• Wed 14 Oct 2020 14:47
    510 visningar
    6 svar
    6
    510

    Silent treatment

    Hej

    Jag och min man har varit gifta i 13år och har tre barn tillsammans. Vi har alltid haft olika syn på barnuppfostran där jag tycker min man är för hård (särskilt mot vårt äldsta barn) och han då tycker jag har för ?slappa? regler. Vi har under alla år som vårt första barn föddes emellanåt landat i dessa bråk. Förutom vår olika syn på hur barnen ska fostras så har vi världens bästa förhållande. Men ju äldre vårt äldsta barn blir ju mer utmanade är barnuppfostran och jag känner att bråken min man har med vårt äldsta barn har eskalerat. Jag håller ofta med honom om de saker han säger till henne om, som att; plocka undan sina kläder, göra läxor, städa osv. Men det är hur han säger det på, som ofta är en hög och sträng ton och även hur ofta hon får tillsägningar. Senaste tiden så är det från att hon vaknar tills hon går till skolan, när hon kommer hem tills hon lägger sig. Jag märker hur min dotter mår dåligt av detta. Ibland blir hon ledsen och gråter, ibland är hon så trött på honom så hon bara stirrar framåt och orkar inte svara honom. Vårt mellan barn har även börjat säga att hon blir rädd för pappa när han skäller. Jag har tagit dessa diskussioner med min man men han tycker han gör familjen en tjänst, tar rollen som ?bad guy? för att fostra barnen medans då jag kommer undan.

    För en vecka sedan sa jag till min man att jag står inte bakom hans ?fostran? med vårt äldsta barn och kommer prata med henne och förklara att jag förstår henne. Hon hade då förklarat att hon inte vill vara hemma pga bråk med pappa samt att hon mår så dåligt. Jag tänkte bara jag måste göra något nu, få en förändring här. Min man blev såklart skit sur och vill inte höra mer ?hur dålig han är?. Jag sa till honom att honom att vi borde prata om detta men det vill han aldrig mer! Efter några dagar av sura miner och noll kommunikation så skrev jag till honom att jag älskade honom men tyckte att är för hård mot vårt äldsta barn. Att vi har olika syn på barnuppfostran och kanske skulle ta hjälp av en familjeterapeut. Då fick jag som svar att han är trött på mina meddelande och att jag ska sluta skicka fler. Nu pratar han inte med mig, silent treatment.

    Hur hade ni gått vidare med detta?

    Jag vill inte straffa honom, ta på mig offerrollen, få rätt, jag vill bara hitta en lösning.

  • Svar på tråden Silent treatment
  • Sat 24 Oct 2020 16:20
    #5

    Oj det låter som om din man har svårt att ta konflikter på ett moget sätt både gentemot dig och er dotter. Skillnaden är att henne kan han bestämma och domdera över. Jag tycker du gör helt rätt som pratar med er dotter om du tycker han går över gränsen. Föräldrarna måste inte till varje pris stå enade mot barnen, särskilt inte om barnet är såpass gammalt och konflikterna är av den art som du beskriver. Det är skillnad på om det är en femåring som försöker skrika sin vilja igenom att få äta godis till middag, då bör man stå som enad front så inte den ena föräldern säger nej, den andra ger barnet godisråttor i smyg.

    Din roll kanske istället ska vara medlaren? Prata med dottern, lyssna till vad hon anser om bråken och konflikterna hemma. Är de orättvisa eller håller hon med om kritiken men tycker inte om hur det framförs av pappan? Vad vill hon? Hur känner hon?

  • Sat 24 Oct 2020 16:54
    #6

    Ditt jobb är att ta hand om ditt barn, inte din man. Om du ser att ditt barn börjar må dåligt att att pappan behandlar henne fel måste du agera, i värsta fall flytta ifrån honom, precis som man gör om du levt med en plastpappa.

    Din mans silent treatment handlar om makt, om du ger efter nu vet han att det funkar nästa gång han inte får sin vilja igenom. Låt honom tjura och visa att du inte backar angående din dotters mående, ingenting kan vara viktigare!

    Din dotter kommer komma ihåg om du valde henne eller din man, hon kommer komma ihåg vems mående som var viktigast och det kommer inte bli bra om det är hon som får betala priset.

    Han är vuxen, hon är ett barn, beslutet är lätt!

Svar på tråden Silent treatment