• Mammap­till4
    Wed 14 Oct 2020 10:47
    346 visningar
    12 svar
    12
    346

    Kunde inte bli gravid

    Jag har blivit tillsagd av läkare att jag inte kan få fler barn.. Därför har vi inte skyddat oss.. För några dagar sen fick jag veta att jag e i v4,+1 typ.

    Vet inte riktigt hur jag ska göra min yngsta e 6 år och jag e 38 och överviktig Känner att jag kanske e för gammal. Riskerna e ju större då man e äldre, och dessutom överviktig.

    Har ju fortfarande tid på mig att fundera, men skulle få lite input av folk som kanske varit i ungefär samma sits.

  • Svar på tråden Kunde inte bli gravid
  • Wed 14 Oct 2020 11:01
    #1

    Varför sa läkaren så? Pga din hälsa?

  • Mammap­till4
    Wed 14 Oct 2020 11:08
    #2

    Pga av hormonproblem som pågått sen jag slutade med p spruta för må ha år sen

  • Wed 14 Oct 2020 13:21
    #3

    Den enda gång man inte kan bli gravid är om man är steril eller passerat klimakteriet. Du tillhörde inget av de lägren så läkaren visste inte vad han pratade om helt enkelt. 38 är ingen ålder att få barn så det i sig behöver du inte grubbla över alls. Inte nämnvärt högre risk i den åldern. Övervikt är en risk, men det beror ju på om vi pratar 10 kg eller 80 kg för mycket. Din b.m kan ge råd så du inte går upp alldeles för mycket.

  • Mon 7 Dec 2020 06:14
    #7

    Hej Ts,

    Får man fråga hur det har gått för dig? Är lite i samma sits, 36+ men min yngsta är 9 år.

    Känner lite likadant med risker etc

    Har du bestämt dig?

  • Mon 7 Dec 2020 07:05
    #8
    Finmamma skrev 2020-12-07 06:14:44 följande:
    Hej Ts,
    Får man fråga hur det har gått för dig? Är lite i samma sits, 36+ men min yngsta är 9 år.
    Känner lite likadant med risker etc
    Har du bestämt dig?
    Det är väl ingen ålder att få barn i?
  • Mon 7 Dec 2020 07:11
    #9
    Långbenopluto skrev 2020-12-07 07:05:45 följande:

    Det är väl ingen ålder att få barn i?


    Nog mina stora barn som gör att det känns så och den stora åldersskillnaden. Jag kommer vara 37 när barnet kommer (om jag väljer att behålla). Kanske inte för gammal men heller inte ung mamma.

    Usch, vet inte. Det känns som att jag har vunnit på lotto med tanke på att alla mina tidigare graviditeter skett med hjälp av diverse hormonstimuleringar. Är väldigt kluven
  • Mon 7 Dec 2020 08:08
    #10
    Finmamma skrev 2020-12-07 07:11:38 följande:

    Nog mina stora barn som gör att det känns så och den stora åldersskillnaden. Jag kommer vara 37 när barnet kommer (om jag väljer att behålla). Kanske inte för gammal men heller inte ung mamma.

    Usch, vet inte. Det känns som att jag har vunnit på lotto med tanke på att alla mina tidigare graviditeter skett med hjälp av diverse hormonstimuleringar. Är väldigt kluven


    Jag är 37 och fick barn förra året då jag var 36,5. Jag tänkte inte en tanke på att jag skulle vara för gammal. Det var aldrig något tal om det hos barnmorskan, och jag har inte upplevt några komplikationer alls. Förlossningen blev min lättaste hittills. Jag har många kompisar som har fött barn samtidigt och de är 38-39, de har inte heller fått några komplikationer.

    Största risken med stigande ålder är väl kromosomavvikelser, och om du gör ett NIPT så får du ett pålitligt besked om det under graviditeten. Personligen tycker jag inte att du ska låta din ålder påverka.
  • Mammap­till4
    Fri 11 Dec 2020 15:37
    #11

    Vi bestämde oss för att behålla barnet men har idag varit på ul pga blödning är i v 13. Barnet mådde bra men moderkakan hade släppt i ena kanten

  • Fri 11 Dec 2020 20:56
    #12

    Men TS. Så tråkigt att höra. Hoppas allt går bra ändå.

    Jag har inte landat i något än men det finns en stor del som vill behålla

Svar på tråden Kunde inte bli gravid