• Anonym (Blir inte klok)

    Hur länge är sambon skyldig att betala underhåll för hans äldre barn?

    Min sambo har två barn sedan ett tidigare förhållande som han inte träffar. Vi bor på samma ort och väldigt nära varandra men pga mig så har barnen tagit avstånd tyvärr. 
    Men till min fråga, hur länge är sambon skyldig att betala underhåll? Barnet är över 18 år och studerar på gymnasiet. 
    Som jag läser mig till på försäkringskassans hemsida så är det till barnet är 21 år om barnet bor hemma hos den andra föräldern mesans min sambo säger att det är så länge barnet går på gymnasiet eller läser annan skola som är på gymnasienivå. Vem av oss har rätt? och kan mamman i detta fallet kräva att få det längre går på gymnasiet?

  • Svar på tråden Hur länge är sambon skyldig att betala underhåll för hans äldre barn?
  • Limeblad

    Det är så länge barnet studerar på gymnasienivå (längst till 21). För underhållsskyldigheten spelar det ingen roll var barnet bor. Men efter 18 år ska väl underhållet gå direkt till barnet?

  • Anonym (Blir inte klok)
    Limeblad skrev 2020-10-14 14:03:36 följande:

    Det är så länge barnet studerar på gymnasienivå (längst till 21). För underhållsskyldigheten spelar det ingen roll var barnet bor. Men efter 18 år ska väl underhållet gå direkt till barnet?


    Intressant, det ska jag meddela sambon och det kommer inte bli populärt hos mamman. 
  • smulpaj01

    Vilken rutten farsa som inte träffar sina egna barn pga en ny flamma. Uselt!

    Men ja, det är till 21. Hur gammal är det andra stackars barnet?

  • Anonym (-)
    smulpaj01 skrev 2020-10-14 14:08:47 följande:

    Vilken rutten farsa som inte träffar sina egna barn pga en ny flamma. Uselt!

    Men ja, det är till 21. Hur gammal är det andra stackars barnet?


    Nu är det ju barnen som tagit avstånd och man kan inte tvinga vuxna människor att umgås. (eller lite äldre barn för den delen heller)
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Blir inte klok) skrev 2020-10-14 14:05:48 följande:
    Intressant, det ska jag meddela sambon och det kommer inte bli populärt hos mamman. 
    Oavsett om underhållsbidraget betalas till barnet eller mamman, ska pengarna gå till boende och mat, så det kommer ändå mamman tillgodo på något sätt, även om det kanske går via det vuxna barnet. 

    Vilket fruktansvärd situation att inte träffa sina egna barn! Jag tycker synd om både barnen och din sambo. 
  • Anonym (Blir inte klok)
    smulpaj01 skrev 2020-10-14 14:08:47 följande:

    Vilken rutten farsa som inte träffar sina egna barn pga en ny flamma. Uselt!

    Men ja, det är till 21. Hur gammal är det andra stackars barnet?


    Nu är det så att det är barnen som tagit avstånd och inte vill träffa sin pappa, syskon och mig. 
    Kan inte tvinga dom att bo eller komma hit och du vet inte hela bakgrunden till varför det har blivit såhär och inget jag från början ha velat. Har verkligen gjort allt för dessa barn och sen slutade det såhär och det är riktigt tråkigt. 
  • Anonym (Blir inte klok)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-14 14:14:12 följande:
    Oavsett om underhållsbidraget betalas till barnet eller mamman, ska pengarna gå till boende och mat, så det kommer ändå mamman tillgodo på något sätt, även om det kanske går via det vuxna barnet. 

    Vilket fruktansvärd situation att inte träffa sina egna barn! Jag tycker synd om både barnen och din sambo. 
    Barnen som har valt att det ska vara såhär. Eller sambon fick väl mer eller mindre ultimatum från barnens mamma att jag skulle flytta eller barnen och sambon sa inget till mig om det förens barnen slutade vara här. Men håller med det är tråkigt
  • Anonym (ooo)

    Min bonusson får pengarna direkt till sitt konto efter han blev 18, men han var tvungen att själv skicka in en blankett om det till FK. Mamman slutade bara betala när han fyllde 18 för hon hade "missförstått" reglerna. Men hon blev snart varse att hon får betala tills han tar studenten, när FK informerad henne om att de fått in blanketten.

    Man måste inte använda blanketten, pappan kan betala direkt till barnet bara han får kontonumret. 

    Hos oss påverkar inte de pengarna hushållet utan sonen sparar pengarna till körkortet. Vi tycker inte att någon ungdom som ff går gymnasiet och som inte har något jobb, ska betala något hemma. 

  • Anonym (Ledsamt)
    Anonym (Blir inte klok) skrev 2020-10-14 14:18:01 följande:

    Barnen som har valt att det ska vara såhär. Eller sambon fick väl mer eller mindre ultimatum från barnens mamma att jag skulle flytta eller barnen och sambon sa inget till mig om det förens barnen slutade vara här. Men håller med det är tråkigt


    Hur kan sambon barnens pappa gå med på detta? Personligen hade jag separerat från min partner hellre än att förlora mina barn. Oavsett vad du har gjort eller inte gjort så kan ni faktiskt leva som särbos tills barnen är utflugna. Fruktansvärt!

    Men bra att han i alla fall betalar för dem, det är det minsta han kan göra för de barn han har övergett. Det håller säkert även mamman och barnen med om.
  • Zaxika

    Hej TS, jag ser att folk drar felaktiga slutsatser av din korta trådstart. Som jag läser situationen så har du och mannen gemensamma barn och du verkar ha funnits med i bilden i många år. Av någon anledning har det skurit sig mellan dig och barnen. Jätte tråkigt. Måste vara en svår situation. Skulle familjerådgivning kunna hjälpa mellan din sambo, dig och barnen?

Svar på tråden Hur länge är sambon skyldig att betala underhåll för hans äldre barn?