• mammatillsnarttre

    Ni som gjort nipt och tog reda på kön !

    Stämde könet som stod ?

    Vad betyder fetal freaction i procent skala ?

    Någon som gjort hos dynamic code

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Ni som gjort nipt och tog reda på kön !
  • Solblomma30

    Fetal fraction är andelen cellfri DNA i ditt blod som kommer ifrån fostret. I ditt blod finns cellfri DNA dels från dig själv och dels från ditt foster (egentligen från fostrets moderkaka). Man mäter andelen cellfri foster-DNA i procent och det ska helst vara minst 4% för att man ska kunna analysera provet. Normal fraktion är ungefär 10% tror jag runt vecka 12-14.

    Jag fick via NIPT veta att jag väntade en pojke och det var en pojke som kom ut :)

  • Favolosa
    mammatillsnarttre skrev 2020-10-13 21:14:27 följande:

    Men oj ja var vecka 11?6 när jag gjorde det och hade 7,5 % betyder de att könet kanske inte stämmer eller ja förstår inte


    De 7.5% betyder att det fanns 7.5% av bebis DNA i ditt blod. Det Betyder alltså INTE att det bara är 7.5% chans att resultatet är korrekt. Du kan absolut lita på att könet stämmer vid NIPT.
  • Solblomma30
    mammatillsnarttre skrev 2020-10-13 21:14:27 följande:

    Men oj ja var vecka 11?6 när jag gjorde det och hade 7,5 % betyder de att könet kanske inte stämmer eller ja förstår inte


    Nej. Det betyder det inte. Dock är inte NIPT 100% säkert när det gäller kön. Det stämmer oftast, men tekniska fel, eller biologiska orsaker kan göra att svaret blir fel. Men det är ovanligt.
  • Cykelstöld

    Hon är visserligen inte född än, men vi fick sannolikt flicka på NIPT, vilket blev "bekräftat" på RUL senare. NIPT är som sagt väldigt tillförlitligt och att få fel resultat på kön är extremt ovanligt. Om de hittat över de 4% som behövs i ditt blod så kan du nog känna dig lugn.

    Jag hade 7.9% fetal fraktion och tog mitt prov vid 11+0 om jag minns rätt

Svar på tråden Ni som gjort nipt och tog reda på kön !