• Anonym (TS)

Tyda provsvar. Extremt trött och matt!

Haft många missfall i några år fram till 3 månader sedan då jag opererades och en äggledare togs. Sedan dess ingen graviditet och regelbundna cykler. (Undviker bli gravid för att slippa mer missfall och låta kroppen återhämta sig så tro inte de finns sådan önskan i dagsläget.) Även utmattad och har IBS och EDS om det kan påverka.

Kan någon tyda provsvaren och vad det kan betyda? Orsaker? Behövs mer prov?

Baserat på svaren vad kan jag själv göra för att hjälpa min kropp utöver järndropparna? Tips på hjälpande träning eller kost?

Orkar inte må så här längre

B--Hemoglobin: 115 g/L

B--MCV: 96 fL

B--Trombocyter: 248 10(9)/L

P--Järn: 4 umol/L

P--Transferrin: 2.7 g/L

P--TSH (Tyrotropin): 0.83 mIE/L

P--T4, fritt: 13 pmol/L

B--Leukocyter:  4.0 10(9)/L

B--Erytrocyter: 3.9 10(12)/L

P--Glukos 4.4 mmol/L (frukost 30 min innan provet togs)

• Svar på tråden Tyda provsvar. Extremt trött och matt!
  • Anonym (sk)

Du måste prata med din läkare, bara hon/han kan ge dig rätt svar.

• Anonym (TS)
    Anonym (sk) skrev 2020-10-13 13:31:38 följande:

Jo jag fick ett brev om järnbrist efter att proverna togs. väntar på en telefontid i slutet av veckan på hela 15 min som jag bad om idag då jag inte blir bättre där jag ska fråga så mycket jag hinner, men tills dess någon kanske har någon tanke.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anonym (sk) skrev 2020-10-13 13:31:38 följande:

Tyvärr får man bättre svar på nätet, genom att googla på sina värden. Jag får mycket sällan rätt hjälp från vården. Jag hittar svaren själv på det jag undrar.
  • Anonym (TS)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-10-13 14:12:52 följande:

Tyvärr får man bättre svar på nätet, genom att googla på sina värden. Jag får mycket sällan rätt hjälp från vården. Jag hittar svaren själv på det jag undrar.

Tyvärr är det så oftast.

Dock förstår jag inte dom här värdena och svårt hitta svar för så fort ordet "järn" skrivs kommer 20.000 sidor upp som alla berättar att trötthet och yrsel är symptom på järnbrist.
  • neverpreggo

Nu säger du inte så mycket mer än värden men... Det är inte utmattningen som spökar? I kombination med resten då.

• Anonym (ValarMorghulis)

Var det där verkligen de enda proverna som togs? Serum-järn är lågt och ditt hemoglobin (Hb) är gränslågt. Övriga prover ser helt normala ut. Proverna du har redovisat kan inte förklara trötthet i sig själva. Om tidigare Hb legat högre (tex 130-150) och Hb nu sjunkit ned till 115, skulle detta kunna förklara viss trötthet. Men brukar du ligga kring 115 vanligtvis, så är detta inget som behöver behandlas eftersom det är så nära lägre normalvärde (Hb 117). Att serumjärn ligger lågt är ospecifikt som enda prov. Ditt MCV-värde talar emot järnbrist, men om ferritin (som du ej redovisar) tagits och detta är lågt/åt lägre hållet skulle detta tala för järnbrist som man då kan behandla. Lågt serumjärn och gränslågt Hb ses också vid långvarigt inflammatoriskt påslag i kroppen, vilket skulle kunna förklara din trötthet. Men utan fler prover än ovan går detta naturligtvis inte att bedöma.

//Läkare

• Anonym (Julia)

B12 och Folsyra verkar inte vara taget. Man kan få lågt järnvärde av brist på dom. Ferritin är inte heller taget som visar tydligast om man har järnbrist. 

Jag hade b12 brist. Var alltid trött, snurrig i huvudet, domnade bort i benen, krypningar i handen, huvudvärk konstant och deprimerad. 

Kanske värt att nämna för läkaren, om nu hon/han är medgörlig. 

Dock så får man böna och be om att läkaren ska ta vissa prover. De har inte kunskap om vilka prover som ska tas eller vilka värden som är ok eller dåliga. Man får vara sin egen läkare idag. 

• Anonym (Julia)

Glömde skriva att jag tror du skulle bli piggare om du börjar äta järn (Duroferon). Vill inte läkaren ta mer prover kan du köpa b12 och prova, de är receptfria och ofarliga att äta. 

• Anonym (TS)
    Anonym (ValarMorghulis) skrev 2020-10-13 20:37:57 följande:

Var det där verkligen de enda proverna som togs? Serum-järn är lågt och ditt hemoglobin (Hb) är gränslågt. Övriga prover ser helt normala ut. Proverna du har redovisat kan inte förklara trötthet i sig själva. Om tidigare Hb legat högre (tex 130-150) och Hb nu sjunkit ned till 115, skulle detta kunna förklara viss trötthet. Men brukar du ligga kring 115 vanligtvis, så är detta inget som behöver behandlas eftersom det är så nära lägre normalvärde (Hb 117). Att serumjärn ligger lågt är ospecifikt som enda prov. Ditt MCV-värde talar emot järnbrist, men om ferritin (som du ej redovisar) tagits och detta är lågt/åt lägre hållet skulle detta tala för järnbrist som man då kan behandla. Lågt serumjärn och gränslågt Hb ses också vid långvarigt inflammatoriskt påslag i kroppen, vilket skulle kunna förklara din trötthet. Men utan fler prover än ovan går detta naturligtvis inte att bedöma.

//Läkare

Tack för utförligt svar. Dessa prover är de som togs. Haft järnbrist några gånger och säkerligen inte hunnit fylla på depåerna eller kommit upp i rätt nivå mellan varven, kan det visas/tolkas som inflamatoriskt påslag?

Vilka fler prover skulle du rekommendera att ta?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Julia) skrev 2020-10-13 20:52:56 följande:

B12 och Folsyra verkar inte vara taget. Man kan få lågt järnvärde av brist på dom. Ferritin är inte heller taget som visar tydligast om man har järnbrist. 

Jag hade b12 brist. Var alltid trött, snurrig i huvudet, domnade bort i benen, krypningar i handen, huvudvärk konstant och deprimerad. 

Kanske värt att nämna för läkaren, om nu hon/han är medgörlig. 

Dock så får man böna och be om att läkaren ska ta vissa prover. De har inte kunskap om vilka prover som ska tas eller vilka värden som är ok eller dåliga. Man får vara sin egen läkare idag. 

Min läkare är oftast bra att ta proverna jag ber om men lämnar gärna tänkandet till mig emellanåt så känner mig inte helt trygg.

Ska be om dom. Tack!
  • Anonym (ValarMorghulis)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-13 23:09:02 följande:
    Tack för utförligt svar. Dessa prover är de som togs. Haft järnbrist några gånger och säkerligen inte hunnit fylla på depåerna eller kommit upp i rätt nivå mellan varven, kan det visas/tolkas som inflamatoriskt påslag?

Vilka fler prover skulle du rekommendera att ta?
    Nej, tidigare järnbrist på grund utav just järnbrist kan inte visa sig/tolkas som inflammatoriskt påslag. Kring anemi-frågan skulle det nog räcka med ferritin, kobalamin och folat samt att din läkare går igenom tidigare labbprover. Angående inflammatoriskt påslag skulle man kunna tänka sig tillägg av CRP och SR, om det inte tidigare tagits inom en rimlig tidsperiod. Finns det frågeställning kring varför du fått så många missfall så är det alldeles för lite prover tagna, ja. Annars ska man komma ihåg att det finns många orsaker till utmattning som tyvärr inte ses på blodprover.
  • Anonym (MM)

Hej TS, jag beklagar att du mår dåligt. Ingen förtjänar att må så, det finns hjälp och lösningar. Du måste bara hitta dem, vilket såklart inte är så lätt. Ibland får man hjälp av sjukvården, och ibland inte. Sjukvården jobbar nämligen inte så mycket med att gå till roten av problemet. Vi har helt enkelt inte kommit så långt i forskningen. Jag har själv mått otroligt dåligt på olika sätt men mår idag långt mycket bättre, även om jag inte är riktigt där jag vill vara än. Jag skulle varmt rekommendera dig att söka dig till ?Anthony Williams? information om kroppens läkande. Det har varit helt avgörande för mig. Efter att sjukvården inte kunnat hitta orsak till mitt mående drog jag mig mer och mer mot hans lära och det har hjälp mig så mycket mer än något annat. Alla pusselbitar faller på plats och jag känner att kroppen svarar och börjar läka på djupet. Det finns verkliga orsaker till ditt mående, det är inte ett mysterium och kroppen jobbar inte emot dig utan med, det är viktigt att förstå. Jag hoppas att du snart kommer framåt i din läkning.

• Anonym (TS)
    Anonym (ValarMorghulis) skrev 2020-10-14 18:37:39 följande:

Nej, tidigare järnbrist på grund utav just järnbrist kan inte visa sig/tolkas som inflammatoriskt påslag. Kring anemi-frågan skulle det nog räcka med ferritin, kobalamin och folat samt att din läkare går igenom tidigare labbprover. Angående inflammatoriskt påslag skulle man kunna tänka sig tillägg av CRP och SR, om det inte tidigare tagits inom en rimlig tidsperiod. Finns det frågeställning kring varför du fått så många missfall så är det alldeles för lite prover tagna, ja. Annars ska man komma ihåg att det finns många orsaker till utmattning som tyvärr inte ses på blodprover.

Tack för förtydligande och råd. Betyder så mycket att ni här tar er tid svara lilla mig!

Jag tänkte mest på långvarig järnbrist men de påverkar och syns säkert likadant som kortare brist. Jag börjar nog visst bli lite väl desperat efter svar så jag kan hitta lösningar och greppar efter strån :p

Även när jag haft infektioner som krävt antibiotika har crp knappt varit förhöjd och inom gränsvärde så litar inte helt på de proverna, men kan vara värt ta bara för att plus de andra du nämnde.

Gällande missfallen vägrar dom utreda orsak så det är bara nått jag nämner för att gissa/undrar om de ensamt förklarar eller påverkar järnbristen och de andra provsvaren.

Utmattningen har jag varit sjukskriven för en längre tid och tänkte utifall det påverkar nått provsvar är det bra nämna. Men detta känns annorlunda. Detta är mer en jämn konstant fysisk matthet/trötthet/svaghet och inte som uttmattningen som (för mig iallafall) är en fysisk och kognetivt påverkad dagsform ("normaltrött", bättre, värre) baserat på senaste dagarnas balans mellan aktivitet/händelser och återhämtning.

Får börja be om dom proverna och hoppas bli klokare av svaren. Återigen tack
  • Anonym (TS)
    Anonym (MM) skrev 2020-10-14 18:58:49 följande:

Hej TS, jag beklagar att du mår dåligt. Ingen förtjänar att må så, det finns hjälp och lösningar. Du måste bara hitta dem, vilket såklart inte är så lätt. Ibland får man hjälp av sjukvården, och ibland inte. Sjukvården jobbar nämligen inte så mycket med att gå till roten av problemet. Vi har helt enkelt inte kommit så långt i forskningen. Jag har själv mått otroligt dåligt på olika sätt men mår idag långt mycket bättre, även om jag inte är riktigt där jag vill vara än. Jag skulle varmt rekommendera dig att söka dig till ?Anthony Williams? information om kroppens läkande. Det har varit helt avgörande för mig. Efter att sjukvården inte kunnat hitta orsak till mitt mående drog jag mig mer och mer mot hans lära och det har hjälp mig så mycket mer än något annat. Alla pusselbitar faller på plats och jag känner att kroppen svarar och börjar läka på djupet. Det finns verkliga orsaker till ditt mående, det är inte ett mysterium och kroppen jobbar inte emot dig utan med, det är viktigt att förstå. Jag hoppas att du snart kommer framåt i din läkning.

Tack för stöd och råd och hoppas verkligen du fortsätter må bättre och bättre!

Låter verkligen intressant och jag ska absolut läsa på om detta, tack!
Svar på tråden Tyda provsvar. Extremt trött och matt!