals.
    Detta framgår av de regler du godkänt och accepterat.


    Men det är ju precis det jag menar. FB är också privatägd men tillåter betydligt mer, då man inte har totalitära drag.

    Sedan kan man också ifrågasätta upphovsrättsregeln, då massor av andra bilder får vara kvar. Och hur vet ens FL om en viss bild bryter mot upphovsrätten eller inte? Till exempel postade jag en bild från ett spel, det borde vara upphovsrätt på den. Men den raderades inte.

    Det jag tror, om jag får gissa, är att de tog bort bilden för att de inte vill att man ska "objektifiera" kvinnokroppen (dvs, män ska inte få jämföra kvinnors kroppar, för då kan en del svagsinta fruntimmer känna sig misslyckade). Sedan använde man sig av upphovsrättsregeln som svepskäl. Och anledningen att jag tror det är för att regeln inte tillämpas konsekvent, utan godtyckligt.
  • Anonym (pp)
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 13:04:17 följande:
    Men det är ju precis det jag menar. FB är också privatägd men tillåter betydligt mer, då man inte har totalitära drag.
    Det är enkelt: 
    De som startar ett forum väljer vilka regler de vill ha. Jag tycker inte heller alltid att reglerna är helt som jag vill ha dem, men jag känner till dem eftersom jag läst forumreglerna, och jag försöker hålla mig till dem. Det har hänt att jag fått en varning osv. När jag ibland tyckt det varit felaktigt, har jag ändå i reglerna kunnat hitta orsaken, och fått acceptera detta. 

    Att FB kanske tillåter mer/andra saker - det är helt upp till dem som skapade det forumet. Vad är det du inte förstår?

    Om du inte är nöjd här, håll dig inne på FB då eftersom du gillar det forumet mer - problem solved.

    Om JAG skulle starta ett forum, skulle jag göra så att det inte gick att posta om man gjort massor av grammatikfel! Då skulle det dyka upp pedagogiska små rutor om hur man ska förbättra sitt inlägg så att det blir förståeligt för läsaren Flört. Jag kan tro att vissa så skulle välja bort mitt forum för att det blev jobbigt för dem - men det skulle vara mina regler för att jag hade valt så Drömmer
  • Anonym (allt är relativt)

    Flashback är ju känt för att i princip inte ha några begränsningar alls, vilket gjort att de högerextrema flockats dit. Så att kalla Familjeliv vänstervridet bara för att det inte är lika högervridet som Flashback är ju bara... fel.

    Självklart behöver forum modereras. Hårt. Mänkligheten har vid ett otal tillfällen bevisat att den inte klarar av att hålla sansade diskussioner online utan moderering.

  • Anonym (op)
    Anonym (pp) skrev 2020-10-13 13:35:27 följande:
    Det är enkelt: 
    De som startar ett forum väljer vilka regler de vill ha. Jag tycker inte heller alltid att reglerna är helt som jag vill ha dem, men jag känner till dem eftersom jag läst forumreglerna, och jag försöker hålla mig till dem. Det har hänt att jag fått en varning osv. När jag ibland tyckt det varit felaktigt, har jag ändå i reglerna kunnat hitta orsaken, och fått acceptera detta. 

    Att FB kanske tillåter mer/andra saker - det är helt upp till dem som skapade det forumet. Vad är det du inte förstår?

    Om du inte är nöjd här, håll dig inne på FB då eftersom du gillar det forumet mer - problem solved.

    Om JAG skulle starta ett forum, skulle jag göra så att det inte gick att posta om man gjort massor av grammatikfel! Då skulle det dyka upp pedagogiska små rutor om hur man ska förbättra sitt inlägg så att det blir förståeligt för läsaren Flört. Jag kan tro att vissa så skulle välja bort mitt forum för att det blev jobbigt för dem - men det skulle vara mina regler för att jag hade valt så Drömmer
    Här finns en stor skillnad mellan fb och fl dock.

    På  flashback kan du nästan alltid diskutera med moderatorer, och få en lösning, du kan heller inte på oklara grunder bli avstängd.

    Familjeliv har sina favoriter verkar det som och dessa kan anmäla andra användare vilket leder till avstängning utan att någon ens verkar ha läst igenom tråden, och utan att någon regel brutits mot, i mitt fall blev jag avstängd för att jag postade information om covid19 som var alarmerande tidigt i pandemin, tex. Jag antar för att inte skrämma barnen? Allt det jag postat har visat sig vara sant dessutom.

    Anmäler jag däremot någon för trakasserier helt befogat så görs ingenting. Det är min erfarenhet.

    På flashback är trakasserier helt okej, man får försvara sig bäst man kan. Men de flesta är vettiga ändå där. I riktigt krisiga och känsliga situationer har jag ofta fått bra och vänliga råd där. Det kan hända här med, men alltid med ett gäng konstiga narcissister som lägger till kommentarer om att sluta känna mig som ett jävla offer, typ eller att jag ska rycka upp mig från mina självmordstankar typ.
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback